În 1 iunie 2016, Primăria Cluj-Napoca anunța finalizarea lucrărilor de modernizare a celor două pasaje subterane de pe Calea Florești, acestea fiind redeschise traficului pietonal:
„Reparațiile au presupus lucrări de salubrizare, zugrăvire, tencuieli și finisaje, vopsitorii, montare policarbonat etc. De asemenea, au fost amplasate 6 corpuri de iluminat în fiecare din cele 2 pasaje și a fost înlocuită rețeaua de alimentare cu energie electrică.
În plus, au fost reparate scările la cele două intrări în pasaj, s-a realizat pavarea în interior și legăturile între accesele în pasaj. Fiecare pasaj a fost dotat cu câte 6 camere de supraveghere cu vedere spre scări și spre interiorul tunelului. Lucrările de modernizare au durat aproximativ 2 luni, iar valoarea acestora s-a ridicat la 164.540,78 lei fără TVA.
Într-o etapă ulterioară, Primăria municipiului Cluj-Napoca are în vedere amenajarea de scări rulante, după rezolvarea în integralitate a problemelor juridice legate de revendicările și procesele existente”, declarau reprezentanții municipalității.
În urmă cu 4 ani s-au executat, așadar, lucrări de aproximativ 35 000 de euro. „Cât dai, atâta face!”, spune o vorbă românească, iar în cazul acestui pasaj s-a făcut o românească.
Pasajele au necesitat reparații, în primul rând, pentru că erau distruse de infiltrațiile de apă. Ar fi necesitat, prin urmare, lucrări ample de refacere a hidroizolației și de drenare, pentru evitarea, pe viitor, a reinfiltrării pereților. De 35 000 de euro însă nicio firmă nu putea executa asemenea lucrări. Așa că s-a făcut ce s-a putut: pereții au fost spoiți, practic, s-a acoperit rahatul cu un preș – s-a aplicat tencuială și vopsea peste zidul infiltrat. În consecință, ce era normal să se întâmple, s-a întâmplat – la 4 ani de la spoirea pereților, aceștia sunt din nou distruși de infiltrații.
În ambele pasaje, vopseaua este scorojită, tencuiala e umflată și crăpată din cauza apei:
Pereții pasajelor arată acum la fel ca acum 4 ani. În loc ca Primăria să fi aruncat 35 000 de euro pe o spoială ieftină, mai bine plătea de 10 ori mai mult pe lucrări temeinice, care ar fi ținut de 10 ori mai mult. Însă, la Cluj, interesul electoral este mai important decât interesul public – pasajul a fost modernizat cât pentru câștigarea unui nou mandat, urmând a fi modernizat din nou, ulterior, în vederea câștigării altor mandate:
Infiltrațiile lucrărilor plătite din banii Primăriei (din ai clujenilor) sunt pandemice la Cluj-Napoca, îmbolnăvind toate clădirile „modernizate” sau ridicate de la zero, în ultimii ani. Parkingul Negoiu, noile parkinguri din Mănăștur, parkingul de pe Moților, pasajul de la Gara, cele din Mănăștur ș.a., toate sunt injectate prin pereți cu apă.
De ce? Fiindcă firmele care realizează lucrările nu lucrează temeinic, fiindcă Primăria recepționează lucrări de proastă calitate sau neterminate, fiindcă așa le și comandă, plătind bani insuficienți pentru spoieli ieftine:
Clujul „modernizat” în cartiere este revoltător. Numai că nimeni nu se revoltă, oamenii preferând să poarte ochelarii de cal marca „E fain la Cluj!”. Priviți ce fain e în pasajul din Mănăștur (cel mai mare cartier al orașului):
Despre firmele care au lucrat la acest pasaj, dar și la „peștera” de la Gară, puteți citi aici.
P.S. Scările rulante promise în urmă cu 4 ani pentru pasajele din Cluj nu s-au mai făcut. Vor fi prinse, probabil, în proiectul pentru gurile de metrou. De metrou subacvatic, fiindcă și tunelul prin care metroul imaginar va circula va suferi, mai mult ca sigur, de infiltrații, din moment ce banale ziduri de pasaje nu putem la Cluj hidroizola.