In vizor

Târgul de Mărțișoare din Piața Unirii este ″rezervat″ aceleiași firme din Ploiești. Asociația Meșteșugarilor Clujeni expune în Piața Avram Iancu

Primăria a adus, încă de anul trecut, o firmă din Ploiești ca să organizeze Târgurile din Piața Unirii, cu căsuțe de lemn în locul standurilor oferite până acum de Asociația Meșteșugarilor, căsuțe pentru care firma ploieșteană a perceput taxe exorbitante. Tactic Events este o societate comercială care, în ultimă instanță, ca orice SRL, urmărește să obțină profit și nu să sprijine meșteșugarii autohtoni, așa cum o făcea Asociația Meșteșugarilor. 

Târgul de Mărțișor, organizat de Asociația Meșteșugarilor Clujeni până acum, recunoscut drept unul dintre cele mai frumoase din țară, în prezent nu mai este pe placul primarului și nu mai corespunde standardelor ″înalte″ de calitate pe care Primăria le aplică în municipiu. 

Cerințele deosebite însă, sunt întrunite de firma din Ploiești, cu care municipalitatea clujeană a stabilit, se pare, nu doar raporturi contractuale, ci de-a dreptul, relații ″ereditare″. De când au intrat în vigoare noile criterii, stabilite de Primărie, pentru organizarea Târgurilor din Piața Unirii, aceste evenimente sunt asigurate în municipiul Cluj-Napoca de o singură firmă (mai precis: de aceeași firmă). Fie că e vorba de Târgul de Paște, de cel de Crăciun sau de Mărțișor – toate aceste evenimente sunt organizate de firma de casă a municipalității, Tactic Events. 

În martie anul trecut, Emil Boc declara următoarele: 
″Primăria nu a făcut altceva decât să aplice standardele de calitate pentru centrul Clujului. Oricând Asociaţia Meşteşugarilor doreşte să facă lucruri de calitate în oraş sunt mai mult decât bineveniţi. Habar nu am cine e firma respectivă, a venit cu un principiu coerent, cu un model de căsuţe foarte civilizat. Am fost să cumpăr şi eu mărţişoare, căsuţele arată bine după părerea mea. Nu mai există în zona centrală standuri care să nu facă faţă standardelor unui oraş cum e Clujul″. 

Prin urmare, primarul nu știa care este firma câștigătoare, deoarece conform principiilor de ″transparență″ practicate de municipalitate, a contat cu adevărat doar profesionalismul. Ei bine, din păcate, într-un oraș în schimbare, cum e Clujul, standardele de calitate nu s-au schimbat. Nu s-a schimbat nici firma de pe lângă Primărie. 

Firma Tactic Events & Marketing SRL, care are ca domeniu de activitate „activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor”, înregistra încă din anul 2015 o cifră de afaceri de 213 644 lei, un profit net de -28 563 lei, datorii de 42 039 lei și capital propriu de -28 366 lei. În 2015 această firmă avea 3 angajați. Din datele financiare, așadar, rezultă că această firmă lucrează în pierdere, nefiind astfel de mirare asocierea cu Primăria Cluj-Napoca, pentru care a devenit deja o tradiție încheierea de contracte cu astfel de firme. Acest fenomen al contractelor cu statul ori al firmelor care se îmbogățesc lucrând doar pentru stat, fenomen care nu este unic în România, este practicat cu consecvență și în Cluj-Napoca.

Târgul Asociației Meșterilor Clujeni – în Piața Avram Iancu

Conform reprezentantei Asociației Meșterilor Populari Clujeni, Viorica Ciobanu, evenimentele dedicate venirii primăverii, care vor debuta cu celebrarea Dragobetelor, vor fi organizate în acest an în scuarul din fața Catedralei Ortodoxe din Cluj-Napoca.

Mărţişoare făcute manual, produse culinare, şi diverse accesorii vor fi expuse de sâmbătă, 24 februarie, în Piața Avram Iancu din Cluj-Napoca. Evenimentul e organizat de către Asociaţia Meşterilor Populari Clujeni, sub genericul Cluju-i veşnic zâmbitor/ De Dragobete şi Mărţişor şi marchează trei dintre cele mai frumoase sărbători româneşti: Dragobetele, Mărţişorul şi ziua de 8 Martie.

Acest aspect se datorează faptului că municipalitatea clujeană a ″rezervat″ Piața Unirii, încă de anul trecut, firmei Tactic Events din Ploiești. În acest mod, spațiul central al orașului  – piața publică, acea agora grecească, unde este concentrată viața civică și negoțul burgului clujean – poate fi folosit doar de firmele care corespund standardelor ″înalte″ stabilite de Primărie. 

Și în acest an, pentru susținerea meșteșugarilor și producătorilor clujeni, primăria din Cluj-Napoca nu a găsit de cuviință să sprijine eforturile acestora printr-o vizibilitate maximă, care putea fi asigurată de Piața Unirii. 

Viorica Ciobanu a afirmat că asociația pe care o reprezintă este antrenată într-un proiect de asamblare și configurare a unor noi standuri, ferite de soare și vânt, care să corespundă cerințelor impuse de primăria din Cluj. Deocamdată, acest proiect este în desfășurare și foarte posibil să fie finalizat pentru expunere cu ocazia evenimentelor dedicate Zilelor Clujului. Până atunci, cei peste 50 de expozanți vor fi prezenți în Piața Avram Iancu, un spațiu cu care au început deja să se obișnuiască. Până și publicul își recunoaște meșteșugarii și apreciază produsele autentice românești, făurite cu multă migală, în mod individual și manual, motiv pentru care vizitează constant deja târgurile care sunt găzduite de spațiul din Piața Avram Iancu. 

Adică, unde Primăria rămâne oarbă la revigorarea meșteșugurilor tradiționale, la sprijinirea celor care practică aceste îndeletniciri și asigurarea unor condiții optime de desfacere a acestor produse, recunoașterea și aprecierea vin, până la urmă, din partea publicului. În acest sens, poate fi vorba de un public specific, deja format, care știe unde să afle produsele meșteșugarilor autohtoni.
  

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *