Politica

Marcel Ciolacu a modificat OUG privind reducerea cheltuielilor

Draftul de OUG privind reducerea cheltuielilor publice a fost modificat radical de către Guvern, iar acest document va intra în discuțiile finale din coaliție (Nu este un document oficial, încă). În noua variantă de OUG, numărul consilierilor și secretarilor de stat se va reduce cu 30% (în varianta inițială se reduceau cu 20%).

  • De asemenea, în urma restructurării posturilor pentru șefii de birou va fi mult mai dificilă reîncadrarea pe o funcție similară.

Vă prezentăm modificări ale noului draft de OUG:

Se reduce numărul secretarilor de stat cu 30% (în varianta inițială era o reducere cu 20%)

Art. IV – (1) Numărul total al posturilor funcțiilor de demnitate publică efectiv ocupate aferente funcțiilor de la nivelul secretarilor de stat, consilieri de stat, /subsecretarilor de stat, /vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate 6 publică asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 30%;

(2) Conducătorii ministerelor/autorităților publice/agențiilor naționale /autorităților de reglementare/instituțiilor publice care au încadrat personal pe posturicu funcție de demnitate publică aferente funcțiilor de secretar de stat/subsecretar de nivelul secretarilor de stat/consiliersubsecretarilor de stat/vicepreședințiilor și funcții asimilate acestora a funcțiilor de demnitate publică asimilate au obligația de a formula propuneri către autoritățile ierarhic superioare care au ca responsabilitate numirea acestora în posturifuncții de demnitate publică astfel încât să se încadreze în prevederile alin.(1) până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024;

(3) Dacă din aplicarea procentului de reducere de 30% prevăzut la alin.(1) rezultă un număr total de posturide funcții de demnitate publică aferente funcțiilor de secretari la nivelul secretarilor de stat/subsecretarisubsecretarilor de stat/consilierilor de stat/vicepreședințiilor și a funcțiilor de demnitate publică asimilate acestora sub unu numărul efectiv al posturilorfuncțiilor de demnitate publică rămâne unu;

Atenție! Acest articol se elimină, iar următoarele instituții vor fi exceptate de la regulă

(3) Prin excepție de la prevederile alin.(1) numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii se reduce cu minim 30% pentru următoarele categorii de entități:

a) unitățile de învățământ superior și preuniversitar de stat a căror finanțare este asigurată din fonduri publice;

b) unitățile sanitare de interes public național/local;

c) serviciile publice de apărare națională, ordine publică, externe, securitate națională, inclusiv serviciile de poliție locală;

d) serviciile de pază și protecție;

e) serviciile pentru situații de urgență de interes național și local;

f) structurile implicate în implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;

g) structurile de specialitate implicate în colectarea, încasarea, executarea silită, administrarea veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului unic de asigurări de sănătate, bugetul fondului pentru șomaj, bugetele locale, inclusiv în gestionarea cheltuielilor publice ale statului;

h) alte situații aprobate prin memorandum de către Guvernul României;

(4) Conducătorii entităților publice menționate la alin.(2) au obligația ca până cel târziu la data de 31 decembrie 2023 să aprobe măsurile legale ce se impun în ceea ce privește structurile organizatorice de sub coordonarea /subordonarea /autoritatea acestora respectiv să aprobe în condițiile legii reducerea numărului total de personal, organigrama, statul de funcții, regulamentele de organizare și funcționare ca urmare aplicării prevederilor alin.(1);

(6) Personalul cu funcții de conducere eliberat din funcție ca urmare a reorganizări activității entităților prevăzute la alin.(2) beneficiază de drepturile prevăzute de lege inclusiv de asigurarea unui post de execuție în cadrul entităților unde acesta și-a desfășurat activitatea. Dacă la nivelul unei structuri organizatorice reorganizate conducătorul entității publice decide să ofere un post de execuție pentru personalul cu funcții de conducere eliberat ca urmare a reorganizării entităților prevăzute la alin.(2), iar în aceea structură nu există posturi vacante, aceasta se va putea realiza numai pe bază de concurs intern, organizat pe baza 9 unei metodologii aprobate prin grija conducătorului entității publice, pentru toate funcțiile publice de execuție din structura organizatorică. Ca urmare a organizării concursului numărul efectiv de posturi ocupate se reduce cu minim unu. Personalul cu funcție de execuție disponibilizat va beneficia de toate drepturile salariale și alte drepturi prevăzute de lege. Dacă conducătorul entității publice nu decide să ofere pentru personalul cu funcții de conducere o funcție de execuție acesta este disponibilizat și beneficiază de drepturile salariale și alte drepturi prevăzute de lege pentru astfel de situații.

Situație mai grea pentru șefii de birouri

(2) Personalul încadrat în funcția publică de șef birou beneficiază de toate drepturile legale odată cu eliberarea din funcția publică, inclusiv prin ocuparea, în condițiile legii, a unei funcții publice de conducere ierarhic superioare corespunzătoare vechimii, experienței, studiilor de specialitate sau a unei funcții publice de execuție vacante corespunzătoare vechimii, experienței, studiilor de specialitate de comun acord cu conducerea entității publice din care face parte. Dacă nu există o funcție de publică vacantă corespunzătoare postul ocupat de acesta se transformă în funcție publică de execuție care corespunde studiilor de specialitate, experienței şi vechimii în specialitate funcționarului public de conducere, de regulă, la nivelul structurii de organizare din care acesta a făcut parte acesta.;

(5) Prevederile alin.(1) nu se aplică structurilor teritoriale organizate ca birouri care beneficiază de autonomie funcțională, prin care se desfășoară activități de uz și interes public la nivel teritorial și se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea unui ordonator de credite;

(6) Măsurile privind reorganizarea structurilor funcționale ca urmare a aplicării prevederilor prezentului articol, inclusiv organigramele, statele de funcții, Regulamentele de Organizare și Funcționare se aporbă, în condițiile legii pâna la data de 31decembrie 2023.

Se va încerca și o descentralizare a unor instituții:

2. (1) Până la data de 1 ianuarie 2024 următoarele categorii de servicii publice se regionalizează:

a) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;

b) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;

c) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale; d) Direcțiile Județene Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;

(2) Guvernul României aprobă prin hotărâre organizarea și funcționarea pentru serviciile publice care intră în proces de regionalizare precum și orice alte categorii de măsuri necesare pentru regionalizarea serviciilor publice;

(3) În urma procesului de regionalizare a serviciilor publice menționate la alin.(1) trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:

a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;

b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;

Scopul real al descentralizării

“(2) În scopul facilitării accesului la fondurile externe nerambursabile în mod descentralizat şi al implementării proiectelor privind infrastructura de interes public local, derulate din aceste fonduri de către unitățile administrativ-teritoriale sau după caz, de către asociații de dezvoltare intercomunitară, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.867 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la dispoziţiile art.2 alin (2) şi anexei nr.2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române”, aprobată cu modificări prin Legea nr.404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile art.25 alin (5) din Legea apelor nr.107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, de la art.11 alin (1) din Legea nr.46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la art.3 lit.f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr.18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.86/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul cărora sau prin care s-a instituit un administrator de drept asupra unor terenuri proprietate publică sau privată a statului, precum şi de la orice alte dispoziţii legale speciale, care instituie un astfel de administrator de drept pe perioada și în scopul implementării proiectelor de infrastructură de interes public local anterior menţionate se deleagă unităţilor administrativ-teritoriale/asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară un drept de administrare temporară asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului pe care se implementează proiectul. Durata dreptului de administrare temporară este egală cu durata implementării şi, după caz, cu durata de monitorizare a proiectului iar dreptul de administrare temporară se constituie pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora. Dreptul de administrare temporară încetează în toate cazurile la data finalizării implementării, după caz, la data finalizării monitorizării proiectelor de infrastructură de interes public local.

2. La articolul XII după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin (21 ) cu următorul cuprins: ”(21 ) În scopul facilitării accesului la fondurile externe nerambursabile în mod descentralizat şi al implementării proiectelor privind infrastructura de interes public local indiferent de natura acesteia derulate din aceste fonduri externe nerambursabile de către unitățile administrativ-teritoriale sau după caz, de către asociații de dezvoltare intercomunitară, în cazul terenurilor proprietate publică sau privată a statului prevăzute la art.2 din Legea nr.268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, cu modificările şi completările ulterioare și la art.3 lit.a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr.18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.86/2014, cu modificările şi completările ulterioare se acordă autorităților publice locale/asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora, pe bază de convenție, în mod direct, pe o durată de maxim 49 de ani, un drept de superficie cu titlu oneros asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului cu destinație agricolă. Condițiile financiare pentru acordarea dreptului de superficie cu titlu oneros se aprobă de 56 Comitetul de Privatizare Concesionare și Arendare la propunerea Agenției Domeniilor Statului