Eveniment

Proiectul de reabilitare a căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor a înregistrat 19 oferte. Clujenii încă așteaptă modernizarea giratoriului blocat de la Tăietura Turcului

Clujenii așteaptă modernizarea giratoriului Tăietura Turcului dintotdeauna. Dacă extinderea giratoriului din Borhanci este condiționată de realizarea centurii ocolitoare, modernizarea sensului blocat din zona Tăieturii Turcului este parte a unui alt proiect – reabilitarea căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor. După un blocaj cauzat de licitația contestată, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunțat, marți, că un număr de 19 operatori economici au depus oferte la licitațiile pentru modernizarea căii ferate Cluj Napoca-Episcopia Bihor, potrivit clubferoviar.ro

Durata de implementare este de 102 luni pentru fiecare contract, astfel: șase luni pentru proiectare, 36 de luni pentru execuția lucrărilor, iar perioada de garanție este de minimum 60 de luni, sursa de finanţare fiind asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), componenta 4 – Transport sustenabil – Reforma 1.5 – Dezvoltarea infrastructurii feroviare și managementul traficului feroviar.

 Obiectivul general al proiectului constă în electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor-Frontieră (166,2 km) pentru creșterea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate, precum și creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 120 km/h și 160 km/h pe întregul tronson.

Modernizarea zonei Tăietura Turcului – un proiect proiectat în viitor

Pentru Cluj, obiectivul de modernizare a căii ferate Cluj-Bihor este unul însemnat întrucât și realizarea giratoriului din zona Tăietura Turcului este parte a acestui proiect.

În februarie 2022, licitația pentru modernizarea căii ferate Cluj Napoca-Episcopia Bihor, loturile 3 și 4, lansată la începutul acestui an, a fost suspendată. Aceeași soartă a avut-o și licitația pentru loturile 1 și 2.

Contestația a fost depusă de compania de proiectare Metroul SA, care a contestat în trecut și licitația pentru proiectarea magistralei 1 de metrou din Cluj.

CITEȘTE ȘI: Pasajul Tăietura Turcului rămâne suspendat, după ce licitațiile pentru modernizarea căii ferate Cluj Napoca-Episcopia Bihor au fost blocate

În 13 decembrie 2021, edilul Boc anunța pe pagina sa de Facebook, că „pasajul de la Tăietura Turcului a intrat în procedura de licitație”.

Din cauza contestației, proiectul a fost blocat.

Din păcate, și giratoriul din zona Tăieturii Turcului rămâne în continuare blocat.

Folosită intens atât de clujenii care muncesc în parcul Tetarom, cât și de cei care tranzitează orașul, zona pasajului Tăietura Turcului își așteaptă modernizarea de ani de zile.
Reprezentanții autorităților clujene oferă asigurări că proiectul modernizării acestui pasaj este proiectat în viitor, ca parte a proiectului de modernizare a căii ferate Episcopia Bihor-Cluj.

Autoritățile intenționează să modernizeze pasajul de la Tăietura Turcului încă din anul 2014.

Potrivit celor mai optimiste scenarii, pasajul de la Tăietura Turcului ar putea fi realizat până la sfârșitul anului 2026.

CITEȘTE ȘI: Pasajul de la Tăietura Turcului a intrat „într-o fază bună”: Tronsonul este printre primele care se realizează, susțin autoritățile

Licitația este împărțită pe 4 loturi:

Lot 1 Cluj-Napoca –  Aghireș – 5 operatori economici
  1. Asocierea FCC Construccion S.A., CCN Altyapi Yatirimlari ve Inșaat Anonim Șirketi Ankara Sucursala București, Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.
  2. PORR Construct
  3. Asocierea S.C. Alstom Transport S.A. Arcada Company
  4. Asocierea Webuild SPA – Milano (fosta Astaldi – n.red.), Salcef, Impresa Pizzarotti& C SPA Italia S.P.A.
  5. Yapi Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş., Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S
Valoarea financiară estimată: 1.505.138.213,54 lei, fără TVA.
Lotul 2 Aghireș – Poieni – 4 operatori economici
  1. Asocierea Arcada Company, Alstom Transport S.A
  2. Asocierea FCC Construccion S.A, CCN Altyapi Yatirimlari ve Inșaat Anonim Șirketi Ankara Sucursala București, Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.
  3. Asocierea Webuild SPA – Milano, Salcef SPA, Impresa Pizzarotti& C SPA Italia S.P.A.
  4. Asocierea Yapi Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş.., Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S
Valoarea financiară estimată: 1.472.917.742,19 lei, fără TVA
Lotul 3 Poieni – Aleșd – 4 operatori economici
  1. Asocierea Railworks: Alstom Transport SA – Arcada Company S.A. (lider de asociere)
  2. Asociere FCC Construccion S.A. – Gülermak – CCN
  3. Asocierea Webuild SPA – Impresa Pizzarotti& C SPA- Salcef SPA
  4. Asocierea Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi A.S. – Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S.
Valoarea financiară estimată: 2.168.599.348,22 lei, fără TVA.
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria – 6 operatori economici
  1. PORR Construct SRL – ofertant unic
  2. Asocierea Railworks: Alstom Transport SA (lider de asociere) – Arcada Company S.A.
  3. Asociere FCC Construccion S.A. – Gülermak – CCN
  4. Asocierea Drum Asfalt SRL și Zue Spolka Akcyjna
  5. Asocierea Webuild SPA – Impresa Pizzarotti& C SPA- Salcef SPA
  6. Asocierea Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi A.S. – Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S.
Valoarea financiară estimată: 2.418.935.784,51 lei fără TVA.