Proiectul metroului și a trenului metropolitan din Cluj va intra în analiza Ministerului Dezvoltării în cadrul unei ședințe de lucru programate joi, 12 noiembrie. Valoarea investiției este estimată la 5,7 miliarde de lei, adică peste 1 MILIARD DE EURO.
În bună parte, costurile vor fi acopertie din finanțare europeană, prin diverse programe pentru infrastructură, dar și prin participarea Ministerului Transporturilor. Desigur, municipiul Cluj-Napoca va participa prin contribuții de la bugetul local.
O nouă ședință a Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes național se va desfășura joi, la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, unde va fi luat în discuție și proiectul magistralei I a metroului și trenului metropolitan Cluj, obiective cuprinse în același pachet de investiții.
Ședința de joi de la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), a Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes național și locuințe, în cadrul căreia vor fi prezentate și supuse avizării studiile de prefezabilitate și de fezabilitate pentru:
• tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea (componenta 1, magistrala I de metrou).
Investiția este estimată la o valoare totală de 5.669.949.835 lei și va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, prin fonduri europene nerambursabile și rambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul de credite al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), precum și din alocații de la bugetul local prin UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT comuna Florești și alte surse legal constituite.
Obiectivul va avea o lungime de 14,40 km și 14 stații.
În plină stare de urgență, primarul Emil Boc semna contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate și a studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan. Valoarea contractului este de 7,4 MILIOANE EURO și a fost atribuit asocierii SVS Engineering Italia – Cistra Franța – Metrans România.
„Suntem în prezența celui mai important proiect de mobilitate din istoria Clujui.
Acest proiect urmărește ca zona metropolitană să aibă viitor în materie de mobilitate, investiții, locuri de muncă și calitate a vieții.
Clujul nu poate rămâne captiv la granițile administrative pe care le are acum. Proiectul nostru are în vedere dezvoltarea economică viitoare a zonei metropolitane. Prima componentă este legată de trenul metropolitan. Aici avem avantajul că există cale ferată și avem un proiect al Ministerului Transporturilor de electrificare a liniei Cluj – Bihor”, declara Boc cu prilejul semnării contractului în aprilie 2020.
Valoarea estimată inițial a contractului pentru realizarea studiilor a fost de 55 milioane lei (11 milioane euro). În urma licitației, contractul a fost adjudecat la valoarea de 35.921.340 lei cu TVA (7,4 milioane euro).
Termenele de livrare pentru tren: PUZ+SF – 14 luni, pentru metrou: 26 luni.
În prima ședință de Consiliu local din noul mandat al primarului Emil Boc, din octombrie 2020, a fost aprobată hotărârea privind studiile de pre-fezabilitate necesare pentru această investiție:
„Se aprobă STUDIUL DE PRE-FEZABILITATE pentru obiectivul de investiții „Tren Metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrală 1 de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”, se arată în proiectul de hotărâre votat de membrii Consiliului local, în noua sa compenență, în ședința din 27 octombrie 2020.
Ministerul Dezvoltării urmează să supună dezbaterii studiul de prefezabilitate pentru magistrala I de metrou și trenul metropolitan din județul Cluj în ședința de joi, o investiție de 5,7 miliarde de lei.