Reportaj

Un inventator sustine ca a gasit solutia pentru ceata de pe aeroportul de la Cluj

Un sistem simplu bazat pe ventilarea unui jet de aer la sol ar putea salva Aeroportul International “Avram Iancu” din Cluj-Napoca de problema cetii, ba chiar si de zapada. Cel putin asta sustine Alexandru Stoian, un inventator din Timisoara prezent la Salonul Pro Invent de la Cluj. Inventia sa ar inlatura si problemele cauzate de ger sau canicula pe drumuri si autostrazi. 

Standul fizicianului timisorean se afla in capatul Salonului International al Cercetarii, Inovarii si Inventicii “Pro Invent”, desfasurat intre  25 si 27 martie la parterul Complexului Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN). 

Amabil si didactic, foarte entuziasmat de creatiile sale, Alexandru Stoian a explicat schema de pe peretele standului. 

“Avem un sistem format dintr-un compresor care ia aerul din atmosfera, face un schimb termic cu pamantul, preia caldura de aici, iar aerul, sub forma unei pelicule, matura carosabilul. Poate fi vorba de orice suprafata de rulare: strada, autostrada, trotuar, pista de avion, pod sau viaduct”, detaliaza el.

Pelicula de aer topeste poleiul si zapada. Vara, aceeasi instalatie, fara modificari constructive, realizeaza aici o pelicula de aer de 10-12 grade si raceste carosabilul. 

“Este util pentru ca foarte distrugeri se petrec din cauza intemperiilor. Vara, suprafata atinge si 65 de grade si asta produce deformari”, subliniaza timisoreanul. 

Sistemul ar putea acoperi toata calea de rulare, dupa cum sustine inventatorul. 

La autostrada se vor monta conductele pentru aer pe mijloc, intre cele doua sensuri de rulare, iar aerul va fi trimis intr-o parte si cealalta. 

La aeroport, aerul ar fi trimis din ambele parti ale pistei. 

“Va dau numai un exemplu: la Otopeni s-a cheltuit aproape un miliard de euro pentru masinile de deszapezire. Cu acest sistem, pista se poate proteja cu 10 milioane de euro si impotriva cetii, nu numai a poleiului sau zapezii. Trimitand in ambele parti, aici, in centru se intalnesc cele doua jeturi, se ridica in atmosfera si imprastie ceata. In plus, acest fenomen nu se mai formeaza la nivelul solului, acesta fiind o zona incalzita, sau macar semi-incalzita”, sustine Alexandru Stoian. 

Un kilometru de autostrada ar putea ajunge intre 50.000 si 100.000 de euro. La aeroport, asigurarea cu acest sistem a unei piste de 200 de metri ar costa cam 10.000 de euro. Pentru actionarea turbocompresorului este nevoie de energie electrica. 

“Intr-adevar, este o investitie mare, insa e una garantata pentru cativa ani. Se amortizeaza, exista garantia amortizarii pretului de cost. Nu mai avem milioane de euro cheltuite pentru interventii, probleme cu poleiul pe caile de rulare, deformari sau masini avariate. Mii de automobile si mii devieti omenesti se petrec datorita zapezii, gropilor”, apreciaza el. 

Stoian a facut calcule din care rezulta eficienta inventiei sale. 

“Va dati seama ce inseamna sa schimbi ruta de avion? Numai sa trimiti un aparat sa aterizeze pe un alt aeroport, sa transporti apoi pasagerii care sunt legati de firme si afacerii inseamna o cheltuiala enorma. Sistemul ar preveni si ceata, si depunerea zapezii pe pista”, sustine el. 

Inventatorul din Timisoara are o solutie si pentru curentul electric necesar, cealalta instalatie cu care s-a prezentat la Pro Inventica de la Cluj.

“Vara, putem s-o asiguram chiar energia solara sau energia vantului, deci putem folosi si surse neconventionale pentru antrenarea compresoarelor. Instalatia trece de la captarea pe orizontala sau pe suprafata inclinata, la cea pe verticala. Avem un turn de absorbtie a radiatiei solare si un sistem de oglinzi concave montate pe verticala cu care obtinem temeraturi de sute de grade Celsius. Pretul de cost este de cinci ori mai mic decat la panouri fotovoltaice, dar cel mai mare avantaj e altul: la fotovoltaice, pe un hectar obtinem 9,8 megawati, in timp ce aici avem nevoie doar de 1.000 de metri patrati ca sa obtinem aceeasi putere. Pentru aceeasi putere, folosesc o suprafata de 10 ori mai mica. Asa, daca acoperim cu panouri toata tara, unde mai producem agricultura?”, a spus inventatorul. 

Instalatia sa ar putea produce apa calda menajera, ar putea functiona ca motor solar, iar energia mecanica poate fi utilizata pentru a obtine energie electrica. 

“Sunt domenii in care nu e nevoie sa se ajunga pana la energia electrica. In irigatii, de pilda, pot sa folosesc numai energia mecanica. Este singurul domeniu care se poate realiza complet numai cu energia de la soare: nevoia de apa a plantei e corelata cu gradul de insorire. Cand ploua, nu trebuie sa uzi planta suplimentar. E un domeniu in care va trebui sa fim pregatiti, se va apela din ce in ce mai mult la agricultura, or agricultura fara irigatii nu se va mai putea, mai ales cu schimbarile astea climatice”, a explicat el. 

Pentru obtinerea de apa calda menajera, cilindrii trebuie aiba o inaltime de 5 metri. Pentru energie electrica, se poate ajunge pana la 10 metri. 

“Este nevoie de foarte putine elemente: un turn si oglinzi concave, plus o instalatia pentru ambutisarea (prelucrare, la rece sau la cald, prin deformare plastica, pentru a obtine anumite obiecte cum ar fi cutii sau capace, n. r.) tablelor. Nu e nevoie de vreo tehnica speciala. La fel, la sistemul de ventilare compresoarele se gasesc in comert, iar conductele nu sunt greu de obtinut”, a mai spus el. 

Alexandru Stoian are o poveste deosebita.  Este fiu de morar si a avut multi ingineri in familie. A predat multi ani fizica in sistemul preuniversitar, iar castigarea unui premiu din partea revistei Stiinta si Tehnica in 1980 i-a impus si o activitate de cercetare. In prezent, acesta detine 7 brevete de inventie, plus inca sase in analiza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *