Analiza

Primăria lui Boc a avut nevoie de 10 ani să cumpere tramvaie moderne. În 2012, primarul promitea 12 tramvaie noi dar au ajuns doar 4

În raportul de activitate pe anul 2021, primarul Emil Boc a bifat și modernizarea transportului public în comun. Pe parcursul mai multor pagini se laudă cu achiziția de autobuze, realizarea unei benzi dedicate transportului în comun pe Splaiul Independenței, introducerea programului Vinerea Verde (gratuitate pe transportul în comun în fiecare vineri), menținerea gratuității pentru pensionari și elevi.

La capitolul transport în comun, Boc a notat în raportul de activitate și cumpărarea de tramvaie noi. Nimic nou pentru că în fiecare an flota este înnoită puțin câte puțin. Ne întrebăm de ce nu le-a comunicat cetățenilor faptul că a avut nevoie de zece ani să achiziționeze tramvaie noi și să scoată din uz vechile tramvaie?

Să ne amintim că în 2012 Primăria Cluj-Napoca a semnat un contract cu polonezii de la PESA pentru furnizarea a maxim 12 tramvaie moderne, dar cele 12 tramvaie au fost de fapt 4. Ambițiile mari din 2012 s-au răsuflat pe parcursul anilor și iată că abia la finalul lui 2021, flota de tramvaie este modernă. 

În cazul achiziției celor 4 tramvaie din 2012 a existat și un dosar DNA, firma poloneză PESA fiind acuzată că a încălcat prevederile din caietul de sarcini. Compania a câştigat atunci licitaţia, deşi tramvaiul lor nu respecta nici măcar cerinţele tehnice cerute prin caietul de sarcini. Plângerea la DNA a fost făcută atunci de Astra Vagoane, care a pierdut licitația în fața polonezilor de la PESA.

Acum pe șinele din oraș circulă 28 de tramvaie (4 furnizate de PESA și 24 de Astra). Anul trecut au fost scoase definitiv din uz garniturile vechi ca urmare a cumpărării tramvaielor Astra. 

„Toate cele 24 tramvaie ASTRA Imperio – fabricate în România – au ajuns la Cluj-Napoca şi toate sunt puse deja în circulație în orașul nostru. Aceste tramvaie au fost finanţate din fonduri europene. La Cluj-Napoca, mobilitatea sustenabilă este unul dintre principalele obiective ale municipalității pentru tranziția verde. În acest moment 50% din flota de transport public a orașului este electrică, iar obiectivul nostru este ca întreaga flotă de transport în comun să fie verde și nepoluantă. În ultimii ani, Primăria a investit constant pentru achiziționarea de tramvaie, troleibuze și autobuze electrice la cele mai înalte standarde din domeniu”, a scris Boc în raportul de activitate.

În următoarea perioadă programatică, 2021-2027, Primăria are pregătite proiecte europene pentru creșterea calității rețelei de transport public: autobuze electrice noi, autobuze autonome, troleibuze, extinderea rețelelor de contact pentru troleibuze, modernizarea depoului de tramvaie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *