In vizor

Ziar de Cluj a scris, Curtea de Conturi confirmă: Plăţi nelegale de două milioane de euro pentru angajaţii Primăriei Cluj-Napoca

Ziar de Cluj a relatat faptul că angajaţii primăriei au încasat sume nemeritate pentru munca prestată şi că mai multe contracte de finanţare pentru proiecte din Programul Operaţional Regional 2007-2013 (POR) au fost prelungite prin votul consilierilor locali la începutul lunii august, “în scopul îndeplinirii integrale a obiectivelor şi indicatorilor şi în vederea asigurării funcţionalităţii acestora din surse proprii”. Cu toate că s-au plătit bani frumoşi pentru salariile funcţionarilor din Primăria Cluj-Napoca ce au făcut parte din proiecte, municipalitatea a mai fost nevoită să finaţeze de la bugetul local, pentru a finaliza investiţiile, încă 21 de milioane de euro. Raportul Curţii de Conturi arată că la Primăria Cluj Napoca s-au efectuat plăţi nelegale și reprezentând drepturi salariale acordate necuvenit angajailor din aparatul de specialitate. Cuantumul acestor sume depăşeste 2 milioane de euro. 

În cursul anului 2015 angajaţii primăriei Cluj-Napoca au primit stimulente salariale în cuantum de 9.268.449 lei, sume care au fost incluse în salariul de bază deşi funcţionarii nu aveau acest drept. 

“În anul 2015 au fost efectuate plăţi nelegale în sumă de 9.268.449 lei, reprezentând drepturi salariale acordate necuvenit tuturor angajaţilor din aparatul de specialitate al primarului, prin includerea în salariul de bază a unor sume prevăzute de art. 14 din Legea nr.285/2010 (stimulente), în condiţiile în care unii angajaţii ai entităţii nu aveau atribuţii şi nu au contribuit la administrarea creanţelor fiscale, aşa cum sunt definite de art. 1 din O.G. nr. 92/2003” se arată în Raportul Curţii de Conturi. 

Începând cu data de 1 ianuarie 2011, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 285/2010, conducerea UATM Cluj-Napoca a procedat la reîncadrarea personalului, stabilirea salariului de bază, a sporurilor şi stimulentelor, care potrivit legii, se introduc în salariul de bază. Prin Protocolul înregistrat sub nr. 193060 din 27 august 2010, încheiat între Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, reprezentat de primar Sorin Apostu şi Sindicatul CIVITAS al Salariaţilor din Primăria Municipiului Cluj-Napoca, reprezentat de preşedinte Valer Suciu, s-a stabilit repartizarea stimulentelor ce vor fi acordate aparatului de specialitate al primarului, precum şi serviciilor publice din subordinea Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca. În baza acestui protocol s-a stabilit nivelul mediu al drepturilor băneşti acordate salariaţilor din fondurile constituite în temeiul OG nr. 92/2003 aferente lunii octombrie 2010, aprobate de către primarul Sorin Apostu şi consemnate în referatul nr. 34887/07.02.2011 care se include în salariul de bază potrivit art. 14 din Legea nr. 285/2010, calculate pe funcţii identice, echivalente sau asimilate din punct de vedere al salarizării. Sumele individuale acordate drept stimulente au fost stabilite de către primarul municipiului Cluj-Napoca şi consemnate în Referatul nr. 273355/41/102/15.10.2010.

Din aparatul de specialitate al primarului fac parte şi servicii locale fără personalitate juridică cum sunt: Direcţia de Evidenţă a Persoanelor şi Direcţia Generală Poliţia Locală. În acest context, s-a determinat media stimulentelor acordate pentru luna octombrie 2010 (pentru fiecare funcţie în parte), care a fost introdusă în salariul de bază al angajaţilor tuturor compartimentelor funcţionale ale primăriei municipiului Cluj Napoca, funcţionari publici şi personal contractual. 

Salariile brute acordate necuvenit pentru aparatul de specialitate al primarului pentru care au fost calculate şi virate contribuţii ale angajatorului sunt estimate la suma totală de  9.268.449 lei, astfel: Personal primărie: 6.264.625 lei; Direcţia de evidenţă a persoanelor: 641.271 lei; Direcţia Poliţia Locală: 2.362.553 lei. Aceeași abatere a fost constatată şi pentru plăţile efectuate în perioada ianuarie – decembrie 2014, în urma verificărilor efectuate de Camera de Conturi Cluj pentru anul 2014, urmare căreia s-a încheiat Procesul verbal de constatare înregistrat sub nr. 242445/1 din data de 26.06.2015 la Unitatea Administrativ Teritorială  Municipiul Cluj-Napoca”, se regăseşte în Raportul Curţii de Conturi. 

Potrivit pct. 49 din Regulamentul de organizare si funcţionare a Primăriei municipiului Cluj-Napoca, aprobat prin HCL nr. 230/2014, ”Direcţia impozite şi taxe locale” are atribuţii privind stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea şi colectarea  impozitelor şi taxelor locale datorate bugetului local de persoanele fizice şi juridice în baza Legii nr. 571/2003, privind Codul fiscal şi este formată din cinci compartimente: Serviciul Constatare, impunere şi control persoane fizice, Serviciul Constatare, impunere şi control persoane juridice, Serviciul Urmărire creanţe buget local şi Serviciul Executare silită creanţe buget local şi Serviciul Insolvenţă, contestaţii, informaţii, baze de date. Includerea în salariul de bază a stimulentelor şi în cazul angajaţilor care nu se încadrează în dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 17 alin. (4) şi art. 227 alin. (4) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, respectiv a celor care îşi desfăşoară activitatea la celelalte compartimente funcţionale, acordarea drepturilor salariale astfel stabilite şi la data efectuării prezentei misiuni de audit, contravine prevederilor legale în vigoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *