Diete

Amidonul – un nou superstar gastronomic

Scris de 44

Alimentele bogate in amidon (amidonoase), multa vreme evitate pe motiv ca ingrasa, au ajuns superstaruri ale galaxiei gastronomice. Ultima noutate in materie de nutritie este aceea ca drumul spre o sanatate mai buna este pavat cu cartofi, paste fainoase, orez , fasole si paine.

 

 

Bine, dar cu proteinele cum ramane? Datorita faptului ca muschii sunt formati predominant din proteine, mai mult timp oamenii au luat de buna recomandarea de a consuma mai multe proteine pentru a fi sanatosi si puternici.

 

 

Organismul uman se aseamana insa cu o masina: o data construita, aceasta are nevoie doar de mici adaosuri, din cand in cand, pentru a fi mentinuta in stare de functionare. In mod similar, organismul unui adult are nevoie de cantitati relative scazute de proteine pentru necesitati zilnice de intretinere – in jur de 44-61 g/zi.

 

 

Insa lucrul de care orice masina are nevoie in mod regulat este benzina de buna calitate. La fel si organismul nostru are nevoie de un combustibil cu cifra octanica ridicata, care sa arda complet si care sa-l mentina in stare de functionalitate continua. Acest combustibil ideal este amidonul, un hidrocarburant (glucid) complex.

 

 

In general, grasimea este un combustibil de rezerva, pe care-l purtam cu noi ca pe un bagaj. Este rezervorul cu combustibil. Daca se intampla sa se epuizeze combustibilul obisnuit al organismului (hidrocarbonatele), acestea pot face apel la aceasta rezerva. Grasimea nu arde insa la fel de curat si complet ca hidrocarbonatele si nici nu e la fel de eficienta din punct de vedere energetic.

 

 

Hidrocarbonatele sau glucidele sunt zaharurile (hidrocarbonate simple) si amidonurile (hidrocarbonate complexe) din alimente pe care le consumam. Ele sunt descompuse de enzimele digestive pana la stadiul de glucoza, care este absorbita din intestine in sange, fiind folosita pentru obtinerea de energie.

 

 

Hidrocarbonatele se gasesc aproape in exclusivitate in alimentele de origine vegetala – cereale, fructe si zarzavaturi, precum si in multitudinea de alimente obtinute din acestea, incluzand painea, pastele fainoase, produsele de patiserie si pe baza de cereale.

 

 

Zaharurile, hidrocarburile simple, sunt digerate rapid si, cu exceptia cazului in care in intestine sunt prezente si fibre alimentare, patrund in torentul sangvin sub forma de glucoza in decurs de cateva minute dupa consumarea lor. Aceasta determina o crestere brusca a nivelului zaharului sangvin, insotita d eo crestere a disponibilului energetic. Problema este aceea ca aceasta veritabila inundatie de zahar declanseaza o reactie exagerata din partea pancreasului, care elibereaza in sange un val de insulina care nu numai ca readuce zaharul sangvin la nivelul anterior, dar uneori il scade prea mult. Rezulta astfel o prabusire energetica, insotita deseori de o senzatie de lesin si de lipsa de stabilitate, tremor etc. Reactia obisnuita, in asemenea situatii, este de a apela la o gustare sau la o bautura racoritoare dulce pentru a rezolva problema.

 

 

O solutie mai buna ar fi consumarea unui mar. In forma lor naturala, aproape toate alimentele bogate in hidrocarbonate contin cantitati generoase de fibre alimentare. Desi acestea, in general, nu sunt digerabile, ele sunt totusi utile, pentru ca au capacitatea de a absorbi apa si de a forma o masa moale in interiorul intestinului, ceea ce determina incetinirea ratei de absorbtie a zaharului.

 

 

Amidonurile, hidrocarburile complexe, pe de alta parte, sunt niste molecule foarte complicate. Fiind mult mai mari decat moleculele de zahar, digestia lor necesita mai mult timp si deci nu pot determina o crestere rapida a nivelului zaharului din sange. Continutul bogat in fibre al alimentelor amidonoase nerafinate constituie un element in plus care ajuta la uniformizarea ratelor de digestie si absorbtie a substantelor nutritive.

 

 

Alimentele bogate in grasimi ingrasa mai usor.Un gram de grasime furnizeaza 9 calorii, in timp ce un gram de glucide furnizeaza doar 4 calorii. Mare parte din grasimea pe care o consumam se duce direct in depozitele adipoase ale organismului.

 

 

Ceea ce da nastere la probleme este rafinarea si prelucrarea hidrocarbonatelor. Ca urmare a acestor procese, volumul hranei se reduce, iar concentratia calorica creste. Acesta este motivul pentru care este asa de usor sa consumi prea multe calorii. Insa atunci cand hidrocarbonatele sunt consumate impreuna cu fibrele, apetitul este satisfacut cu mai putine calorii.

 

 

Prin urmare, ce anume putem manca? Cartofii si pastele fainoase, fasolea si rudele ei (soia), precum si cerealele integrale reusesc sa umple stomacul fara sa impovareze organismul cu calorii. Daca la acestea adaugati si o varietate cat mai mare de fructe si zarzavaturi, veti constata ca devine practic imposibil sa mananci prea mult si sa te ingrasi.

 

 

Consumarea glucidelor complexe in forma lor naturala, impreuna cu toata cantitatea de fibre, dar fara acele adaosuri grase, va va ingadui nu numai sa consumati un volum mai mare de hrana in conditiile in care veti continua sa pierdeti kilogramele in plus, ci va va oferi si avantajul cresterii rezistentei si al castigarii unui nivel energetic constant. Acest mod de alimentatie va va mentine arterele permeabile si va va da posibilitatea sa reduceti la jumatate cheltuielile alimentare.

 

 




ULTIMA ORĂ

  • Acum 4 hours FOTOGRAFILA
    Poate ne spune un specialist în lege: în cazul statuii lui Iuliu Maniu asistăm la o vandalizare (faptă penală)? Că primarul ne minte ca o servitoare. Chiar muncitorii sunt de vină?
  • Acum 6 hours In vizor
    Tronsonul Nădășelu-Zimbor de pe Autostrada Transilvania rămâne încă o tură muzeu
  • Acum 6 hours In vizor
    PNL are patru ”dottore” în funcții înalte în stat. Scandalurile tezelor de doctorat ale premierul Ciucă și miniștrilor Bode, Cîmpeanu și Roman, dovada că celor din PNL nu le pasă de imaginea partidului. O dovadă în plus: Roman și Cîmpeanu se întorc în prima linie politică
  • Acum 7 hours Eveniment
    CLUJ-NAPOCA MILIONULUI DE LOCUITORI DUPĂ EMIL BOC, are sub 300 de mii conform recensământului din 2021, care s-a ținut în 2022
  • Acum 8 hours Eveniment
    Tânăr de 20 de ani din Cluj, dispărut de la unitatea medicală unde era INTERNAT. Dacă-l vedeți sunați la 112!
  • Acum 9 hours Analiza
    Comedia lui Boc: După 5 ani de studii de fezabilitate (a se citi bani irosiți), centura Cluj începe cu lărgirea unei străzi pe 2 km
  • Acum 9 hours Justitie
    Victor Piţurcă, eliberat și pus sub control judiciar. Primele declarații după ieșirea din arest
  • Acum 9 hours Cooltura
    DEMONII- Spovedania lui Stravoghin, un spectacol de excepție al Naționalului Clujean. In absentia lui Tihon, drama regizată de Tudor Lucanu îl scoate în evidență pe profetul Dostoievski
  • Acum 10 hours Justitie
    Victor Pițurcă, adus cu duba la DNA: a fost adus și fiul lui în fața procurorilor
  • Acum 11 hours Politica
    Marcel Ciolacu: “Dacă toate companiile cu capital românesc plătesc minimum 1% din cifra de afaceri, atunci mergem cu 1% pentru toată lumea”
  • Acum 1 day PubliNews
    Mai multe branduri s-au alăturat campaniei Winter Sale din Iulius Mall Cluj, iar reducerile ajung până la 70%!
  • Acum 1 day Politica
    Marcel Ciolacu după reținerea lui Pițurcă: ”Cred că nu va fi singurul caz!”
  • Acum 1 day General
    L-A PUS LA LOC, PROBABIL CA SĂ-L POATĂ DA ÎNAPOI JOS, DAR DE DATA ACEASTA, “CU RESPECT”. Iuliu Maniu a revenit pe soclu
Citește și...
Diete

Deserturi delicioase

S-au dus vremurile in care deserturile erau interzise in regimurile de slabire. Astazi arta culinara […]

Recomandările redacției
TOP CITITE