Din oras

Primăria nu va reface peroanele prea înalte de pe linia de tramvai Mănăștur – Piața Gării

Erorile din proiectul de modernizare a liniei de tramvai nu există în mințile celor care adminstrează orașul. Distanța prea mare dintre peron și tramvai, care nu permite lăsarea rampei pentru persoanele în cărucior, „se încadrează în parametri”. Municipalitatea nu va reface peroanele prea înalte. Ce soluție are viceprimarul Dan Tarcea pentru clujenii imobilizați în fotoliul rulant?

Primăria Cluj-Napoca nu s-a gânditîn urmă cu cinci ani când a cumpărat tramvaiele noi și a modernizat linia de tramvai că trebuie să adapteze și peroanele, astfel încât toți clujenii, atât cei sănătoși cât și cei care au o dizibilitate fizică, să poată urca singuri în mijlocul nou de transport. Proiectul în valoare de 18 milioane de euro a fost făcut anapoda, practic aleșii au pus boii înaintea carului. Mai exact, au refăcut peroanele ca să se poată deschide fără probleme ușile tramvaielor vechi. Nimeni din Primărie nu s-a gândit că tramvaiele noi, dotate cu rampă pentru invalizi, trebuie și ele să circule pe același traseu cu tramvaiele vechi și să elibereze rampa în stații. Erorile din proiect au fost făcute publice de Ziar de Cluj într-un material publicat marți.

Angajații Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca au recunoscut în fața pensionarului invalid din Mănăștur – care nu poate circula cu tramvaiul – că rampa lovește peronul și i-au propus o soluție temporară.

În atribuțiile CTP Cluj-Napoca nu intră însă și refacerea peroanelor. Este exclusiv sarcina Primăriei, dar aleșii nu admit nici în ruptul capului că proiectul lor de modernizare are erori. Viceprimarul Dan Tarcea spune că atunci când au modernizat linia ar fi trebuit să aleagă între tramvaiele vechi și cele noi, ca să se poată folosi rampa.

„Nu sunt erori. Spuneți-mi dvs. care e eroarea în condițiile în care ai două tipuri de tramvaie și trebuie să meargă amândouă. Cum ați fi proiectat dvs. când ar fi trebuit să alegeți între cele două tramvaie?! Ca să poată să circule ambele categorii de tramvaie. Sunt câteva stații cu peron care au o distanță mai mare, dar care se încadrează în parametri. Dacă noi am fi făcut peroanele după tramvaiele noi, tramvaiele vechi nu ar mai putea să circule. Pentru că ușile de la tramvaiele vechi au nevoie de o distanță mai mare până la peron ca să se poată deschide în exterior”, ne-a declarat Dan Tarcea.

Așa se face că manevra necalculată a municipalității care “nu a știut” că peroanele nu sunt la același nivel cu tramvaiele noi, îi costă pe clujenii cu dizabilități. Aceștia nu se vor putea bucura în viitorul apropiat de luxul de a urca singuri în tramvai. Soluția pe care le-o oferă Primăria Cluj-Napoca e umilitoare. Atât CTP cât și conducerea orașului vor să-i convingă pe clujenii în scaun rulant că e normal, în condițiile actuale, să depindă și mai departe de ajutorul vatmanilor ca să urce în tramvai.

“Nu ne permitem să schimbăm toate garniturile de tramvaie și am încercat prin intermediul vatmanilor, Compania de Transport Public să ofere ajutorul persoanelor cu dizabilități să urce în tramvai. Acesta este ajutorul momentan. Când vor dispărea tramvaiele vechi și vor fi tramvaie noi, atunci vom încerca să găsim altă soluție. Până atunci, persoanele cu dizabilități care sunt în stații, cu mare respect spun că ar trebui să accepte ajutorul vatmanului până când se rezolvă problema. Ar trebui să accepte”, a declarat viceprimarul.

Dan Tarcea ne-a mai spus că în Primărie se discută totuși și o soluție temporară care ar permite accesul clujenilor în tramvai fără ajutorul vatmanului. Până vor fi înlocuite toate tramvaiele vechi, aleșii s-au gândit să monteze o bandă de cauciuc la peroanele cu probleme, ca să se micșoreze distanța dintre peron și tramvai. Dar clujenii nu ar trebui să își facă încă speranțe. Anul acesta municipalitatea nu va reuși să monteze cele câteva benzi de cauciuc.

“Nu cred că se va reuși anul acesta, este o soluție la care ne-am gândit relativ recent. Este în analiză și sper să o putem implementa cât mai repede”,  a conchis Dan Tarcea.

După cinci ani de la modernizarea liniei de tramvai, soluțiile de compromis pe care le găsește Primăria sunt doar praf aruncat peste erorile unui proiect care a valorat milioane de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *