In vizor

Mai mulţi „benzinari” au declarat că aplică „reducerea” de 50 de bani la litrul de carburant. Măsura nu prea are sens economic, dar se poate lăuda guvernarea că ” a făcut ce a promis”. Adică, în mare, NIMIC

Mai multe lanțuri de benzinării au ieftinit motorina și benzina cu 50 de bani. Deocamdată, din motive tehnice, nu la toate benzinăriile s-a operat modificarea prețului, dar benzinarii susțin că modificarea va fi operată în cursul acestei zile. Lanțuri de benzinării precum Petrom, Lukoil sau Gazprom au redus prețul cu 50 de bani. Pe totemul din benzinării prețul afișat este cel fără reducere, dar pe bonul fiscal primit la casa de marcat este evidențiată reducerea.

Un rezervor de 40 de litri, se făcea ieri cu vreo 413 lei. Azi ar fi 391 de lei. Un plin de benzină costa ieri 347 de lei, azi costă 325 de lei.

Din păcate, măsura aleasă de guvernanții României pentru a ține cumva în frâu evoluția fulminantă a prețurilor combustiblilor şi care este o cheltuială directă importantă a statului, are efecte neglijabile pentru consumator. În plus, nu există nici un control în ceea ce privește prețul la pompă.

România „urcă” pe locurile 4/5 de pe locurile 6 în clasamentele celor mai ieftine țări în funcție de prețurile la benzină și motorină. Deci, nu pe locul 2, cum se lăudau reprezentanții coaliției de guvernare. În plus, nu există garanții cu privire la menținerea acestei poziții sau la evoluția pe termen mediu și lung a prețurilor la pompă, în ciuda „stabilității prețurilor” despre care vorbesc guvernanții. Cât despre banii economisiți de șoferi… cu cât se economisește la un plin de motorină se vor putea cumpăra aproape trei cafele espresso în benzinărie. În plus, fiind o Ordonanţă OPŢIONALĂ, este neclar și dacă toate companiile private vor aplica măsura de reducere cu 50 de bani. Mai ales că statul a anunțat că va susține de la buget o compensare de 25 de bani.

Prin urmare, fără control în ce priveşte preţul la pompă, această cheltuială a statului „de la buget” (adică din taxele şi impozitele pe care tocmai ce guvernanţii le diversifică şi le actualizează ÎMPOTRIV MUNCII), măsura aceasta nu prea are sens economic. Preţul la pompă poate creşte în continuare, că nu este plafonat. Creşte şi „benzinarii” trec pe bon „reducerea” de 50 de bani din care cer (mai mult ca sigur degeaba, sau ce tergiversări multiple), cei 25 de bani compensaţie de la guvern – adică fix cum s-a făcut cu „compensare” la energie, cu o altă lege scrisă pe genunchi, din care au profitat nişte alţi băieţi deştepţi.

Țările care au stabilit plafoane maxime de preț la pompă, precum Ungaria, suportă de la buget diferența dintre prețul de piață și prețul plafonat. Adică tot pe umerii contribuabilului cade ce consumă „consumatorii” – dar măcar e o chestie la vedere, nu o scărpinătură pe după ceafă. În plus, este eliminat complet semnalul de preț, care ar trebui să inducă ajustări de comportament – respectiv măsuri de economisire: diminuarea utilizării automobilului personal, creșterea utilizării transportului în comun, adaptarea stilului de condus în sensul economiei de carburant şamd.

S-ar justifica sprijinirea companiilor de transport, dar nu plafonarea generală a prețului la pompă. Mă rog, Ungaria mizează și pe relația specială cu Moscova și pe faptul că importul de țiței prin conductă este exceptat din ultimul set de sancțiuni ale UE. Probabil că importurile Ungariei din Rusia se bucură și de discounturi. Dar acesta nu este un mod solidar și sustenabil de a face politică economică în cadrul UE.

  • PRIN URMARE, NICI UNGARIA NU ESTE UN EXEMPLU POZITIV, SAU POTRIVIT, DESPRE „PLAFONAREA” PREŢULUI LA COMBUSTIBILI, SAU „AJUTORUL” PRIMIT DE PROPRIII CETĂŢENI DE LA STATUL UNGAR. Parctic cetăţenii se sprijină ei pe ei, iar Viktor Orban culege PR-ul.

În ceea ce privește țara noastră, mult mai justificate ca măsuri de susținere a companiilor de transporturi, sunt de părere toţi experţii consultaţi de mass media, ar fi reducerea graduală a TVA. Dar, desigur, ar fi o bătaie de cap pentru ANAF.

Care, zilele acestea este prea ocupat să hăituiască manichiuriste şi profesori…