Din oras

Majorarea cu 35% a prețului metroului, aprobată. USR s-a abținut de la vot.

Consilierii locali din Cluj-Napoca au votat actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru construirea magistralei de metrou. Asta înseamnă majorarea cu 35% a costurilor, care este justificată prin creșterea prețurilor la materialele de construcție. Mai clar, companiile private susțin că lucrarea nu mai poate fi realizată la prețul stabilit initial, așa că trebuie aduse la zi. Ca noile prețuri să poată fi aprobate de consilierii locali, a fost nevoie de o cerere făcută la la Ministerului Transporturilor. Al cărei răspuns a fost pozitiv. Abia apoi solicitarea a trecut prin Consiliul local Cluj-Napoca.

Dacă valoarea inițială a fost de de 6.581.365.277 lei cu TVA, prin creșterea aprobată, aceasta a ajuns la 9.127.526.424 lei cu TVA.

„La sfârșitul lunii august am decis, după consultarea și aprobarea Ministerului Transporturilor, suspendarea licitației în vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici. Această actualizare este determinată de creșterea prețurilor la toate capitolele care vizează realizarea metroului, în condițiile existente pe care le cunoașteți, de peste tot în Europa și în lume.

Finanțarea este asigurată din fonduri externe rambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, de la bugetul de stat – prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limitele sumelor aprobate anual cu această destinație – , precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice, aprobate potrivit legii”, a explicat Emil Boc.

Hotărârea a primit votul, dar ședința a fost cu cântec. Înainte de începerea ei, USR a transmis o scrisoare în care explică faptul că actuala administrație locală și coaliție de guvernare nu vor fi capabile să realizeze metroul. Argumentele pe care se bazează ipoteza lor fuseseră postate de consiliera locală Alexandra Oană și pe facebook, în urmă cu câteva ore:

„După patru amânări și o suspendare a licitației de execuție, această creștere reprezintă o nouă încercare de a atrage un contractor dispus să își asume începerea lucrărilor. Investiția urcă de la 1.3 miliarde euro la 1.8 miliarde euro, din care doar 300 milioane euro sunt asigurați prin PNRR.

Cu alte cuvinte, majorarea de preț depășește deja valoarea finanțării prin PNRR și asta în mai puțin de un an de la data adoptării proiectului.

În plus, să nu uităm că banii din PNRR sunt condiționați de încheierea contractelor de achiziție pentru 70% din suma alocată până la finalul lui 2022 și 100% din contractări până în 2023.

Ratarea acestor jaloane înseamnă un risc major de pierdere a unicei surse de finanțare pentru metrou asigurată până în prezent. Încadrarea în termenele foarte strânse prevăzute de PNRR a fost de bun început a fost o cursă contra cronometru, iar acum devine acum o țintă aproape imposibil de bifat.

După actualizarea indicatorilor tehnico-economici în Consiliul Local, urmează aprobarea acestora și de către Guvern și apoi relansarea licitației pentru proiectare și execuție, în speranța că de data aceasta Primăria va reuși să atribuie contractul.

În aceste condiții, cu dificultăți aproape insurmontabile legate de încadrarea în jaloanele PNRR și cu incertitudini majore pe partea de finanțare, proiectul metroului arată din ce în ce mai improbabil, încă înainte de prima lopată.

Așa cum se arată în fundamentarea proiectului de majorare a costurilor metroului, această creștere de preț se datorează conflictului din Ucraina, creșterii prețului la materiale de construcții și la combustibil. Odată cu încheierea conflictului, Ucraina va intra într-un uriaș șantier de reconstrucție și e ușor de anticipat că prețul materialelor va continua să se mențină ridicat ani buni de acum înainte.

Ce garanții avem că prețul metroului nu va crește și mai mult, din ce surse vom acoperi cele 500 milioane de euro suplimentare și de unde vor veni restul banilor?”

Discursul USR-iștilor nu a rămas fără replica primarului Boc. Replică ironică. Pentru că pe un așa subiect, de ce ar fi discuția serioasă? „Nu cred că are rost să comentăm foarte mult. Probabil că unii au aflat mai târziu că a fost un război declanșat de către Rusia în Ucraina și de aceea trebuie să se actualizeze acești indicatori tehnico-economici. Proiectul trebuie să urmeze cu exactitate procedurile legale. Procedurile de a oferi participanților dreptul de a depune în termen oferte de lucru. Noi am sperat până în ultimul moment că vor fi ofertanți pentru metrou în baza indicatorilor tehnico-economici aprobați. Până când am constat că nu se întâmplă, nu aveam de unde să știm, până în ultimul moment, dacă va fi vreun participant sau nu. Când am avut această confirmare, atunci am putut cere suspendarea procedurii în vederea actualizării indicatorilor tehnico-economici”, a spus Boc.

După Alexandra Oană a urmat la cuvânt colegul ei de partid, Dinu Ionescu. Acesta nu a întrebat nici mai mult, nici mai puțin decât dacă există riscul de a se pierde finanțarea prin PNRR și ce alte surse mai pot fi utilizate pentru finanțare.

Dar pentru că lui Boc îi place showul și nu răspunsul curat, aplicat, administrativ, a replicat: „Riscul este în mintea dumneavoastră. Realitățile sunt scrise în Hotărârea de Guvern”.

 

Hotărârea a fost aprobată cu 19 voturi pentru. Consilierii USR s-au abținut și au preferat să nu participe la vot.