In vizor

Orasul, sufocat de trotuare pline de masini. Solutia Primariei e sa ne faca autostrazi pietonale, iar educatia cetatenilor in trafic sa ii revina presei

Avem trotuare sau nu avem trotuare? Potrivit Planului de Mobilitate Urbana se pare ca nu avem. In contradictie, societatea publica spune ca nu e nevoie de trotuare noi. ci trebuie sa le eliberam pe cele pe care le avem acum, care sunt pline de masini parcate aiurea. Cine are dreptate?

 

Regulile de circulatie stipuleaza clar pe unde trebuie sa se deplaseze participantii la trafic. Masinile pe carosabil, pietonii pe trotuare, biciclistii pe pistele dedicate. In Cluj, insa, asistam neputinciosi la un paradox. Bicicletele nu au destule piste, asa ca sunt nevoite sa mearga pe unde pot, ori pe carosabil, ori pe trotuare; pietonii nu au suficient spatiu pe trotuare, asa ca, de multe ori, sunt nevoiti sa se deplaseze pe carosabil; masinile nu au unde parca, asa ca ne umplu trotuarele. E un cerc vicios care pare tot mai strans pe zi ce trece. O mamica ce vrea sa se plimbe cu caruciorul prin cartierele stramtorate ale Clujului va nimeri intotdeauna pe carosabil, atragandu-si asupra ei mii de injuraturi si claxoane. Cu toate acestea, Codul Rutier interzice cu desavarsire parcarea pe trotuare in cazul in care nu se lasa spatiu de manevra suficient pentru pietoni.

 

Vestea buna e ca vine Planul de Mobilitate Urbana Durabila sa ne salveze. Acesta propune ca, pana in 2030, in Cluj sa avem 30 de km noi de coridoare pietonale. Unele suspendate, altele foarte largi, unele de domeniul SF, toate proiectele privind mobilitatea pietonilor ne arata ca, cel putin pe hartie, pana in 2030 o sa putem strabate orasul la pas, fara sa ne punem in pericol. Si totusi, ce facem cu trotuarele deja existente?

 

Clujul, tolerant la capitolul: “ai parcat ca un bou”

 

In cadrul dezbaterii publice care a avut loc ieri, Serban Tiganas, Presedintele OAR, a adresat consultantului ARUP o intrebare de bun simt care, din pacate, a primit un raspuns nesatisfacator. Acesta se intreba in ce masura ar ajuta mobilitatea urbana o mai buna gestionare a parcarilor ilegale din oras. Raspunsul a fost mai de domeniul SF-ului decat toate promisiunile electorale pe care administratia PNL-ista le-a servit pe tava cetatenilor in ultimele campanii electorale. Consultantul ARUP a declarat ca in cadrul Planului de Mobilitate Urbana Durabila s-a propus instituirea unei structuri noi care sa fie subordonata structurii actuale care se ocupa cu parcarile ilegale, asa incat sa se imbunatateasca serviciul de control al parcarilor.

 

Povesti cu pesti, pentru ca edilul Emil Boc, intr-o interventie ulterioara, se va auto-contrazice. Intr-adevar, o noua structura e necesara. Cu toate acestea, Planul spus dezbaterii nu mentioneaza de unde va lua administratia acei oameni care sa puna amenzile de parcare pe parbrizul soferilor obraznici. In cazul de fata, Emil Boc a declarat ca la nivelul institutiei are prea putini oameni care sa se ocupe de aceste probleme si nu fac fata. Mai mult, el a ales sa faca haz de necaz si sa glumeasca ironic, in loc sa se gandeasca serios la o solutie pentru traficul infernal din Cluj.

 

„Poate aducem si niste nemti, daca tot suntem la capitolul asta,” a declarat Emil Boc in cadrul dezbaterii.

 

Desigur, cand vine vorba de cetatenii Clujului, suntem ironici si declaram subtil ca nu suntem nemti. Pe de alta parte, cand vine vorba de implementat proiecte, cum e extinderea liniei de tramvai, e foarte bine sa preluam de la nemti idei. Paradox? Mai degraba indolenta.

 

Tot la aceasta tema, Emil Boc s-a plans ca, da, in fiecare saptamana se dau mii de amenzi, dar soferii nu sunt speriati de ele. In cele mai multe cazuri, in momentul in care un sofer primeste amenda si o plateste in 24 de ore, aceasta poate fi redusa pana la suma de doar 100 de lei, un pret prea mic pentru a inlatura comoditatea soferilor. Mai mult, in cazul de fata, Boc se bazeaza tot pe Guvern, sperand ca pana in toamna sa avem aprobat actul normativ referitor la ridicarile de masini.

 

Despre parcarile din centru, numai de bine. Dupa cum bine a sesizat un cetatean, Primaria Cluj-Napoca a fost incapabila sa rezolve o banala problema, motiv pentru care ne intrebam la modul cel mai serios cum are de gand sa implementeze ditamai proiectul de refacere a infrastructurii in Cluj. Un exemplu concludent e tot cel al parcarilor. In iulie 2015 s-a venit cu ideea de desfiintare a parcarilor ultracentrale. Ulterior, primarului Emil Boc i-au luat doua luni sa invite partidele politice sa vina cu propuneri. Desigur, aici nici partidele nu au fost mai presus, deoarece si lor le-a luat tot doua luni sa vina cu propuneri. In fapt, vorbim de o singura propunere, cea a viceprimarului Anna Horvath. Apoi, a mai trecut o luna pana sa ajunga propunerea pe masa consilierilor locali, asa incat, cu trei zile inainte de Sarbatori, cand toata lumea se gandea la sarmale, cadouri si brazi frumos impodobiti, propunerea a picat. Proiectul despre care vorbim e un proiect ras-discutat chiar in campania electorala, cand Emil Boc a tacut chitic si a asteptat frumos sa treaca alegerile, asta pentru ca prin implementarea noilor masuri urmau sa se elimine abonamentele de parcare din Centru si sa se mareasca pretul parcarilor. Pe scurt, Primariei i-au luat 5 luni sa puna pe masa un proiect care intr-un final nu a fost aprobat. Motivul pentru care el a picat, insa, e si mai amuzant. Emil Boc s-a oarecum scuzat in dezbaterea de ieri spunand ca la sedinta de Consiliu Local din decembrie 2015, cand s-a discutat proiectul, s-a ajuns la o intelegere cu consilierii prin care sa se amane proiectul pe anul acesta asta pentru ca daca l-ar fi adoptat atunci, cu o luna inainte de Anul Nou, ar fi creat bulversari in randul cetatenilor. Desigur, un om cinstit si-ar pune intrebarea: “atunci de ce nu s-a reluat discutia in ianuarie, dupa sarbatori, cand toata lumea era cu mintea relaxata si putea cerne mai bine noile reguli?”. Si aici Boc s-a scos basma curata, mentionand ca momentan nu se poate discuta de un asemenea proiect si ca se va relua discutia abia in septembrie, cand se va discuta despre taxe. Bun, bun, dar la cum se misca Primaria, daca o sa ii ia din nou luni intregi sa puna proiectul pe masa si sa il aprobe (sau nu), o sa ne traim din nou ca e decembrie, ca sunt sarbatori, ca oamenii nu trebuie deranjati de la masa, asa incat proiectul va fi din nou amanat. Pe scurt, ne invartim in jurul cozii. Bine ca vrem autostrazi pietonale. Macar atat. Ca o ironie, daca si implementarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila se va face in acelasi ritm, o sa ajungem in 2050 si tot aici vom fi.

 

Emil Boc: „Sunt un om care nu mai are asteptari de la politica. Ma astept la injuraturi.”

 

In cursul dezbaterii de ieri am avut, insa, parte si de idei marete, inovatoare, chiar practice, venind din partea unor simpli cetateni. Unul dintre ei a propus ca cei 30 de km de coridoare pietonale propuse sa fie facute in asa fel incat ele sa atinga puncte strategice din oras, dar traseul sa nu fie foarte lung, pentru ca in felul acesta nu mai e fezabil sa mergi pe jos. Printre propunerile venite din partea acestuia, se numara:

 

  • un coridor Manastur-Centru prin complexul USAMV si prin Hasdeu

  • Un Coridor intre Grigorescu si Manastur, prin parcul Babes care apartine de UBB

  • Sa se faca conexiunea intre toate parcurile de pe Somes: Babes, Rozelor, pentru ca apoi sa ajungem la strandul Sun.

 

Vadit obosit, primarul Emil Boc a raspuns in doi peri. Deja era tarziu, se apropia de ora 6 cand in Primarie, la ora fixa, suna cu mandrie Rapsodia Romana. Acesta a declarat ca isi asuma in totalitate aceste proiecte, ca e absolut necesar sa implementam si sa modificam infrastructura orasului. Politic, nu mai asteapta nimic. Desigur, se asteapta la injuraturi, pentru ca stie ca traficul va fi ingreunat in perioada lucrarilor, dar isi asuma si merge mai departe. E interesant totusi ca in cazul Podului Traian, a caror lucrari trebuiau incepute in iulie, Primaria a declarat ca amana lucrarile pentru ca sunt evenimente in oras. Deci, edilul Emil Boc isi asuma injuraturi cand vine vorba de spart strazi, dar nu isi asuma un proiect major pentru Cluj, tocmai ca sa nu supere untoldistii?

 

Intr-un final, dupa multe spume, Emil Boc si-a adus aminte care a fost intrebarea principala si a declarat sec ca va vorbii cu USAMV-ul si cu UBB-ul, sa vedem daca se pot face coridoare pietonale prin campusuri si prin parcurile care apartin de Universitati..

 

Emil Boc se bazeaza pe Ziar de Cluj ca va educa populatia

 

Revenind la amenzi, la instituirea unei noi institutii cu politisti invzibili care sa ne dea amenzi, un cetatean, pe nume Tudor Avram, l-a intrebat pe Boc daca i se pare ca 1500 de amenzi date pe saptamana sunt suficiente sau motiv de lauda. Mai mult, acesta a intrebat cum are de gand Primaria sa educe populatia, in conditiile in care traficul e blocat si trotuarele sunt pline de masini? Din nou, si aici ne dam seama lesne ca de fapt la Cluj problema nu e ca nu avem pietonale, ci ca ele sunt blocate de masini.

 

Referitor la amenzi, Boc a declarat oarecum resemnat ca doar atat se poate momentan, ca de atatia functionari dispune. La partea cu educarea cetatenilor, in schimb, Emil Boc a fost mai mult decat savuros. Desigur, de evitat, a evitat cu nonsalanta raspunsul, declarand doar ca se bucura sa vada ca anumite publicatii din presa au inceput sa sesizeze parcarile ilegale si chiar ca, in urma acestor campanii derulate in presa, un consilier local din Floresti a fost demis pentru comportament inadecvat. Desigur, fara sa nominalizeze, edilul se referea la Ziar de Cluj care recent a scris despre un consilier UDMR, pe numele lui, Szekely Istvan, care in nesimtirea lui a parcat pe pista de biciclete de pe Eroilor si a injurat-o pe doamna care l-a surprins. In urma articolelor publicate in Ziar de Cluj, acesta a fost demis din UDMR si implicit din Consiliul Local Floresti. In rest, primarul Emil Boc nu a mai facut nicio declaratie cu privire la subicet, in speta educarea cetatenilor, lasand sa se inteleaga ca e suficient sa-si faca presa treaba in locul Primariei.

 

Dezbaterea de azi e degeaba. Discutia e in van

 

Concluzia tematicii cu privire la pietoni a dat-o insa Radu Mititean, presedinte al Clubului de Cicloturism Cluj-Napoca. Acesta a declarat ca dezbaterea e inutila, in conditiile in care ea trebuia facuta mai demult, in fazele incipiente ale proiectului. Pe scurt, acum se putea doar discuta pentru ce modificari majore la Plan mai puteau fi facute. Mai mult, acesta a punctat ca discutia strategica pana in 2030 e varza si ca degeaba facem trotuare noi, daca nu le eliberam pe cele vechi. Acesta a exemplificat prin pistele noi de biciclete care in marea lor majoritate au devenit un pericol public, chiar el personal renuntand sa mai foloseasca pista de pe Horea care e intr-o stare avansata de degradare.

 

Mihai Grecu, consultantul ARUP, a declarat ca planul trebuie revizuit o data la 5 luni si ca in acesta se stipuleaza clar ca nu e necesara doar extinderea traseelor de biciclete, ci si refacerea anumitor piste care deja sunt neconforme. Sa intelegem de aici ca refacerea tramei stradale a fost un esec? Mai mult ca sigur.

 

Finalul dezbaterii de ieri a fost invaluit intr-un epic absolut. Dupa ce Emil Boc a facut glumite pe seama ceasului din hol care la ora 18:00 a inceput sa cante Rapsodia Romana de George Enescu, acesta a concluzionat cu privire la Planul de Mobilitate Urbana Durabila, facand referire la serile in care fetele sale erau mici si el le citea povesti. Ne-a povestit, astfel, edilul nostru, cum le citea el fetelor din Alice in Tara Minunilor si cum a ramas el cu un citat intiparit in minte: You have to move fast, not to stay in the same place ”. Ce a inteles din acest citat primarul Emil Boc e insa si mai epic, el mentionand ca in contextul actual Clujul trebuie sa se miste repede, pe prioritati, ca sa ne dezvoltam si sa fie bine. Acum, desigur, nu putem sa nu remarcam cum face Emil Boc analogii cu perioada in care el era proaspat tatic si le citea ficelor sale povesti de adormit copiii. Oare si cu clujenii face la fel?

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *