Din oras

Un avocat clujean cu bun simt are un punct de vedere de bun simt despre situatia de la Sincai: "Aceasta manifestare online a elevilor arata blocajul de comunicare cu propriii lor dascali"

Avocatul clujean Mihai Bejenaru ne-a trimis la redactie un punct de vedere rational si ponderat despre situatia de la Sincai. Profesorii ar putea trage multe invataminte de pe urma citirii lui.

Felicitari, Mihai Bejenaru!

 

„Dle Liviu Alexa, 

Urmaresc de ceva vreme subiectul pe care l-ati abordat in articolele Dvs legat de situatia liceenilor de la Sincai.

Carcateristica genereala a acestei situatii neplacute se circumscrie unei abordari generale lipsite de eficienta care caracterizeaza societatea romaneasca si anume aceea de a stabili belicos cine are dreptate, in scopul solutionarii unui efect tensionat uitand de cauza evidenta.

Ceea ce se intampla este firesc, natural si benefic in acelasi timp.  Sper sa nu mire pe nimeni aceasta abordare. Cred asta cu tarie si vad in aceasta situatie o oportunitate reala si necesara pentru definirea relatiei dascal-elev in societatea romaneasca. si ma bucur ca s-a intamplat la Cluj.

Prin ceea ce s-a intamplat in zilele care au trecut a iesit la lumina efectul lipsei de comunicare constructiva la nivelul sistemului educational romanesc intre dascali si elevi. 
Pentru ca aceasta manifestare online a elevilor arata blocajul de comunicare cu propriii lor dascali. Aceasta este problema reala. Daca relatia dascal-elev ar fi fost una constructiva si eficienta genul acesta de efecte nu s-ar fi produs. 

La fel cum orice actiune chiar teribilista a tinerilor nu face altceva decat sa sesizeze existenta unei situatii problematice la nivelul relationarii cu dascalii lor.

Asadar problema ce se impune a fi rezolvata nu este aceea de a judeca reactia tinerilor, poate teribilista si suparatoare, sau de a judeca daacalii, ci de a elimina cauza ei, respectiv relatia disfunctionala dintre acestia.

Pedepsirea tinerilor pentru ca au indraznit sa comunice in mediul on line conduite nepotrivite ale dascalilor, poate nu in cea mai fericita modalitate,  sau judecarea dascalilor pentru ca solicita pedepsirea liceenilor sunt elemente pline de ineficienta.

Cred ca intreaga situatie ar trebui reanalizata de toata lumea, si de catre dascali si de catre elevi, pornind de la a recunoaste ca relationarea lor este deficitara. 

Dupa o astfel de recunoastere, solutiile vor veni de la sine daca se vor baza pe respect reciproc si pe gasirea unei cai  constructive si eficiente a menirii sistemului educational. 

Care este aceasta menire? Aceea de a forma noi generatii care sa dea consistenta, eficienta si umanitate societatii romanesti prin intermediul generatiilor tinere.

Sunt implicat de cca 2 ani in derularea unui program de leadership destinat tinerilor studenti din Cluj si am avut onoarea de a lucra cu cca 100 de studenti in ultimele 16 luni. 
 

Va pot spune, cu convingere, ca generatia tanara este o generatie colosala, valoroasa si dornica de performanta si reusita, insetata de principii umane normale si firesti. 

Trebuie doar sa li se dea incredere si sa primeasca ghidajul necesar pentru a li se arata ca pot. Pentru ca pot si pentru ca sunt viitoarele generatii care vor da trendul societatii romanesti viitoare. Daca ii vom judeca inainte de a le arata ca pot contribui la stabilizarea intru valoare a societatii romanesti nu mai avem nici o sansa. La fel cum a-i judeca pe dascali dupa o viata de experienta si implicare inseamna sa anulam tot ceea ce au facut pana acum.

II invit pe dascali si pe elevi sa abordeze o cale comuna in care sa nu se mai blameze reciproc, sa lase orgoliile deoparte si sa nu mai caute “ dreptatea” situatiei, ci sa conlucreze la rezolvarea problemei lor intr-o maniera constructiva. Dascali fara elevi si elevi fara dascali nu se poate.

Ma bucur sincer ca s-a intamplat ce s-a intamplat. Acum dupa ce totul a explodat ar fi cazul ca toti cei implicati sa stea la o masa a recunoasterii si, asumandu-si problema reala sa gaseasca cu zambet solutii constructive pentru a merge inainte eficient. 
Pentru ca a avea dreptate, a pedepsi sau a judeca nu va rezolva nimic. 

A recunoaste, a asuma problema reala si a aborda cu intelepciunea constructiva necesara situatia acestui moment poate sa fie oportunitatea de a genera un nou trend al relatiei dascal elev la nivelul invatamantului liceal din Cluj-Napoca. Si poate asa Clujul va deveni si in domeniul educational un vector de dezvoltare si atitudine catre o eficienta constructiva atata de necesara societatii romanesti.

Asigurandu-va de consideratia mea, atat pe Dvs, cat si pe dascalii si elevii implicati in aceasta situatie, sper in abordarea acestei situatii ca o oportunitate pentru evolutie.

Cu stima, 
Mihai Bejenaru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *