Din oras

Clujenii care “au rezolvat” pe jumatate teleportarea. Au realizat un aparat care creeaza obiecte in 3D

Aplicatia se gaseste deja pe App Store, cu numele de Atelier Interactiv Fashion si este pe cale sa revolutioneze comertul electronic. Cumparatorii pot sa analizeze nu doar fotografia unui produs, ci chiar infatisarea lui reala, in trei dimensiuni. Chiar si oamenii pot fi scanati, lucru spectaculos pentru industria modei, dar si pentru medicina viitorului nu prea indepartat.

Aplicatia a luat nastere ca start-up in Sillicon Valley in ianuarie 2014 si apoi s-a mutat la Cluj. Initial a fost promovata mai mult utilitatea in zona de moda, compania Tulemod 100% romaneasca fiind specializata in servicii digitale de fashion interactiv, fondata de clujenii Daniela Florescu si Bogdan Pintea, stabiliti in Silicon Valley. 

Realizatorii aplicatiei si-au propus, dupa cum anuntau la acea vreme, sa redefineasca modul in care utilizatorii, designerii si retailerii interactioneaza online “schimband complet si definitiv moda”. Lansat anul trecut in SUA, serviciul de ecommerce Atelier este oferit in aceasta toamna si in Romania de catre Tulemod

Compania de start-up 100% romaneasca este specializata in servicii digitale de fashion interactive.

Mai precis, aceasta aplicatie va implica utilizatorii in procesul decizional prin oferirea catre distribuitori a unui model bazat pe cerere.

“Distribuitorii online se confrunta cu blocarea unor sume de ordinul miliardelor in stocuri. Desi furnizarea produselor catre distribuitori este bine reglata, informatiile referitoare la cererea reala sunt incomplete din cauza lipsei datelor asupra nevoilor si dorintelor utilizatorilor”, precizau atunci oficialii companiei clujenilor.

Astfel, aplicatia le-ar permite designerilor si brandurilor sa realizeze mostre care sunt modelate si incarcate apoi in baza de date a aplicatiei.

“Utilizatorul are posibilitatea de a-si distribui imaginea prin intermediul Facebook, Twitter sau Pinterest oferind profesionistilor date si statistici in timp real ce vor fi folosite la previziunea tendintelor. Datele extrase din comportamentul clientilor ajuta la stimularea pietei pentru receptarea noilor creatii. Astfel se
minimizeaza riscul investitiei in producerea acestora si se maximizeaza beneficiile oferind informatii despre pozitionarea brandului si preferintele utilizatorilo
r”, au mai aratat acestia.

Evolutia pe aceasta zona nu a avut inca efectul scontat.

“Lipseste partea de content, nu avem suficiente haine 3D si avataruri, asa ca ne-am concentrat mai mult pe partea de scanare. S-a incercat sa se lucreze in paralel pe aplicatie si o modalitate de scanare si au demarat colaborari cu companii romanesti”, a explicat Radu Orghidan, managerul tehnic
din Romania al proiectului, absolvent al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) si al unui doctorat in Spania.

Concret, proiectul consta in 60 de camere legate la un server central care observa un obiect situat in interiorul volumului scanat. Asupra lui se proiecteaza lumina structurata. Se poate calcula volumul 3D, dupa care textura se “lipeste” de el.

“In primul rand am avut in vedere ca apar tot mai multe tehnologii si accesorii care proceseaza suficient de rapid datele incat sa permita afisarea obiectului 3D. In urma cu cativa ani asa ceva era imposibil, deoarece implica un trafic de date prea mare. Traim intr-o lume 3D si e firesc sa ne dorim sa vedem toate laturile obiectului”, a explicat managerul. 

Cum ajuta aplicatia comertul online?

“Exista studii care demonstreaza ca oamenii se ataseaza mai mult de un produs in 3D decat de unul in format 2D. Un avatar 3D te atrage mai mult decat o fotografie. Formatul 3D creeaza o implicare mai buna si intelegere a obiectului”, explica Orghidan.

Drept urmare, dezvoltatorii noii aplicatii vor avea colaborari cu companii care contribuie in procesul de scanare, companii de grafica, designeri si oameni din zona comertului de moda, precum si cu jurnalisti de moda, site-uri de e-commerce sau companii de realitate virtuala. Realizatorii proiectului si-au propus sa se concentreze pe oferirea de servicii in acest domeniu.

“Pe termen mediu, ne propunem sa dezvoltam ca tehnologia aferenta astfel incat sa fie mai usor de montat si de utilizat”, a mai dezvaluit managerul.

Spectaculos este si faptul ca tehnologia clujenilor poate scana si oameni, lucru esential mai ales in zona de comert vestimentar.

“Scanezi omul din crestet si pana in talpi si dupa o secunda poti vedea cum arata imbracat cu anumite haine. Este util si in medicina, de exemplu pentru a urmari evolutia corpului gravidelor. Ar mai fi util mai ales in dermatologie, pentru a identifica alunite sau formatiuni ciudate care apar pe piele”, a mai dezvaluit managerul.

Din echipa care a lucrat la constructia scannerului au facut parte si Andrei Budescu si Mihai Pop.

In aceasta perioada, exista numeroase oportunitati in acest domeniu. De pilda, a aparut o tehnologie care printeaza haine din tesaturi fara cusaturi.

“Mai in gluma, mai in serios, noi spunem ca am rezolvat pe jumatate teleportarea. Practic, aceasta ar insemna recrearea unui obiect la destinatie. Cercul s-ar inchide dupa distrugerea celui original pentru a nu realiza clonarea”, a conchis clujeanul. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *