Editorial

Raportul Curţii de Conturi la Ministerul Sănătăţii confirmă: "s-a dat" stare de urgenţă pentru ca să jefuiască „băieţii deştepţi ai pandemiei” Bugetul Patriei

După cum era de aşteptat, Curtea de Conturi a descoperit la ministerul Sănătăţii, în urma unui control pe o singură lună, abateri de la legalitate, fapte PENALE, tunuri financiare. Cum s-ar zice: au furat, dar au dat şi măşti plus izoletă la toată Patria! Inclusiv „fraţilor” din Republica Moldova. Frate, frate, dar alcoolu-i pe bani!

Un material publicat de Q Magazine prezintă, în exclusivitate, Raportul rezultat în urma unei acțiuni de control realizate la Ministerul Sănătății în perioada 02.06.2020 – 02.07.2020, vizând modul de gestionare a resurselor publice în perioada stării de urgență. Echipa de auditori publici externi din cadrul Curții de Conturi a identificat probleme multe și mari.

Cu toate acestea nimeni nu are să mai iasă în stradă să strige: „DNA, să vină să vă ia”! Că, de data aceasta, hoţii sunt hoţi buni, de partea bună a hoţiei.

Prin urmare, avem aşa: un minister al Sănătății din care NU S-A EMIS nici un act normativ prin care să declare epidemia de SARS-COV-2 pe teritoriul României! Şi întrebarea: care a fost URGENȚA de s-a intrat în stare de urgență?

Cu răspunsul bănuit, dar abia acum verificat: ca să jefuiască „băieţii deştepţi ai pandemiei” Bugetul Patriei.

Ce citim în Raport? Că asupra Bugetului Patriei au fost săvârşite, cu încălcarea legii penale, erori, abateri de la legalitate și regularitate. S-au demonstrat şi situații de nerespectare a principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate în gestionarea fondurilor publice. Sună contabiliceşte, dar e penal.

Avem nereguli pe sume de covrigei, precum (citez):

„Nerespectarea în totalitate a prevederilor legale privind angajarea cheltuielilor aferente comenzilor de achiziții efectuate în perioada stării de urgență” în cazul unei achiziții de dezinfectanți pentru mâini (cu o valoare de 4.641 lei) și a uneia de măști de protecție (cu o valoare de 20.706 lei).

În acest caz, auditorii au concluzionat că (citez):

„(…) ministerul NU a întocmit angajamente bugetare globale/individuale vizate pentru control financiar preventiv propriu, documente prin care, potrivit prevederilor legale, se certifică existența unor credite bugetare disponibile și se pun în rezervă (se blochează) creditele aferente unei cheltuieli, potrivit destinației prevăzute în buget”, problema fiind, se pare, una sistemică în minister, în condițiile în care „nici înainte de perioada stării de urgență entitatea NU a întocmit angajamente bugetare globale/individuale pentru achizițiile efectuate pe bază de comandă”.

Până şi din ajutorul umanitar către Republica Moldova s-au hărnicit hoţii noştri cei buni să fure. Analizând cele 3 contracte de furnizare (având ca obiecte achiziția de medicamente, 10 izolete, 200.000 de măști chirurgicale, 500.000 de măști FFP2, 25.000 de combinezoane, 5.000 de viziere de protecție, 5.000 de ochelari de protecție, aproximativ 40.000 de litri de alcool sanitar și 25.000 de kg de substanțe dezinfectante) încheiate cu C.N. UNIFARM S.A. (în valoare de aproximativ 16.247.000 lei) și S.C. STIMPEX S.A. (în valoare de aproximativ 250.000 lei), auditorii au constatat „o serie de NEREGULI în ceea ce privește desfășurarea cronologică a acestora”, după cum urmează (citez):

„Documente emise şi operațiuni efectuate ÎNAINTE de semnarea și vizarea contractului pentru control financiar preventiv propriu, și, respectiv, ÎNAINTE de vizarea pentru control financiar preventiv propriu a propunerilor de angajare a unor cheltuieli în limita creditelor de angajament și a angajamentului bugetar individual”, contractele cu C.N. UNIFARM S.A. prezentate echipei de control a Curții de Conturi prezentând MODIFICĂRI ale datei vizei de control financiar preventiv propriu.

Deși contractele cu C.N. UNIFARM S.A. au fost încheiate și vizate CFP în data de 06.05.2020, „produsele au fost PREDATE în custodia IGSU cu o zi ÎNAINTE (respectiv 05.05.2020)”, iar „în cazul echipamentelor de protecție și substanțelor dezinfectante, la data predării acestora în custodie, procedura de achiziție NU A FOST FINALIZATĂ”, se mai arată în Raportul de control nr. 938/02.07.2020.

Dar avem înșelătorie la alcool sanitar şi tunuri financiare la componentele izoletelor. Cu prețuri UMFLATE și de 12 ori. Pe alcoolul sanitar este un fel de alba-neagra între actele de recpţionare şi de livrare. În contract, factură, proces-verbal de recepție, document vamă și proces-verbal de predare-primire apar când flacoane de 500 ml, când flacoane de 1 litru. S-a livrat de 1 litru, dar s-or fi micşorat de la transport… Başca că se predau pe când nu existau (în data de 5 ale lunii) şi se recepţionau când nu mai erau (o zi mai târziu), că se predaseră.

La fel şi la izolete. Citez: „în ceea ce privește data recepției, unele documente precizând data de 05.05.2020, altele data de 06.05.2020”, dar și DIFERENȚE „în ceea ce privește componentele/PREȚUL unitar al componentelor sistemului înscris în factură și, respectiv în oferta tehnică și financiară parte a contractului”. Spre exemplu, deși prețul unei structuri de susținere/cadru metalic din oferta tehnică și financiară era de 800 lei, prețul achitat, conform facturii, a fost de 2.000 lei, rezultând o DIFERENȚĂ de 1.200 lei. De asemenea, deși prețul unui acumulator de rezervă din oferta tehnică și financiară era de 83,59 lei, prețul achitat, conform facturii, a fost de 1.000 lei, rezultând o DIFERENȚĂ de 916,41 lei.

Raportul semnalează o situație extrem de interesantă: „ar fi existat DOUĂ contracte în original, având în vedere adnotările persoanelor cu atribuții care au semnat, dar și modificarea datei aferente controlului financiar preventiv propriu al companiei din 07.05.2020 în 06.05.2020”. Un fel de CONTABILITATE DUBLĂ.

Mai aflăm că cei din ministerul Sănătății au cumpărat la SUPRAPREȚ măști de la UNIFARM (la care este acționar UNIC), rezultând o diferență de aproape 2,9 milioane lei.

Citez: „C.N. UNIFARM S.A. a procedat la vânzarea măștilor către Ministerul Sănătății cu un ADAOS COMERCIAL SUPERIOR, respectiv de 71%, comparativ cu adaosul comercial mediu de 12,90% practicat de către companie la comercializarea produselor specifice combaterii pandemiei cu coronavirus în perioada 15.03 – 15.05.2020”, suma de 2.875.160 lei reprezentând astfel „DIFERENȚA între valoarea de vânzare (8.475.000 lei, fără TVA) și valoarea care ar fi rezultat din aplicarea adasului comercial MEDIU PRACTICAT de C.N. UNIFARM S.A. în raport cu alți clienți (12,90% – 4.960.000 lei)”.

În plus, citez: „NU toate produsele care au făcut obiectul ajutorului umanitar se regăsesc în lista anexată la aceasta”. Bravo, măi!

Să stăm calmi şi să urmărim parcursul acestui Raport. Cât se va modifica, cât se va contesta şi dacă procurorii se vor autosesiza. Că măcar un abuz în serviciu tot s-au hărnicit băieţii deştepţi ai pandemiei să facă.

Şi, gata!

 

Raportul integral îl puteţi consulta AICI

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *