Focus

Operatorii de transport persoane amenință cu paralizarea activității în toată țara

Transportatorii rutieri de persoane vor să oprească activitatea joi, 11 octombrie. În acest caz ar putea fi afectate sute de mii de persoane. Operatorii de transport vor înceta cursele regulate între judeţe şi în interiorul acestora de joi, de la ora 12:00, dacă proiectul de ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea prevederilor referitoare la transporturile rutiere nu va fi retras, a anunţat astăzi Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

Potrivit liderului federaţiei, în urma acestei decizii a transportatorilor vor fi afectate între 800.000-900.000 de persoane.

Augustin Hagiu consideră că proiectul de ordin al ministrului nu urmăreşte liberalizarea sectorului, ci este „un amestec gândit în Ministerul Transporturilor”, care va duce la „canibalizarea pieţei de transport persoane interjudeţean”.

Un ordin al ministrului Transporturilor le amenință monopolul pe baza căruia anumite firme opereză și de 15 ani rutele de transport interjudețean.

Ordinul de ministru propune modificări ale modului în care firmele sunt punctate la licitațiile privind atribuirea traseelor interjudețene de transport de persoane. În prezent vechimea firmei pe traseul pe care vrea să îl deservească pare a fi factorul determinant.

Departajarea se va face doar în funcție de vechimea parcului de mașini, potrivit ordinului de ministru.

Aplicarea criteriului vechime pe traseu a făcut ca 90% din trasee să fie operate în ultimii 15 ani de către aceleași firme, spune ministrul Șova.

”Ei nu doresc nici măcar deschiderea unei proceduri de alocare, ci vor prelungire prin ordin de ministru la valabilitatea acestor trasee”, a declarat Lucian Șova. Firmele ar dori o prelungire pe încă 5-6 ani a dreptului lor de a opera pe traseele interjudețene.

La solicitarea patronatelor, Ministerul Transporturilor a organizat marti o sedinta de dezbatere publica a proiectului de Ordin de Ministru ce poate provoca un intreg haos, incepand de la jumatatea anului viitor, in randul curselor interjudetene de transport rutier de pasageri, in cazul in care este promovat.

Federatia Operatorilor Romani de Transport a solicitat tuturor reprezentantilor companiilor de transport din intreaga tara sa participe la aceasta dezbatere cu speranta ca ministerul de resort gaseste raspunsurile la intrebarile transmise anterior.

 „În cazul promovarii actului normativ in forma actuala, protestele la nivel national sunt inevitabile si absolut justificate, iar F.O.R.T. este pregatita sa actioneze in consecinta”, anunță Biroul de Presă al Federației Operatorilor Români de Transport.

Reprezentanții FORT la nivelul județului Cluj nu au putut oferi informații suplimentare în acest sens, nici nu au precizat modul în care va fi afectat transportul interjudețean.

Operatorii interjudețeni de transport rutier de călători au adresat o serie de întrebări pentru Ministerul Transporturilor:

1. In conditiile in care ati denuntat in presa un posibil monopol al transportatorilor curselor interjudetene de pasageri, cum explicati faptul ca nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la sedintele semestriale de atribuire a curselor interjudetene ramase libere in programul de transport?

2. Cum se justifica monopolul invocat de dumneavoastra, tinand cont de faptul ca pe intreaga derulare a programului de transport 2013-2019 avem un numar semnificativ de curse interjudetene nelicentiate care se desfasoara paralel cu cele atribuite legal in 2013?

3. De ce insistati sa obligati operatorii de transport sa investeasca in parcul auto inainte de atribuirea curselor si nu dupa ce sunt declarati castigatori in urma sedintei de atribuire asa cum se intampla in intreaga Uniune Europeana?

4. De cate vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudetene conform initiativei pe care o sustineti si daca, in opinia dumneavoastra, exista timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, pana in luna decembrie?

5. Cate autogari care se deserveasca transportul interjudetean au fost construite in Romania, din investitii publice, in ultimii 26 de ani? Luati in calcul supraetajarea acestora pentru 20 de plecari la aceeasi ora?

6. De ce sustineti, in calitate de ministru, o modificare atat de radicala a modalitatii de alocare a curselor interjudetene anuntata cu doar 4 luni inainte de o posibila sedinta de atribuire?

7. Cate plangeri raportate efectuarii deficitare a curselor interjudetene a primit ministerul de la pasageri, in ultimii 5 ani, care este institutia care le gestioneaza, ce vizau aceste plangeri si cum au fost ele solutionate?

8. Atata timp cat efectuarea curselor interjudetene implica si obligatii de serviciu public respectiv transporul categoriilor defavorizate la tarife impuse, cum acopera ministerul, prin ordinul propus, dreptul exclusiv ce trebuie acordat operatorilor, pentru acoperirea costurilor operationale si obtinerea unui profit rezonabil, in conditiile in care acest ordin, daca este aplicat in forma propusa, conduce in mod cert la situatia in care pe aceeasi cursa pot opera si 20 de transportatori?

9. A fost efectuat in ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel national, atat pe calea ferata cat si cu mijloace de transport rutier? Pe ce principiu acorda ministerul compensatii materiale operatorilor privati de transport pasageri pe calea ferata si de ce nu aplica acelasi principiu si la transportul rutier in conditiile in care operatorii rutieri au suportat singuri toate investitiile si au respectat toate conditiile impuse de modificarile legislative din ultimii ani?

10. Care este motivul pentru care vechimea pe traseu nu poate actiona ca si criteriu de departajare intre operatori, in conditiile in care experienta similara este obligatorie in orice alt domeniu care implica un serviciu public?

11. Exista un studiu de impact raportat modificarilor propuse de minister?

12. De ce nu prezinta public Ministrul Transporturilor, pozitia Consiliului Concurentei la care face referire inca din primavara acestui an?

13. In conditiile in care noul pachet de mobilitate, pregatit de Comisia Europeana, nu poate fi adoptat mai devreme de finele lui 2019, de ce va grabiti sa distorsionati piata de transport printr-o initiativa legislativa ce se indeparteaza de orice forma consacrata de atribuire?

14. Cate luni restante inregistreaza ministerul la capitolul deconturi aferente transportului interjudetean al pasagerilor din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.) si de ce nu sunt efectuate platile la timp atata timp cat operatorii sunt obligati sa ofere tarife mult reduse pentru transportul persoanelor din aceste categorii?

15. Care este vechimea medie actuala a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudetene?

16. Ce specialisti din minister au fost consultati inainte de acest demers nefundamentat?
F.O.R.T. considera in continuare ca Ministerul Transporturilor trebuia sa faca o analiza profunda a raspunsurilor raportate intrebarilor de mai sus, inainte de a promova un act normativ cu un asemenea impact.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *