În Cluj-Napoca, niciun antreprenor nu s-a gândit să revigoreze business-uri din perioada comunistă, deși acestea ar avea în mod cert succes mizând pe nostalgia locuitorilor. Cosmeticele Farmec, Hotelul Melody sau Vărzăria de pe Eroilor sunt doar două exemple de astfel de afaceri, care merg bine și acum, după ce li s-a dat un impuls.
În afară de localul Vărzărie de pe Eroilor sau Hotelul Melody care se mențin în continuare, în Cluj-Napoca, mai sunt și câteva urme ale unor magazine care au funcționat în Epoca de Aur, dar acum sunt închise. Reclama cu cei trei ursuleți (unde funcționa magazinul de tricotaje pentru copii, „La trei ursuleți”) de pe strada Regele Ferdinand și pantoful de pe fabrica de încălțăminte Clujana sunt, probabil, singurele reclame ale unor magazine sau afaceri din acea perioadă. Altele au fost distruse de-a lungul anilor pentru că nimeni nu a fost interesat să revigoreze afaceri cu iz comunist.
Ucu Bodiceanu, coordonator de programe la Casa Municipală de Cultură Cluj-Napoca este unul dintre puținii care le readuce clujenilor în atenție momente din comunism. Într-o expoziție de acum câțiva ani, el le-a prezentat clujenilor fotografii cu reclame și magazine din epoca lui Ceaușescu. De atunci însă cele mai multe au fost distruse.
„În urmă cu șapte ani, am avut o expoziție, se numea « Clujul în perioada Republicii Populare », cu urme ale comunismului pe străzile din oraș. Multe dintre ele au dispărut de atunci. Atunci nu am expus doar reclame din perioada comunistă ci și fotografii, cum ar fi de exemplu un magazin de pâine care era pe strada Memorandumului și firma era scrisă « Pîine ». Apoi, am găsit într-un loc din Grigorescu un panou pe care scria « Miliția vă informează », dar și acela a dispărut. Erau reclame foarte drăguțe, dar din păcate au dispărut”, spune Ucu Bodiceanu.
Dispariția reclamelor din acea perioadă este un lucru firesc, consideră specialiștii în publicitate. Dacă nu se găsește niciun antreprenor să repună pe picioare o afacere care a mers bine odinioară, dar ulterior a falimentat, atunci sigur va dispărea orice urmă a acelui business, inclusiv reclamele de pe clădirea în care a funcționat.
„Acele reclame aveau o valoare comercială. Chiar dacă vorbim de perioada comunistă, o parte din publicitatea care se făcea atunci avea totuși scop comercial, să promoveze și să vândă anumite produse. Sensul comercial al acelor locații a dispărut. Dacă în lipsa unor anterprenori care să facă exact același tip de business sau să îl reconvertească, dar să păstreze brandul, acele reclame nu își au sensul, indiferent de nostalgia față de anumite branduri mai vechi. De exemplu, ciocolata Rom sau autoturismele Dacia și-au păstrat brandul și au continuat businessul. Poate cineva se va gândi să facă un business, să le revigoreze acele branduri, dar altfel ele sunt doar niște simboluri ale nostalgiei noastre”, este de părere Delia Balaban, profesor în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Departamentul de Comunicare, PR și Publicitate.
Dincolo de dezinteresul antreprenorilor pentru revitalizarea unor afaceri din perioada comunistă, o problemă mai stringentă este faptul că centrul orașului este sărac din punct de vedere al ofertei comerciale.
„Tristețea cea mai mare este de fapt că centrul Clujului este cam trist din punct de vedere al ofertei de magazine. Avem niște cafenele, niște bănci, multe second-hand-uri și multe spații goale, închise. În alte orașe din Europa sunt business-uri mici, locale care revigorează totul”, punctează Delia Balaban.
În cartierul vostru mai există urme ale perioadei comuniste?