Companiile de stat rulează anual cifre de afaceri de sute de milioane de euro, au profit de zeci de milioane de euro și mii de angajați. Până la instaurarea pandemiei, multe dintre aceste firme aveau alocat un buget pentru publicitate și sponsorizări. Însă, criza economică din contextul COVID-19 a determinat multe firme de stat să renunțe atât la publicitate cât și la sponsorizări. În perioada următoare, Ziar de Cluj vă prezintă o analiză pe această temă. Avem în vedere cele mai mari companii naționale de stat.
Astăzi, vorbim despre sponsorizările Companiei Naționale Aeroporturi București, care este deținută 80% de Statul Român și 20% de Fondul Proprietatea SA. Din Consiliul de Administrație fac parte Cătălin Diaconu, Mircea Cristian Raicu și Adrian Constantin Diaconescu. Potrivit ultimelor date financiare disponibile, compania a rulat, în 2019, o cifră de afaceri de peste 217 milioane euro, a avut un profit net de 75,2 milioane euro și 1432 angajați.
În anii 2019 și 2020, Compania Națională Aeroporturi București nu a avut niciun contract de publicitate.
În ceea ce privește sponsorizările, în 2019, firma a acordat 12 sponsorizări, însă în 2020 nu s-a mai implicat în nicio acțiune de sponsorizare. În urmă cu doi ani, Aeroporturi București a dat sponsorizări în valoare totală de 170.200 euro.
Beneficiarii sponsorizărilor din 2019 sunt următorii:
Compania Națională Aeroporturi București a sponsorizat cu 80.000 euro Spitalul Clinic CF București pentru achiziționarea unui turn de laparoscopie complet.
Asociația de Sprijin a Copiilor Handicapați Fizic din România a fost sponsorizată cu suma de 54.000 lei (11.250 euro) pentru programul social „Tabără de vară” la mare și la munte la care au participat membri ai asociației.
Pentru Asociația R.A.D.U. (Rare Association Desease hUmanities), compania a acordat o sponsorizare în valoare de 69.600 lei (14.500 euro) pentru finanțarea unui tratament oncologic al unui pacient în vederea continuării unui tratament pentru o perioadă de 12 luni a tratamentului terapeutic cu Avastin.
Fundația Motivation a primit o sponsorizare în valoare de 13.200 lei (2.750 euro) pentru cumpărarea unui scaun rulant cu antrenare manuală și un triciclu pentru o pacientă în vârstă de 23 de ani cu handicap grav.
Asociația Club Sportiv AIBO a primit 1,5 milioane lei (31.250 euro) pentru efectuare plăți facturi BIAS 2018 exclusiv; 20.000 lei (4.100 euro) pentru susținerea cheltuielilor de funcționare a asociației.
5000 euro au mers ca sponsorizare pentru Parohia Sfântul Nicolae – Negustori pentru susținerea proiectului de renovare a Bisericii Sfântul Nicolae – Negustori, monument istoric.
Pentru Bibilioteca Academiei Române au fost acordați 12.000 euro în vederea susținerii costurilor de instalare a unui sistem automat de stingere a incendiilor pentru spațiile ocupate de colecțiile speciale (manuscrise, documente istorice, arhivă etc).
Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii – Filiala Craiova a primit o sponsorizare de 1200 euro pentru participarea la o expoziție.
Fundația Aerospațială Română a fost sponsorizată cu 1000 euro pentru realizarea unei replici la scara 1/20 a avionului Vlaicu III.
Pentru Asociația Română de Studii Economice a primit 23.500 lei (5000 euro) pentru participarea Echipei Naționale de Robotică a României – Auto Vortex la Olimpiada Internaţională de Robotică First Global – Dubai.
Asociația Casa Tuturor a primit 30.000 lei (6.250 euro) pentru finanțarea pe durata anului școlar 2019 – 2020 a ședințelor de terapie (logopedie, terapie ocupațională) pentru un copil în vârstă de 7 ani, diagnosticat cu o formă de autism severă.