In vizor

Turist in Cluj-Napoca. Strainii vin la noi pentru cultura, romanii pentru shopping

Turistii romani viziteaza Cluj-Napoca din motive medicale, pentru cumparaturi sau pentru a-si vedea rudele, in tmp ce strainii ajung in orasul nostru pentru agrement si pentru a participa la festivaluri. Asa arata un studiu realizat de mai multi profesori ai UBB pentru asocatia care coordoneaza programul candidaturii Clujului la titlul de Capitala Culturala Europeana – 2021. Daca romanii vin la Cluj-Napoca pentru cumparaturi, strainii considera orasul un centru cultural.

Turistii romani care viziteaza municipiul Cluj-Napoca sunt in general persoane tinere (81% dintre ei au cel mult 40 de ani, respectiv 57% din numarul total avand cel mult 30 de ani), in proportie egala femei si barbati, cu un nivel ridicat de educatie (50% avand cel putin studii universitare si 80% cel putin studii liceale) si cu un venit mediu (68% dintre respondenti au un venit lunar de cel mult 2.200 lei).Asa arata portretul-robot al romanului care viziteaza orasul nostru. Ce ii determina sa vina aici? Interesul personal: motive medicale, vizitarea rudelor si a prietenilor, efectuarea de cumparaturi Abia apoi sunt manati de dorinta de a participa la  festivaluri, concerte si alte  evenimente culturale (17%) si dorinta de a petrece timpul liber intr-un mod placut (agrement  – 16%).

La fel ca si romanii, si turistii straini care viziteaza Cluj-Napoca sunt in general persoane tinere (75% dintre ei au cel mult 40 de ani, respectiv 48% din numarul total avand cel mult 30 de ani), in proportie aproximativ egala femei si barbati, cu un nivel ridicat de educatie (58% avand cel putin studii universitare si 80% cel putin studii liceale). Principalele tari de rezidenta ale acestora sunt: Ungaria, Germania si Franta.

Motivatia principala a vizitei o reprezinta agrementul (36%), iar in al doilea rand dorinta de a participa la festivaluri, concerte si alte evenimente culturale (16%) si interes personal (motive medicale, vizitarea rudelor si a prietenilor) 16%.

Asa arata datele studiului realizat de Asociatia Cluj-Napoca 2021 – Capitala Culturala Europeana, in ceea ce priveste comportamentul de consum al turistilor din Cluj-Napoca.

Romanii stau la rude, strainii la hotel

Din perspectiva unitatilor de cazare, 40% dintre turistii romani care viziteaza Cluj-Napoca se cazeaza la rude, si nu la hoteluri, hosteluri si pensiuni. Spre deosebire de turistii romani, o parte insemnata a turistilor straini in Cluj-Napoca se cazeaza la o unitate de cazare -70%.

59% dintre turistii care se cazeaza la o unitate de cazare prefera unitatile de trei stele, respectiv 62% in cazul turistilor romani.

Unitatile de cazare de trei stele sunt preferate si de catre turistii straini, 58% dintre acestia cazandu-se la o astfel de unitate. Similar, ca in cazul turistilor romani, 21% din turistii straini prefera sa se cazeze la o unitate de patru stele.

Jumatate din turistii romani, ca urmare a acestor preferinte, platesc pentru o noapte de cazare peste 80 de lei de persoana cheltuind minim 30 de lei si maxim 222 de lei. In schimb, turistul strain cheltuie intre 35 si 89 de euro pe o noapte de cazare in Cluj-Napoca.

Studiul mai arata ca 60 de lei cheltuie turistul roman, in medie, pe masa intr-o zi. In schimb, media pentru straini este de 24 de euro.

 Cei mai multi turisti romani ajung la Cluj cu masina  – 56%, in timp ce 21% folosesc autocarul ca mijloc de transport, iar 19% vin cu trenul. In acelasi timp, avionul reprezinta principalul mijloc de transport folosit de catre turistii straini (42%) pentru a ajunge la Cluj-Napoca, urmat de autoturism (27%) si autocar (18%).

Muzeele si centrele expozitionale sunt vizitate de aproape 30% dintre romanii cei care ajung in orasul nostru. Aproximativ 25% dintre respondenti merg la concerte, festivaluri sau alte evenimente. Jumatate dintre turisti cheltuie peste 15 lei/zi pentru intrarea la muzee si centre expozitionale, sumele variind intre minim 1,5 lei si maxim 60 de lei.

In schimb, turistul strain este mai interesat de vizitarea muzeelor. 31% din cei care ajung la Cluj-Napoca ajung in muzee si centre expozitionale, iar 26% participa la festivaluri si concerte.

In categoria alte cheltuieli, cel mai adesea turistii romani au declarat ca au efectuat cumparaturi (53.9%), valoarea medie a cumparaturilor pe toata perioada sederii in Cluj-Napoca fiind de 182.11 lei.

Spre deosebire de turistii romani, turistii straini considera Cluj-Napoca in primul rand ca fiind un centru cultural (51.5%) si apoi un centru universitar si turistic.

Datele analizei mai arata ca perioada de varf din punct de vedere turistic in Cluj – Napoca este mai – noiembrie. Astfel, luna cu cele mai multe sosiri in Cluj-Napoca este luna mai, in timp ce luna iunie este luna cu cele mai multe innoptari in unitatile de cazare.

Pornind de la ipoteza ca evolutiile identificate in perioada 2010 – 2014 se vor pastra si in perioada 2015 – 2021, cei care au realizat analiza fac si previziuni pentru 2021: maximul va fi atins in luna mai, cand orasul nostru va fi vizitat de peste 42.000 de turisti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *