Uncategorized

Viceprimarul Anna Horvath vrea sa schimbe viziunea in acordarea finantarilor la Primarie

Anna Horvath este prima femeie viceprimar al Clujului si are in spate 14 ani de experienta in administratia publica. A fost uneori criticata, alteori laudata, cert este ca se straduieste sa isi faca treaba profesionist. Asta isi doreste pentru intreaga administratie locala: sa creasca gradul de profesionalism si de credibilitate a actului administrativ.

Reporter: Au trecut mai bine de 10 luni din mandatul de viceprimar. Cum ati reusit sa va acomodati?

Anna Horvath: Nu as folosi acest cuvant pentru ca niciodata nu m-as simti si nu as vrea sa ma simt “comoda” in vreo functie. In momentul in care te simti comod intr-o functie, inseamna pentru mine o delasare. M-am aclimatizat, ceea ce inseamna ca ne-am cunsocut reciproc cu institutia, cu colegii, ne-am tatonat reciproc si reusim sa conlucram. Cu bune, cu rele, si pe o parte, si pe cealalta, asta e cel mai important. In schimb, in aceasta aclimatizare nu putea sa faca parte si faptul ca eu tot timpul, chiar si dupa 10 luni, simt raspunderea imensa pe care o poarta acest loc, aceasta functie. E foarte diferit de ce am facut pana acum. Daca am fost la Bucuresti sau la Agentia de Mediu, tot ce am facut sau nu, tot ce am decis sau nu am decis bine, nu a avut un impact direct asupra a ceea ce te inconjoara, asupra oamenilor. Din acest punct de vedere, difera acest loc fata de toate celelalte. Aici, intr-adevar, daca ai omis ceva, daca ai luat o decizie nu foarte potrivita sau chiar pe polul celalalt, se simte imediat in anturaj, ai feedback imediat de la oameni, pentru ca le influenteaza in mod direct si imediat viata.

Faptul ca sunteti femeie sau faptul ca sunteti de etnie maghiara a constituit un avantaj sau un dezavantaj de-a lungul carierei?

Anna Horvath: Consider ca orice caracteristica, etnia sau genul, poarta si avantaje si dezavantaje. Te lovesti de stereotipii, de preconceptii pozitive sau negative. Nici una dintre cele doua caracteristici nu sunt decisive. Nu prin acestea poti sa iti definesti locul, sa castigi respect, ci prin munca, prin exemplul pe care poti sa-l dai sau sa nu-l dai, prin cat de dedicat esti, cat de perseverent. Or, aceste caracteristici umane nu depind nici de gen si nici de etnie.

Cum arata o zi de munca pentru viceprimarul Anna Horvath?

Am o surpriza ca raspuns. Am in permanenta de la Universitatea Sapientia un student care sta cu mine o saptamana ca si practica. Pe de alta parte, Ziarul Szabadsag a organizat un proiect: Petrece o zi cu Anna Horvath si va dau doua relatari ale persoanelor ca sa vedeti ce inseamna o zi. (Marturiile participantilor arata ca viceprimarul are un program incarcat, cu intalniri, cu teren, care incepe la ora 8 dimineata si nu se stie cand se termina seara)

De ce ati acceptat propunerea celor de la Szabadsag?

Am considerat ca oamenii, indiferent de etnie, au o viziune asupra a ceea ce inseamna sa fii primar sau viceprimar foarte diferita de realitate. Asa au fost si relatarile. De dinafara, crezi ca vii intr-un birou, mai bei cafeaua, mai citesti ziarul, apropo nu citesc niciun ziar, am ajuns ca nici macar seara la 10 sa nu am timp sa rasfoiesc. Cred ca daca ia foc orasul eu o sa aflu ultima. In fine, cred ca aceste experiente sunt foarte benefice, sa vada lumea cum este, cu nebunia, cu dezorganizarea cateodata, cu reactiile rapide pe care trebuie sa le ai. Vazand ce se intampla, se apropie de realitate si atunci poate iti inteleg mai bine si o anumita decizie si o reactie suficient sau insuficient de rapida, pentru ca vad cum trebuie sa schimbi chiar si de cate ori pe zi abordarea. Chiar as vrea sa repetam experienta.

Sa vorbim putin despre activitatea din Consiliul Local. Sunteti in Comisia pentru Invatamant, Cultura, Minoritati si Societate Civila. In cele 10 luni care au trecut, ce probleme ati descoperit si ce ati facut ca, macar, sa incepeti sa le rezolvati?

Cea mai mare problema a fost lipsa de viziune in finantarile de pe domeniul social si cultural, respectiv o strategie, o definire a prioritatilor proprii din partea administratiei. Toate finantarile s-au dat fara a predefini niste domenii. Nu s-a putut si asta poate fi considerat si un esec al celor 10 luni, nu am putut pana la depunerea termenelor din ianuarie face tot ce mi-am propus, respectiv nu am putut reforma intreg sistemul, dar am facut cativa pasi in acest sens, iar demersurile au fost acceptate de toti consilierii. Am predefinit actiunile de anvergura pentru care s-au alocat sume mai mari, am reusit sa delimitam anumite domenii, iar pentru prima data alocarile pentru proiectele sociale au fost incluse in bugetul directiei de asistenta sociala. Trebuie schimbat intreg regulamentul de finantari nerambursable, ceea ce vom si face pana la sfarsitul anului.

Avand in vedere experienta la Agentia de Mediu, cum vedeti rezolvarea problemei gunoaielor si a impasului Sistemului de Management Integrat al Deseurilor?

Este poate cea mai grea problema din activitatea de 10 luni de pana acum. Aici este o dubla conditionare si restrictionare a Primariei: in momentul in care, in 2010, a aderat  la Asociatia Eco Metropolitan, practic a delegat atributia legala de a gestiona deseurile de la colectare pana la depozitare acestei asociatii. Centrul Integrat de Management ar fi trebuit sa fie deschis in 14 aprilie anul acesta. Toate solutiile adoptate in aceasta perioada au avut in vedere acest termen: hai sa gasim solutii interimare pana in 14 aprilie 2013. Nu suntem nici pe aproape sa se deschida centrul, si atunci ar fi o gramada de solutii  tehnice: de exemplu la Alesd este o instalatie performanta conforma cu normele europene in care se ard gunoaiele. Aceasta solutie in 4 luni ar putea fi pusa pe picioare oriunde in jurul Clujului, dar nu poti face asta pentru ca te-ai angajat, aderand la Eco Metropolitan, ca nu mai dispui de gunoaiele tale. Pentru un an, un an jumate, cand se preconizeaza sa se deschida, desi Consiliul Judetean spune 6 luni, nu iti vine niciun investitor sa faca acea instalatie, avand in vedere ca din momentul deschiderii Centrului nu mai poti duce acolo gunoaiele. Din cauza asta ne chinuim cu totii sa gasim solutii fara se se acutizeze aceasta criza, solutii temporare pentru 2 luni, pentru inca 3 luni si asa mai departe. Eu a trebuit foarte repede, intr-o saptamana, la Agentia de Mediu sa rezolv criza deseurilor, pentru ca in 16 iulie 2010 s-a inchis rampa, eu din iunie eram acolo si cu asta m-am trezit pe masa. Acel aviz dat de Agentia de Mediu a fost foarte precaut, m-au ajutat specialistii de la Agentie sa gasim solutia rapida, legala si care asigura o perspectiva. Salprest Rampa este obligat prin acel acord ca, in momentul in care se deschide Centrul, sa mute pe propria cheltuiala tot ce s-a adunat pe rampa temporara in noul centru. Daca s-ar fi adus acolo doar gunoaiele din Cluj-Napoca, rampa temporara ar fi fost functionala chiar si pana la sfarsitul anului. Criza din acest moment decurge din faptul ca, de 6 luni de zile, deseurile intregului judet se aduc acolo si suprafata este mult prea mica. Aruncatul pisicii dintr-o curte in alta nu duce nicaieri: nici faptul ca judetul spune ca municipiul trebuie sa resolve singur. Municipiul a identificat teren pentru extinderea rampei si chiar la sedinta de la prefectura s-a afirmat clar, romaneste, ca daca ar fi doar deseurile municipiului aceasta rampa ar fi de ajuns pana la sfarsitul anului.

Ce ati schimba din modul in care a fost administrat orasul in ultimii 5 ani?

Se intampla deja ceea ce as schimba eu si aici, intr-adevar, ma simt confortabil, pentru ca in ceea ce as fi schimbat atunci cand am venit aici chiar am un partener in toti cei cu care lucrez la nivel de conducere la aceasta primarie. Imi doresc ridicarea credibilitatii, a predictibilitatii actului administrativ, a gradului de profesionalism. Sa fie proceduri clare, sa se stie in toate directiile, daca iti intra actul X care e pasul urmator, fara a putea fi la aprecierea cuiva. Iar pentru perioada urmatoare as vrea o deschidere mai mare catre cetatean, o apropiere mai mare a administratiei catre cetatean si mult mai multa exigenta, mult mai multa disciplina in actul administrativ pe partea de executare.

In contextul deschiderii spre cetateni am vazut ca faceti audiente in cartierele orasului, fara insa sa faceti din asta un mare eveniment de presa.

Avem aceste audiente in cartiere, denumite “Negyedeljuk gondjainkat”, incepute inca din campanie. Atunci am primit foarte multe reprosuri: “Veniti numai o data la patru ani” si din cauza asta am tinut sa nu oprim intalnirile. Am si o emisiune radio interactiva cu telefoane la Paprika Radio inca din noiembrie. A  fost o surpriza mare pentru mine, pentru ca, intr-adevar, suna oamenii de etnie maghiara care asculta postul de radio, dar de foarte putine ori au ridicat probleme pe care noi am considerat ca sunt prioritare pentru ei: tablite, placute cu inscriptii trilingve. Majoritatea intrebarilor se refera, ca si cele de la alte audiente, la asfaltari, trotuare, locuri de parcare etc.

In ce oras din Europa v-ar placea sa locuiti si de ce?

Imi doresc, nu numai pentru mine, ci si pentru copiii mei, nu numai sa locuim in Cluj, ci sa traim in Cluj, in sensul sa putem iubi acest oras. Si pentru mine, ca si in perspectiva pentru ei, consider ca este singurul loc unde vreodata vom putea fi acasa. Imi place enorm sa calatoresc la Budapesta, Viena, pentru o perioada determinata, dar consider si chiar mi-as dori sa putem transmite asta catre generatia tanara ca de fapt poti sa ai cu o felie de paine mai mult, un salariu cu 1.000 de euro mai mult, dar acasa niciodata nu te vei putea simti si nici copiii tai decat acolo unde s-au nascut, unde au crescut.

Foto: primariaclujnapoca.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *