In vizor

Fie legea buna, rea, n-are cine-o aplica, ci doar interpreta

O fi buna, o fi rea, legea e lege si se adreseaza tuturor, indiferent ca discutam de entitati publice sau private. In teorie si pe hartie cel putin, lucrurile sunt in marea lor majoritate clare. Ai sau nu ai voie sa instrainezi temporar un spatiu public pentru beneficii private? Am puricat putin lege, atat a spatiilor publice cat si a spatiilor verzi pentru a vedea in ce masura deciziile administratiei publice locale clujene respecta legea in cazul Parcului Central pus cu totul la dispozitia Untold. Vorbim de doua legi de sine statatoare, care mentioneaza clar situatiile in care un loc public poate deveni loc de manifestare privat, chiar si temporar.

Potrivit reprezentantilor Primariei si Untold, masura de inchidere a Parcului Central s-a luat in urma unui protocol de colaborare intre Primaria Cluj-Napoca si Untold SRL. Actul in sinte lipseste cu desavarsire pe site-ul Primariei. Mai mult, nu apare niciun caiet de sarcini si nicio documentatie care sa dovedeasca existenta acestui protocol, chiar daca legea 213 din 17 noiembrie 1998 privind proprietarea publica si regimul juridic al acesteia, mentioneaza clar ca orice decizie de inchiriere a spatiului public se ia in urma unei Hotarari a Consiliului Local si doar prin licitatie:

„Art. 11. – (1) Bunurile din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile, dupa cum urmeaza:

a) nu pot fi înstrainate; ele pot fi date numai in administrare, concesionate sau inchiriate, in conditiile legii;

Art. 14. – (1) Inchirierea bunurilor proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, a consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local, iar contractul de inchiriere va cuprinde clauze de natura sa asigure exploatarea bunului inchiriat, potrivit specificului acestuia.
Art. 15. – Concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate publica se face prin licitatie publica, in conditiile legii.

Mai mult, legea nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi, pune accent pe dreptul fiecarei persoane fizice la accesul liber in spatiile verzi, proprietate publica. Tot in lege se mai mentioneaza ca spatiile verzi pot suferi modificari de regim si pot fi concesionate de entitati private dar numai in proportie de 10%:

„Art. 2: Statul recunoaste dreptul fiecarei persoane fizice la un mediu sanatos, accesul liber pentru recreere in spatiile verzi proprietate publica, dreptul de a contribui la amenajarea spatiilor verzi, la crearea aliniamentelor de arbori si arbusti, in conditiile respectarii prevederilor legale in vigoare.

Art. 3: Spatiile verzi se compun din urmatoarele tipuri de terenuri din intravilanul localitatilor:

a) spatii verzi publice cu acces nelimitat: parcuri, gradini, scuaruri, fasii plantate;

Art. 4: In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) parc spatiu verde, cu suprafata de minimum un hectar, format dintr-un cadru vegetal specific si din zone construite, cuprinzand dotari si echipari destinate activitatilor culturaleducative, sportive sau recreative pentru populatie”.

Art. 8 alin. 7: Prin exceptie de la prevederile alin. (5), se pot amplasa pe un spatiu verde: alei pietonale, mobilier urban, amenajari pentru sport, joc si odihna, constructii pentru expozitii si activitati culturale, constructii usoare cu caracter provizoriu pentru activitati de comert si alimentatie publica, grupuri sanitare, spatii pentru intretinere, dar numai in baza unei documentatii de urbanism pentru intreaga suprafata a spatiului verde si cu obligatia ca suprafata cumulata a acestor obiective sa nu depaseasca 10% din suprafata totala a spatiului verde.

Art. 9 
(1) Persoanele juridice care concesioneaza terenuri pentru constructia si amplasarea in spatiile verzi a obiectivelor pentru activitati socioculturale sunt obligate sa obtina avizele, acordurile si autorizatiile prevazute de legislatia in vigoare. Locul de amplasare a obiectivelor, suprafata terenurilor si conditiile de desfasurare a activitatii ulterioare se determina in baza unor proiecte de specialitate, de amenajare a teritoriului si urbanism, avizate si aprobate conform legii, cu obligativitatea ca suprafetele cumulate ale acestor constructii sa nu ocupe mai mult de 10% din suprafata spatiului verde respectiv.

(2) Constructiile si amenajarile de orice tip, altele decat cele specificate la alin. (1), sunt interzise.”

Desigur, legea spune ceva, administratia locala spune altceva. Dupa cum mentionam mai sus, pe site-ul Primariei nu apare nicio informatie, nicio licitatie, niciun contract de colaborare, nici macar o amarata de Hotarare a Consiliului local cu privire la inchiderea intregului Parc Central sau de re-amenajare a spatiului verde in vederea punerii la dispozitia evenimentului Untold. Pentru ca vorbim, totusi, de o zona de interes public, l-am contactat pe viceprimarul Dan Tarcea pentru a ne lamuri cu privire la legalitatea sau posibila ilegalitate a inchiderii Parcului Central. Pentru inceput, acesta ne-a declarat ca nu are informatii in acest sens, mentionand ca restrictionarea accesului in parcul Central nu tine de atributiile sale:

„Eu nu m-am ocupat de partea asta cu Untold cu absolut nimic, doar cu partea de siguranta, in rest, ce hartii si ce protocoale sunt incheiate, nu va pot raspunde pentru ca nu stiu despre ce e vorba”, a declarat Dan Tarcea

Nu stie, dar legea pe care am citat-o spune ca e necesara o hotarare a Consiliului Local pentru inchirierea unui spatiu public. Motiv pentru care l-am intrebat pe domnul Tarcea de ce nu apare pe site-ul Primariei nicio Hotarare sau documentatie care sa dovedeasca colaborarea dintre Primarie si Untold SRL? Raspunsul ne-a cam ingrijorat, asta pentru ca decizia de a ingradi intr-un mod grosolan un intreg parc public, nici macar nu a trecut prin Consiliul Local:

„Nu este obligatoriu sa apara pe site-ul Primariei. Nu pot sa apara toate actele si contractele pe site. Nu a trecut nimic prin Consiliul Local pentru ca aici nu e vorba de cesionare. Se pune la dispozitie asa cum s-a pus la dispozitie si pentru TIFF si pentru Zilele Clujului, e aceeasi procedura prin care oricine poate sa faca o solicitare. Au fost anul trecut peste 2500 de evenimente si a fost aceeasi procedura la toate. Oricine poate solicita, daca faceti un eveniment, puteti fara niciun fel de problema sa solicitati Primariei sa faceti evenimetnul respectiv si Primaria, in conditiile in care considera ca e oportun sa fie evenimentul acolo, va va da confirmarea sau infirmarea.

Pe scurt, oricine poate avea acces cu party-ul sau in orice spatiu public din orasul nostru. Dar cu cateva conditii. Conditiile nu le stim, ca nu s-a afisat nicaieri un Ghid al aplicatorului de party-uri pe domeniul public din Cluj-Napoca. Nu stim nici macar ce inseamna „oportun” pentru Primarie. Am aflat doar ca pana si Lelea Floare isi poate trage un festival in centrul Clujului. Dupa modelul aflat la indemana al Untold, putem doar banui cam care sunt conditiile pe care Primaria le cere la organizarea unui festival pentru a deveni oportun. Desigur, nu garantam ca urmand acesti pasi oricine va putea sa isi faca propriul festival, dar credem ca daca cei de la Untold au reusit, oricine poate:

  • Pasul 1. Se face un ONG, o federatie cu nume atragator care neaparat sa nu fie platitoare de TVA.
  • Pasul 2. Se merge la Primarie si se vorbeste frumos cu domn’ Primar despre o sponsorizare de minim 400.000 de euro pentru o petrecere in oras.
  • Pasul 3. Se inchide orasul, se da drumul la distractie, se vand bilete si evrika, buzunaru’ ii plin.
  • Pasul 4. E absolut necesar sa nu se plateasca datoriile nici catre Administratia Locala, nici catre sponsori, pentru serviciile prestate.
  • Pasul 5. La momentul oportun, de preferat un an mai tarziu, se inchide ONG-ul si se deschide o firma, de data asta platitoare de TVA, mai exact un SRL.
  • Pasul 6. Se merge din nou la Primarie si se cere asigurarea conditiilor pentru o noua petrecere privata, de data asta fara finantare de la bugetul local, dar cu punerea la dispozitia petrecerii a intregului oras daca se poate.
  • Pasul 7. Primaria pune stampila si, evrika, deja suntem la a doua editie, avem mult mai multi bani, pe cheltuieli mult mai mici.

Revenind, e important de vazut in temeiul carei legi se acorda aceste autorizatii si care e procedura legala de depunere a solicitarilor. L-am rugat pe Dan Tarcea sa ne puna la dispozitie legea prin care oricine poate beneficia de organizarea de evenimente in Cluj. Viceprimarul ne-a promis ca, in cursul zilei de azi, ne va spune despre ce lege e vorba, asa ca asteptam sa vedem despre ce e vorba si vom reveni cu informatia livrata:

„Nu este vorba de lictitatii aici, absolut deloc. Nu pot sa va raspund acuma in baza carei legi se fac solicitarile, dar daca vreti, revin in 20 de minute cu un telefon. V-am spus, nu eu ma ocup, eu ma ocup mai mult cu partea tehnica si cu ordinea publica. In cursul zilei de azi va voi da un raspuns cu privire la temeiul legal al acestor solicitari.”

UPDATE: Viceprimaul Dan Tarcea a revenit cu un telefon, conform promisiunii facute si ne-a declarat ca totul se desfasoara conform legii. Mai exact e vorba de Legea 60/1991, cu modificarile si completarile ulterioare si legea 31/2004, care face referire la manifestarile publice. In plus, acesta a mentionat ca in cazul de fata se aplica si o taxa pe care Untold SRL va trebui sa o achite catre Municipiu, conform HCL 412/2015. In conditiile de fata, vom reveni in curand cu o interpretare a legii la care viceprimarul face referire

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *