Primăria Cluj-Napoca trebuie să scape de gunoaiele depozitate în rampa de gunoi temporară care e acum dezafectată, iar pentru asta, zic ei, au găsit o soluție tehnologică inovatoare, prietenoasă cu mediul.
Pentru implementarea acestei soluții, Primăria a desemnat RADP să se ocupe de operarea rampei și de sortarea deșeurilor în vederea eliminării acestora.
Proiectul este cuprins în cadrul unui Program de mediu de la nivelul UE, urmând ca acesta să fie finanțat din fonduri europene.
Citește și:
Obiectivul proiectului este reducerea contaminării cu substanțe periculoase în depozitul temporar, prin implementarea unei soluții inovatoare și prietenoase cu mediul care să contribuie la finalul implementării proiectului la reducerea cantității de deșeuri de pe platformă. Pentru implementarea proiectului sunt necesare servicii de operare care presupun activități de sortare, tratare, compostare a fracției organice, cu echipamentele specifice achiziționate în cadrul proiectului.
Astfel se vor separa prin sortare fracțiile utile, care vor putea fi valorificate, iar materia organică va fi compostată. Fracțiunile cu valoare energetică înaltă (carton și unele tipuri de plastic) vor putea fi valorificate energetic.
Principalele echipamente folosite pentru activitățile de sortare:
- stație de sortare modulară
- cuptor rotativ de uscare
- sistem de compostare
- buldoexcavator
Care sunt concret activitățile pe care urmează să le desfășoare RADP:
- Dislocarea deșeurilor depozitate temporar cu buldoexcavatorul, încărcarea în tocător și tocarea deșeurilor.
- Încărcarea/ descărcarea deșeurilor pe sita vibratoare, alimentarea deșeurilor în ciurul mobil, încărcarea/descărcarea deșeurilor în cuptorul rotativ de uscare.
- Valorificarea deșeurilor reciclabile
- Gestionarea deșeurilor organice – transportul deșeurilor organice pe platforma betonată din incintă pentru maturare, formarea și acoperirea brazdelor, aerarea, adăugare de aditivi, transport material maturat și predarea spre valorificare.
- Transportarea deșeurilor reziduale nevalorificabile la CMID
- Tratarea levigatului.
Data limită de implementare a proiectului prevăzută în contractul de finanțare este 30.04.2024 la care se adaugă cinci ani, perioada de asigurare a sustenabilității proiectului, respectiv necesarea prestării serviciilor de operare va fi până la data de 30.04.2029. În perioada de sustenabilitate, costurile aferente prestării serviciilor de operare vor fi suportate de la bugetul local. Contractul poate fi atribuit direct către RADP, în calitate de Regie subordonantă Primăriei Cluj-Napoca.
Municipiul Cluj-Napoca a finalizat licitația pentru achiziția sistemului modular pentru gestionarea deșeurilor, fiind încheiate contracte pentru furnizare de echipamente:
- Asocierea SC UNI RECYCLING SRL – SC B.T BEST TOOL SRL – stație de sortare modulară.
- SC B.T BEST TOOL SRL – cuptor rotativ de uscare.
- Asocierea SC UNI RECYCLING SRL – SC B.T BEST TOOL SRL – sistem de compostare.
- SC VECTRA EXIM SRL – buldoexcavator.
După cum Ziar de Cluj vă informa recent, utilajele pentru dezafectarea rampei au fost achiziționate de la un ”băiat deștept” angrenat în Dosarul Microsoft, o afacere penală pe care Emil Boc a protejat-o pe când era Premierul României.
Citește și:
Activiștii de mediu acuzau RADP că a transportat deșeuri nesortate la CMID
Platforma pentru stocarea temporară a deșeurilor de la Pata Rât a fost operată în perioada 2015-2020 de către RADP. Deoarece în anul 2020 a fost finalizată prima celulă a CMID, din septembrie 2020 deșeurile municipiului nu au mai fost depozitate pe platforma temporară. Cantitatea de deșeuri care s-au adunat în cinci ani este impresionantă, aproximativ 200.000 de tone.
În 2020 activiștii de mediu obțineau o filmare cu drona în care se putea observa, fără dubiu că LA CMID CLUJ SE DEPOZITAU, SISTEMATIC, DEȘEURI NESORTATE ȘI NETRATATE. Iar informația a fost confirmată chiar de președintele CJ Cluj Alin Tișe, care declara în 2023 că se vor lua măsuri și vor fi aplicate sancțiuni. Încă așteptăm să aflăm câte amenzi a primit RADP.
Citește și: