Politica

Niciunde ca în România! Au apărut deja panouri electorale pentru că Autoritatea Electorală Permanentă este mai presus de legea care interzice folosirea acestor metode de reclamă politică

Legal, campania electorală pentru europarlamentare trebuie să înceapă la sfârșitul lunii aprilie, adică cu o lună înainte de alegerile din 26 mai. Practic, a început deja din simplul motiv că Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) face ceva pe lege.

În Cluj, sunt deja panouri electorale pe marginea drumurilor europene și naționale. PNL și PSD își fac reclamă într-o veselie cu panouri electorale de dimensiuni mari. Și, culmea, totul este legal. De ce? Pentru că pe o parte, legea spune că în campania electorală partidele nu au voie să folosească mesh-uri, bannere, panouri publicitare etc., dar pe de altă parte, Autoritatea Electorală Permanentă consideră că astfel de metode de reclamă nu sunt afișe electorale dacă sunt utilizate înainte de campania electorală. Practic, AEP îndeamnă partidele politice să fure startul campaniei electorale. Și AEP este astfel mai presus de lege.

Potrivit Legii nr. 185/2013 privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate, toate formele de publicitate stradală sunt amplasate în baza unei autorizații de construire, emisă de către primarii de sector, sau de către Primarul General pentru zonele protejate.

Şi, ATENȚIE! În 2016, tot în an electoral, Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale interzice competitorilor politici să utilizeze în campania electorală bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule. Aceste aspecte au fost precizate tocmai de AEP.

Aceeași AEP explică de ce pot fi folosite afișe și mesh-uri și alte materiale de reclamă electorală înainte de campania electorală.

„În condițiile în care în preajma alegerilor locale din 5 iunie 2016, afișe, panouri, bannere cu politicieni au apărut, peste tot în țară, cu mult timp înainte de campania electorală, cetățeni și organizații neguvernamentale au făcut mai multe reclamații la AEP. Într-un comunicat al instituției din 13 martie 2016, se precizează cu privire la sesizările care au fost depuse că instituția a constatat că tipurile de afișaje care au făcut obiectul sesizărilor au un caracter politic/publicitar, și nu unul electoral. La 26 martie 2016, reprezentantul AEP Marian Muhuleț a pecizat că afișele cu politicieni apărute pe stradă înainte de campanie, în 2016, nu sunt considerate afișe electorale, ci doar forme de publicitate generală. „Publicul din România era obișnuit ca partidele politice să desfășoare acest gen de campanie electorală în cele 30 de zile de campanie, de data asta partidele s-au hotărât să facă această campanie cu mult mai devreme de perioada campaniei. AEP susține că acele panouri și afișaje pe care le vedeți în orașe sunt panouri care nu au nicio legătură cu prevederile legislației electorale”, explica reprezentantul AEP, Marian Muhuleț.

Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 din 20 mai 2015 detaliază, la articolul 79, condițiile în care, în campania electorală, partidele pot să își facă publicitatea electorală de tip outdoor (stradal). O primă regulă prevede ca locurile destinate afișajului electoral să fie situate în zone frecventate de cetățeni, fără să stânjenească însă circulația pe drumurile publice și celelalte activități din localitățile respective. Este interzisă utilizarea de către candidați a locurilor speciale de afișaj electoral, dacă se împiedică astfel folosirea acestora de către alți competitori electorali. Pe un panou electoral, fiecare partid politic, alianță politică, alianță electorală care participa la alegeri poate aplica un singur afiș electoral. Un afiș electoral amplasat în locurile prevăzute la alin. (1) nu poate depăși dimensiunile de 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură. În alte locuri decât cele stabilite conform de către primarii localităților, afișajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, al administratorilor sau al deținătorilor. Sunt interzise, de asemenea, afișele electorale care combină culori sau alte semne grafice, astfel încât să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat. Primarii sunt obligați să asigure integritatea panourilor, a afișelor electorale și a altor materiale de propagandă electorală amplasate în locuri autorizate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *