Eveniment

Proteste ale taximetriştilor în marile oraşe din ţară. Aceştia reclamă concurenţa neloială a companiilor de ride sharing

Sute de taximetrişti au renunţat la curse, marţi, şi au pornit în coloană pe străzile marilor oraşe, pentru a cere abrogarea unei Ordonanţe de Urgenţă din anul 2019, care reglementează transportul alternativ de persoane. Şoferii de taxi reclamă că maşinile companiilor de ride sharing le fac concurenţă neloială.

La inițiativa pornită de către ANPOTRT Filiala Cluj s-au alăturat 29 de oraşe din ţară: Alba Iulia, Arad, Adjud, Aiud, Bacău, Baia Mare, Bucureşti, Blaj, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Braşov, Craiova, Făgăraş, Focşani, Galaţi, Târgu Mureş, Piatra Neamţ, Piteşti, Sibiu, Suceava, Iaşi, Târgu Jiu, Tulcea, Timişoara, Mediaş, Ocna Mureş, Ploieşti, Sebeş și Sighişoara.

La Cluj Napoca, traseul stabilit pentru protest a inclus sediile principalelor instituţii: Primăria, biroul de taxe şi impozite, ANAF, Consiliul Local, Prefectura şi, la final, Autoritatea Rutieră Română.

Taximetriştii cer abrogarea OUG 49/2019 privind transportul alternativ. Ei susţin că firmele de ride sharing precum Uber sau Bolt le fac concurenţă neloială reclamând că, în timp ce pentru activitatea în regim taxi există în oraşe un număr limitat de licenţe, pentru maşinile de ride sharing nu există restricţii în acest sens.

Iniţiativa privind acest protest aparţine Asociaţiei Naţionale a Patronatului Operatorilor în Transport în Regim de Taxi (ANPOTRT), filiala Cluj, aceştei iniţiative alăturându-se taximetrişti din 29 de oraşe.

Oficialii ANPOTRT susţin că OUG 49/2019 care este „neconstituţională şi ilegală” şi spun că jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale stabileşte că ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate dacă prin reglementările pe care le conţin au consecinţe pozitive în domeniile în care intervin şi prin adoptarea acestui act normativ nu se ” prejudiciază”, nu se „aduce atingere”, iar reglementările nu „antrenează consecinţe negative”.

Revendicările șoferilor de taxi

1. Respectarea OG 49/2019, respectiv Legea 204/2019 și suspendarea avizului tehnic emis de către MCSI până la respectarea tuturor reglementărilor în vigoare existente în cuprinsul Legii 204/2019.

2. Respectarea art.6 din Legea 204/2019, derularea activităților comerciale de către operatorii platformelor prin entități fiscale înregistrate la ONRC.

3. Eliminarea din cuprinsul art.13 al. (2) din Legea 204/2019, emiterea copiilor conforme exclusiv autoturismelor aflate în proprietatea operatorului de transport alternativ sau contract de leasing.

4. Interzicerea inscripționării autoturismelor care dețin copii conforme cu denumirea comercială a operatorilor de platforme sau reglementarea la nivel local și încasarea taxelor de publicitate conform legii.

5. Respectarea recomandărilor Consiliului Concurenței legată de transparența modului de tarifare și eliminarea tarifului dinamic.