In vizor

Treceți betoniere române Carpații! S-au reluat lucrările la Autostrada Sebeș-Turda. Până în 2018, vom avea 260 de kilometri noi de autostradă. Să tot fie, să tot vedem

Ni se spune așa: România ar putea finaliza 260 de noi kilometri de autostradă în 2016 şi 2017, pe baza stadiilor de execuţie de pe diversele şantiere. Și uite așa, reţeaua naţională va ajunge la aproape 1.000 de kilometri la finalul anului viitor. Dar, vă zic eu, de un singur lucru putem fi siguri: în prezent, România are 733 de kilometri de autostradă. Însă, în acest bilanţ este inclus şi lotul de 22 de kilometri al autostrăzii Sibiu-Orăştie, închis la zece luni după inaugurare pentru grave deficienţe. Care lot, zice-se, va fi dat în folosinţă în luna septembrie a acestui an, după ce lucrările de remediere vor fi finalizate.

În rest, are și vicepremierul Vasile Dîncu un vis al său. Bănuiesc că datează cam de pe vremea când încă era bun amic cu Ioan Rus, iar acesta candida la primăria municipiului napoc Cluj și inaugura autostrăzi în mijlocul lui nicăieri, împreună cu Adrian Năstase. Și se făcea în visul său că:

˝în 2018, Carpații vor fi străpunși de două artere moderne. Din sud și din Moldova către Transilvania˝.

Da, da, cum să nu: la câtă “apciză” s-a buzunărit de la români, am fi putut străpunge Carpații de am fi putut să demonstrăm peste veacuri că nu numai pelasgii făceau tunele către stele pe sub Bucegi, ci și stră-stră-stră-stră-stră-nepoții lor, cei mai viteji și dârji dintre români, tehnocrații.

Vindem iar pielea ursului din pădure (adică studii de fezabilitate bănoase numai bune de pierdut sau de stricat în vreun sertar), deși încă n-au reușit procurorii DNA să scoată din străfundurile „in rem”-ului scufundata autostradă Sibiu – Orăștie. Vorbim despre un dosar penal pornit pe o faptă căreia cică nu i se cunosc autorii – de parcă Ioan Rus și Victor Ponta (în ce ordine doriți dumneavoastră) nu s-au strofocat îndeajuns cu inauguratul ante-portas încât să fie considerați măcar instigatori…

Pentru a împropăta amintirile anchetatorilor, să derulăm pe repede-înainte imagini și întâmplări din minunatele zile ale pre-campaniei pentru prezidențialele din 2014. Vom vedea cum presa ticăloșită consemna faptul că „Ioan Rus a ajuns, vineri, în jurul orei 12.00, pe lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, situat între localităţile Sălişte (Sibiu) şi Cunţa (Alba)”. Venise în “inșpecție” să vază dacă poate să deschidă traficul rutier pe tronsonul de 22 de kilometri. Stegulețe, beculețe, pavoazare, presă – toate acestea s-au deplasat încoace și încolo pe autostradă până s-au oprit în zona unde au avut loc alunecări de teren. Acolo reprezentanții firmei “constrictoare” s-au întrecut în bla-bla-bla-uri mediatice despre lucrări de consolidare care nu vor afecta traficul, cincinalu-n patru ani și jumătate și alte alea. Pe când era mai frumos cu explicațiile, pe la ora 13 și aproape de fix jumătate trecute, în zonă a sosit, cu un autocar, şi premierul Victor Ponta. El care singur conducea Guvernul, cu jurnaliştii lui. “Celălant”, ministrul Ioan Rus, s-a urcat în autocar și s-a cărăbănit în trombă, lăsându-i pe jurnaliștii locali cu ochii pe alunecare. Ce-or fi discutat ei în autocarul lor (las’ că merge și așa, venim la anul, mai tăiem o panglică, ceva), noi n-o să aflăm decât cu bunăvoința anchetatorilor (dacă au să aibă voie să o aibă). Jurnaliștii lui Ponta n-au consemnat decât plescăitul ciorbiței cu care or fi fost serviți în deplasare, cert este că, după un timp, Ioan Rus a revenit la locul autostrăzii și a declarat:

„Autostrada poate fi deschisă şi, în consecinţă, am să rog CNADNR şi Poliţia să ia măsurile necesare şi să dea drumul la circulaţie”.

Întrebat ce are să se întâmple în zonele cu alunecări de teren, Rus a precizat:

„Zonele sensibile vor fi monitorizate 24 de ore din 24 şi vor fi utilaje în cazul în care va fi nevoie să se intervină. Pe cei 126 de kilometri de autostradă, astăzi, de la Sibiu la Deva, se poate circula în siguranţă”.

Întrebat unde este Mitomanul Plagiator, Rus a spus că acesta „avea un alt program”, dar că a constatat, de pe geamul autocarului și cu viziunea-i vizionară, că se poate circula în siguranţă. Jurnaliștii au insistat să afle ce a spus premierul despre autostradă. La care Ioan Rus a răspuns: „Mi-a spus să fiu sănătos”. Care sănătate i-o dorim și noi și șoferii care nu mai trec pe autostradă.

Cum vă mai ziceam: de patru ani de când PSD (cu ajutorul neprecupețit al PNL) s-a prăbușit peste România, n-a făcut autostrăzi, linii ferate de mare viteză, sisteme de irigații șamd, dar a compensat nefăcând nici măcar wc-uri în școli. În schimb, a dat microbuze. Să-și facă elevii nevoile la roata lor, dacă-i taie.

În rest, așteptăm, împreună cu contribuabilul român, să se finalizeze autostrada Lugoj-Deva; să nu existe întârzieri și să fie finalizate loturile 2, 3 și 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda (A10), care leagă autostrăzile A1 şi A3; apoi așteptăm anul 2017, an în care ar trebui să fie terminaţi şi 47 de kilometri din autostrada Târgu Mureş – Câmpia Turzii, parte din Autostrada A3 (lucrările ar trebui să înceapă în septembrie). Bineînțeles, vom ține pumnii să aibă șanse să se finalizeze în următorul an şi jumătate tronsonul de autostradă de 30 de kilometri dintre Suplacu de Barcău şi Borş. Și, culmea, lăcomiei noastre, am vrea să fie finalizate lucrările pe tronsoanele Nădăşelu – Mihăieşti, de 16,8 km, şi Gilău-Nădăşelu, 8,7 km – mai ales că ultimul tronson este într-un stadiu avansat de executare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *