Editorial

Proiect de Transparenta Comunicationala intre Primarie si Presa Locala pentru o mai Buna Imagine a Clujului

Timp de 12 ani de zile, Primaria Cluj-Napoca, prin primarii Emil Boc, Sorin Apostu si Radu Moisin, nu a gasit nicio modalitate corecta si eficace de informare a cetatenilor prin intemediul presei asupra proiectelor si investitiilor pe care le efectueaza. 

Actionand adeseori ca un dusman al presei, Primaria a incercat orice alta alternativa de a comunica cu publicul aruncand sute de mii de lei pe niste idei facute pe genunchi:

– a creat un ziar al primariei, Jurnalul Municipal, fara niciun fel de strategie editoriala si care a ajuns inca de la primul numar o platforma de osanale adresate lui Emil Boc. Absenta oricarei constistente editoriale a facut ca publicul sa nu fie interesat de produs. Si cetatenii aveau dreptate: nimeni nu e interesat de bla-bla-uri si de ode inchinate primarului

– a organizat o licitatie de „publicitate” cu un caiet de sarcini continand conditii stupide, primitive, cu bani care nu au ajuns niciodata la presa, cu o strategie de implementare in stil „varza” ce a constat in „impingerea” de machete de Pasti si Craciun, de comunicate inspide, de informatii care nu interesau pe nimeni

Primarul Emil Boc nu a iubit niciodata presa, Moisin mai deloc, iar Apostu a purtat relatii civilizate cu ea.

Si niciunul dintre acesti primari nu a considerat presa clujeana un partener.

 

Cheltuieli Transparente, Presa Demna, Oras Promovat Corect

Proiectul meu de cetatean ce candideaza independent in 2016 la Consiliul Local isi propune sa repare acest lucru. Este un Proiect de Transparenta Comunicationala intre Primarie si Presa Locala care isi propune sa duca la o mai buna imagine a Clujului. 

Sunt jurnalist si stiu cat de mult ma frustreaza atitudinea ingamfata a administratiei locale conduse de Boc care refuza sa fie transparenta, care ascunde date cu caracter public si care considera ca presa e un dusman, fara sa inteleaga caracterul constructiv al unei critici.

De aceea, atunci cand voi ajunge independent in Consiliul Local Cluj, voi propune o schimbare de optica, voi milita pentru schimbarea actualelor „metode” de comunicare ale Primariei. Suntem in 2015, nu se poate sa mai creada cineva sanatos la minte ca o comunicare a proiectelor de administratie locala se face prin fluturasi si machete de Craciun cu braduti si globulete.

Proiectul de Transparenta Comunicationala intre Primarie si Presa Locala pentru o mai Buna Imagine a Clujului este parte dintr-un proiect mai amplu cu care imi propun sa candidez indepedent la Consiliul Local, pe care il voi anunta in curand si care are o componenta insemnata de bune practici pe care administratia locala ar trebuie sa si le asume.

Nu vreau sa ma scot in evidenta, dar astfel de proiecte ar trebui sa fie puse pe raboj de orice clujean care isi doreste sa lucreze in Consiliul Local. De 25 de ani, clujenii aleg liste de partid cu nume pe care nu le cunosc, niste politruci vin la usile lor si le cer votul cu o luna inainte de alegeri. Si o fac fara sa aiba un proiect macar. Adeseori, acesti consilieri locali nici nu mai dau prin cartiere, se duc si dorm in Consiliul Local bine mersi. Ne trezim cu blocuri intre case, cu cheltuieli enorme facute pe proiecte prostesti, ne trezim ca nu avem parcari sau crese ori gradinite.

De aceea, mi-am propus sa fac aceasta munca inainte cu un an de alegeri. Sa o fac cinstit, transparent, sa va arat ca am idei consistente, ca aduc solutii la probleme importante, ca stiu sa muncesc fara sa astept ceva in schimb.

Ramane la aprecierea dumneavoastra daca veti dori sa ma sustineti ca independent sau daca veti continua sa alegeti anonimi lenesi care sa isi bata joc de votul primit.

Primul meu proiect, de Transport Public Gratuit pentru Toti Cetatenii, a avut un succes foarte mare. Chiar daca pare mai tehnic, urmatorul proiect pe care vi-l propun este la fel de important prin implicatiile sale, fiindca isi propune sa sistematizeze felul in care Primaria trebuie sa priveasca comunicarea proiectelor sale catre clujeni, investitorii principali ai bugetului.

 

Standarde Clare, Eficienta Grantata

Primaria, ca orice alta entitate administrativa sau comerciala, este un brand, care are nevoie de comunicare profesionista. Gestionar al banilor clujenilor, Primaria are nevoie nu de o imagine perfecta in presa, ci de o imagine corecta.

De aceea, propun ca Primaria sa stabileasca niste standarde clare in momentul in care doreste sa aloce bani de publicitate a proiectelor si activitatii Primariei. Propun prin acest proiect incheierea de contracte de publicitate cu toate entitatile media relevante din acest oras, dar sa fie contracte semnate in conditii clare si cu un plan editorial solid care sa vizeze exclusiv informarea cetatenilor, problemele institutiei, comunicarea investitiilor care se fac pentru dezvoltarea orasului, programe de cultura civica reala, cheltuielile facute de municipalitate, toate licitatiile orasului cu stadiul lor.

In ultimii zece ani, s-au cheltuit sute de mii de euro din buget pe aceste activitati, dar fara nicio noima si, mai rau, fara niciun rezultat. 

Voi solicita Primariei si Consiliului Local sa semneze cate un contract de achizitie directa a acestor servicii in suma de 2500 euro pe luna cu oricare entitate media locala, dar nu mai mult de 30 000 de euro pe an, fie ca e vorba de online, ziar tiparit sau radio, cu conditia ca fiecare entitate media locala sa indeplineasca anumite conditii care sa faca eficienta aceasta cheltuiala.

Cand spun eficienta, apas si mai tare pe taste, fiindca bani se cheltuie cu duiumul de catre primarie pe acest segment, dar proiectele Primariei nu sunt mediatizate in presa locala, deoarece, capusate de agentii de media, ziarele online si tiparite sau radiourile nu primesc niciun ban.

Acest proiect inseamna in primul rand un parteneriat corect si transparent intre presa si Primarie. Stiu ca am avut si eu puncte de vedere diferite fata de cele ale colegilor mei de breasla, dar acolo, in Consiliul Local, voi fi aparatorul transparentei si sustinatorul total al nevoii de respect fata de presa locala pe care Primaria nu-l manifesta de peste zece ani de zile.

Acesta nu este un proiect de mituire a presei, ci aseaza in mod transparent relatia dintre administratie si media pe un fagas productiv.

Acesti bani pe care ii propun in proiect vor face ca presa clujeana relevanta sa fie mai putin expusa crizei, vor consolida locurile de munca vulnerabile ale jurnalistilor. Dar alocati corect si transparent, pe standarde, acesti bani vor insemna pentru Cluj-Napoca o comunicare profesionista a investitiilor orasului, vor aduce plus valoare la imaginea de ansamblu a Clujului.

Mita e ceea ce se intampla acum, fiindca unele publicatii sunt „sponsorizate” discret de firmele de casa ale primariei. Si asta e o realitate trista, care se ascunde sub presulet.

Dar cum ar fi ca forta de expunere a presei sa fie folosita corect, pentru informarea cetatenilor, iar Primaria sa acorde respect tuturor jurnalistilor? Cum ar fi ca Primaria sa inteleaga ca are nevoie de presa si sa isi plateasca un plan de comunicare in toate media relevante, intelegand ca poate sa fie si criticata? Ar fi o stare de normalitate.

 

Fara Povesti, pe Cifre

Conditiile de lucru vor fi insa aspre. Din punctul meu de vedere, si presa locala trebuie sa faca eforturi de transparenta, de marketing si de trafic.

In proiectul meu, vor fi acceptate la contractare si decontare lunara entitatile media locale care vor respecta urmatoarele conditii:

1. Pentru publicatiile online, portaluri cu componenta locala (justitie, cultura, lifestyle, etc):

– sa fie entitati comerciale inregistrate la Registrul Comertului Cluj
– trafic mediu lunar de minim 50 000 de unici, DAR cu inca un filtru: acesti unici trebuie sa fie cu IP de Cluj si sa exista dovada de trafic in acest sens
– arondarea la un sistem recunoscut de masurare a traficului SATI / Trafic.ro / Google Analytics
– in afara de publicarea zilnica sau saptamanala a activitatilor Primariei sau Consiliului Local, fiecare entitate media va crea un proiect editorial special si diferit de al altor publicatii vizand promovarea Clujului din punct de vedere socio-economic, turistic, etc. Expunerea si implementarea editoriala va cadea exclusiv in sarcina entitatii de media, dar va avea un caracter saptamanal cel putin.

2. Pentru publicatiile tiparite: 

– sa fie entitati comerciale inregistrate la Registrul Comertului Cluj
– In cazul unui cotidian local, se vor accepta la plata facturi lunare de decontare numai in cazul unui tiraj mediu de 2200 exemplare pe zi.
– In cazul saptamanalelor, se vor accepta la plata facturi lunare de decontare numai in cazul unui tiraj mediu de 3300 exemplare pe saptamana
– dovezile la decontare vor fi constituite din prezentarea la decontare a avizelor de insotire a marfii, a facturilor lunare emise de tipografie
– in afara de publicarea zilnica sau saptamanala a activitatilor Primariei sau Consiliului Local, fiecare entitate media va crea un proiect editorial special si diferit de al altor publicatii vizand promovarea Clujului din punct de vedere socio-economic, turistic, etc. Expunerea si implementarea editoriala va cadea exclusiv in sarcina entitatii de media, dar va avea un caracter saptamanal cel putin.

3. Pentru radio, acceptarea la contractare se va face doar pentru detinatorii de licente radio entitati comerciale inregistrate la Registrul Comertului Cluj care au program local mai mare de 6 ore pe zi si minim 6 buletine de stiri locale pe zi.

– in afara de comunicarea zilnica sau saptamanala a activitatilor Primariei sau Consiliului Local, fiecare radio va crea un proiect editorial special si diferit de al altor publicatii vizand promovarea Clujului din punct de vedere socio-economic, turistic, etc. Expunerea si implementarea editoriala va cadea exclusiv in sarcina entitatii de media, dar va avea un caracter saptamanal cel putin.

Acest proiect isi propune sa imbunatateasca imaginea orasului nostru atat in ochii locuitorilor sai, care vor fi mai bine si mai corect informati, cat si in ochii investitorilor si turistilor ce estimeaza Clujul ca destinatie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *