Din oras

API îi cere lui Boc să prevadă de urgență o SUBTRAVERSARE la Tăietura Turcului. ”Loserii” de PIETONI, lăsați să-și RIȘTE viața

Specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură (API), cer CFR și Primăriei Cluj-Napoca să prevadă în proiectul de reabilitare a liniei Cluj-Episcopia Bihor și un pasaj subteran pentru pietoni la Tăietura Turcului.

Aceștia vorbesc despre ”bariera eternă Tăietura Turcului din buricul Clujului”, calea cea mai ușoară care le va rămâne pietonilor și bicicliștilor și după realizarea proiectului de reabilitare care prevede și un pasaj rutier, exact în zonă.

API îi cere lui Boc să prevadă de urgență o subtraversare la Tăietura Turcului, pentru ca ”loserii” de pietoni, persoanele în scaun cu rotile și bicicliștii să nu fie lăsați să-și riște viața

”Aproape de gara centrală și de viitorul punct de oprire al trenului metropolitan Tetarom, s-a proiectat o soluție de haltă rurală: două amărâte de peroane unde călătorul merge peste șine ca să ajungă pe celălalt sens.

Să ne imaginăm un om obosit și grăbit care-și vede trenul oprit la peronul opus. Între el și trenul spre casă mai este <<doar>> trecerea la nivel pe care o traversează rapid. Dar pe firul celălalt vine un InterCity cu viteza maximă 120 km/h, cât e prevăzută în actualul contract de modernizare. Pericolul e evident.

Orașele civilizate elimină trecerile la nivel cu calea ferată. Nu și Cluj-Napoca. Proiectul de reabilitare a liniei Cluj-Episcopia Bihor prevede un pasaj rutier nou la celebra Tăietură a Turcului, dar păstrează și trecerea la nivel!
Așadar, șoferii primesc un viaduct rapid și sigur, iar <<loserii>> de pietoni și <<hipsterii>> care vor transport verde cu trenul metropolitan sunt lăsați să-și riște viața”, arată specialiștii de la API pe Facebook.

Aceștia au precizat că în discuțiile pe care le-au avut în mai multe cazuri din țară, s-a observat că de linia ferată se ocupă CFR, de șoferi se îngrijesc primăriile, dar de confortul și siguranța călătorilor, a pietonilor și a bicicliștilor nu îi pasă nimănui.

În plus, atât antreprenorii cât și CFR au tendința de a proiecta ieftin și simplu (și prost), așa că trântirea unei treceri la nivel e o variantă la îndemână și profitabilă.

”Primarii care avizează asemenea inepții ar trebui să înțeleagă că reconstrucția liniei crește atât viteza maximă a trenurilor cât și frecvența lor. Ambele cresc timpul de așteptare la barieră! Unele nici nu se mai ridică între două trenuri, spre bucuria alegătorilor primarului.

Chiar și când se proiectează un pasaj denivelat lucrurile nu decurg mai bine. SUPRAtraversarea căii ferate este permisă de CFR doar la aproape 10 metri înălțime. Pietonul trebuie să urce până acolo și apoi să coboare.

Pe Sighișoara-Curtici CFR ne <<încântă>> cu niște pasarele deloc atractive pentru călători. În loc să se cațăre pe ele, oamenii preferă să se ducă la capătul peronului unde se termină gardul dintre linii (de ce să fie un pic mai lung?!) unde coboară peronul înalt și merg pe jos peste șine.

O soluție decentă aleasă de țările civilizate în mediul urban este SUBtraversarea printr-un pasaj atent desenat de un arhitect și bine iluminat. Pietonii, bicicliștii și persoanele cu mobilitate redusă coboară doar 2,5 metri, în loc să urce 10. Concomitent, se instalează garduri de-a lungul căii ferate pentru a bloca trecerile periculoase prin locuri neamenajate”, au mai arătat specialiștii API.

Tot aceștia adaugă că momentul potrivit ca la Tăietura Turcului să se prevadă o astfel de subtraversare, în cadrul contractului de reabilitare a căii ferate, este acum, pentru că mai târziu va fi foarte scurt și, cel mai probabil, nu se va face.

”Cerem oficialilor CFR și ai Primăriei Cluj-Napoca să prevadă de urgență la Tăietura Turcului/Tetarom o SUBtraversare pentru pietoni, cicliști și persoane cu mobilitate redusă și să blocheze cu gard și/sau panouri fonoabsorbante trecerea nepermisă, demonstrând că orașul vrea să fie cu adevărat unul modern, atent la cetățenii săi, indiferent cine sunt ei”, au mai transmis specialiștii în infrastructură.

Problea acestor soluții ”primitive și lipsite de siguranță adoptate în aglomerările urbane din România”, spun cei de la API, va fi semnalată și reprezentanților Comisiei Europene.