De cartier

Proiectul modernizării pe datorie a străzii Soporului, amânat la nesfârșit

Modernizarea străzii Soporului este parte a unui viitor tot mai incert – în vreme ce canalizarea, gazul și rețeaua de curent din zonă sunt cât se poate de precare, administrația locală promovează ideea unei linii de metrou, și aia inexistentă încă. Un cartier așezat cuminte în viitor, dar ajuns deja „cartier model”, construit cu multă migală de Primărie, care nu s-a zgârcit pentru a desena, a proiecta machete și promisiuni în privința acestei zone, ba a mai și sponsorizat detalii despre această realizare de viitor în presa națională. 

Între timp, localnicii se pot lăuda cu o rețea de apă precară, un autobuz care tranzitează zona la răstimpuri greu de calculat, dar și un drum peticit. Mai mult promisiuni, decât asfalt… În fond, drumul de peste 7 km nici nu mai merită asfaltat întrucât în câțiva ani, vreo 30 la număr, să zicem, o minunată linie de metrou va tranzita cu viteza gândului zona lipsită de infrastructura rutieră. Atâta pagubă.

Culmea este că știm destule amănunte despre cum va arăta „cartierul model”, desigur, în viitor, dar nu știm când locuitorii din zonă vor beneficia de condiții umane. 

În tot acest răstimp, Primăria a venit în sprijinul investitorilor, negăsind vreme și pentru problemele mărunte ale localnicilor. 

CITEȘTE ȘI: Gura primarului a fost aurită pentru investitorii din Sopor, unde prețurile au ajuns, în mod aberant, mai mari decât în Centru

Ca să ne facem o idee despre această fanfaronadă publicitară, trebuie să spunem că Emil Boc anunța contractarea unui credit în valoare de 25 de milioane de euro pentru dezvoltarea zonei Sopor. 

„De aceea chiar dacă asta va însemna o anumită temporizare a lucrărilor fără a le opri, dar Primăria își asumă această sarcină de a face în cartierul Sopor, inclusiv de a lua acel credit pentru modernizarea străzii care va costa probabil peste 25 de milioane de euro. Este un drum cu patru benzi, unul principal pentru Soporului după care evident conexiunile și conectarea cu centura metropolitană”, afirma Emil Boc în vara anului trecut. 

CITEȘTE ȘI: Primăria Cluj-Napoca ia credit ca să modernizeze strada Soporului. Nu se știe când

Etapizarea lucrărilor, numită de edilul clujean și „temporizare”, a fost detaliată de un alt director din cadrul administrației, care a ținut să precizeze în cadrul unei emisiuni prietenoase că proiectul noului cartier ar urma să fie realizat în șapte etape, care se vor întinde pe aproximativ 30 de ani.

Cum ar veni, un cartier nou-nouț care va fi gata simultan cu prima iluzie a metroului clujean:

„Având în vedere faptul că este un proiect inovator, practic, suntem primii în România care am decis să desfășurăm o astfel de procedură și să ne asumăm un astfel de proces care durează… 

Contractul de proiectare are un termen de 18 luni, însă și aici va intra într-o procedură de avizare complexă, iar pentru implementarea acestui masterplan și plan urbanistic, desigur, în orașele civilizate, care-au mai urmat astfel de proceduri, între 25-30 de ani, până la finalizarea implementării unui astfel de cartier”, nu s-a sfiit să arunce cu termeni, studii, etape și promisiuni, chiar cu ani de viață, Ovidiu Campeanul, cel mai tinerel directoraș din Primărie, responsabil pentru toate proiecțiile astea de viitor cu care nu obosește să se tot laude în proiecții 3D și edilul clujean, Emil Boc, pe pagina sa virtuală. 

Urmașii urmașilor lui Emil Boc, care în mod evident vor conduce acest municipiu tot mai îngropat în datorii și peste zeci de ani, vor continua să taie panglici pe care le vor vinde urmașilor urmașilor locuitorilor din prezent ai acestei zone uitate de administrație.  

În plus, după cum știți, Clujul imobiliar nu face parte din rândul „orașelor civilizate”, iar cei 30 de ani se pot oricând înmulți…

De urmărit că, înainte de orice, „suntem primii”. Chiar dacă cu drumurile cârpite și rupte-n dos, dar ce le mai place clujenilor orgoliul ăsta al primului venit, al primului servit, al băștinașilor care nu uită să-și arunce supărararea multicultural dezvoltată și greu încercată prin forța de muncă a „viniturilor”…

Da, procedurile sunt cât se poate de complexe, marcate de etape, masterplanuri, tot felul de procese și proceduri.

Din păcate, greul este asumat, la propriu, de localnici. Primăria nu și-a asumat deocamdată decât niște studii, niște credite generoase care vor fi plătite tot de nepoții soporenilor de astăzi, iar între timp Primăria va mai desena câteva concursuri de soluții.

Noul cartier va fi construit pe o suprafață de aproximativ 250 de hectare și va avea între 60 și 70.000 de locuitori, se va învecina cu un alt proiect inexistent dar care figurează în viitor, Parcul Est, și va fi unul verde, așa cum Clujul nu prea este.

Apropo, dezvoltarea zonei a beneficiat în anul 2019 de doar 1 milion de lei prevăzut în bugetul municipiului Cluj-Napoca, fonduri destinate însă diverselor studii, nicicum asfaltării sau dezvoltării infrastructurii din zonă. 

Da, pentru anul 2020, se preconizează că zona Sopor va mai beneficia de cca 845.000 lei la același capitol. Adică „Diverse Studii” și ”Concurs de Soluții”.

Rezultatele concrete vor deveni evidente, cel mai probabil, în termen de minim 5 ani, dacă luăm în considerare că în anii 2019-2020 municpalitatea este preocupată exclusiv de studii și analize. 

CITEȘTE ȘI: Clujul are buget: Investitii din pix pentru proiecte majore. Strada Sopor, studii și concurs de soluții de peste 1 milion de lei

Concursul de soluții menit să aducă o viziune de dezvoltare a unui cartier în Sopor pe 240 de hectare de terenuri private a fost lansat în vara acestui an și urma să se deruleze în septembrie, însă a fost decalat pentru luna octombrie.

Despre planificarea unui cartier nou de la zero se vorbește din vara anului trecut.

Deocamdată, Primăria nu a reușit să asfalteze sau să improvizeze măcar un loc de joacă, dar a dublat, triplat ș.a.m.d. valoarea terenurilor din zonă, toate astea dor prin intermediul promisiunilor rostogolite cu dărnicie în spațiul virtual. 

Conform poziției edilului clujean, strada Soporului este una perfect integrată în municipiul Cluj-Napoca, drumul cuprinde 4 benzi largi, iar întreaga zonă este dotată cu utilități. Sau urmează să fie dotată.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *