Din oras

Jumatate din podurile Clujului sunt in moarte clinica

Jumatate din podurile si pasarelele pietonale din Cluj-Napoca au depasit cu mult durata normala de functionare, semn ca aceste constructii nu sunt altceva decat niste bombe cu ceas. Situatia Podului Traian, care s-a prabusit in 16 august anul acesta, s-ar putea regasi, in perioada urmatoare, in cazul multor alte poduri din oras. Unele constructii dateaza din 1901, in timp ce durata de functionare nu depaseste 30-50 de ani!

O situatie oficiala detinuta de Primaria Cluj-Napoca si transmisa redactiei Ziar de Cluj, arata ca 22 de poduri, punti si pasarele pietonale au primit calificativul “satisfacator” la ultima expertiza. Abia patru poduri din peste 80 construite in oras sunt intr-o stare buna si unul singur in stare foarte buna. Daca treceti podul de peste raul Nadas, situat pe strada Atelierului, sau traversati pasarela pietonala de pe raul Somes, ridicata in urma cu peste 80 de ani! – cea care leaga Bulevardul 1 Decembrie de Parcul Iuliu Hatieganu – ar trebui sa aveti mare grija la siguranta voastra. Cele doua amplasamente au primit calificativul “nesatisfacator”.

Durata de functionare a podurilor, cu mult depasita

V-ati intrebat cat de vechi sunt podurile Clujului? Ei bine, foarte vechi. Unele constructii, cum este exemplul pasarelei pietonale de peste raul Somes, care leaga Bulevardul 1 Decembrie de Parcul Iuliu Hatieganu, sunt vechi de peste 80 de ani. Aceasta a fost construita in 1932. Un alt pod vechi din Cluj-Napoca este cel care traverseaza raul Nadas, amplasat la intersectia strazilor Atelierului si Maiacovski, din cartierul Dambu Rotund. Acestea sunt amplasamente pericol public pentru clujeni. Ultimele expertize realizate in cele doua cazuri au generat calificativul “nesatisfacator”, conform situatiei la zi detinuta de Primaria Cluj-Napoca.

Cea mai veche constructie de acest fel din Cluj-Napoca dateaza din 1901. Este vorba de pasarela pietonala de pe strada Dragalina-Splaiul Independentei.

Daca ar fi sa ne luam dupa durata de viata a podurilor, care este de 30-50 de ani, multe poduri din Cluj-Napoca au ajuns la finalul acestei perioade. Cu alte cuvinte, sunt in moarte clinica. Or recunoaste chiar Primaria Cluj-Napoca, institutia abilitata sa administreze si sa intretina aceste constructii.

“In conformitate cu Normativul privind administrarea, exploatarea, intretinerea si repararea drumurilor publice indicativ AND 554-1999 precum si al Anexei Ordinului nr.2100/30.11.2005 care reprezinta Normativul pentru intretinerea si repararea strazilor, Indicativ NE033-05 durata normala de functionare a podurilor si podetelor executate din beton si a podurilor si podetelor metalice este de 30-50 de ani”, se arata intr-un raspuns al Primariei Cluj-Napoca.

Podul Traian a „murit” de 13 ani

Spre exemplu, podul Traian a fost construit intre anii 1937-1950. Durata de functionare normala a acestui pod s-a incheiat in urma cu 13 ani. Este si cazul podului de pe strada Horea, construit in aceeasi perioada, iar exemplele pot continua. Podul de pe strada Portelanului din cartierul Iris este si mai vechi din oras, fiind construit in 1940. Asta inseamna ca durata normala de functionare a acestuia s-a incheiat, in cel mai pesimist termen, in 1980, adica in urma cu 33 de ani!

Podul Garibaldi a fost construit in 1961, astfel ca durata de functionare a depasit doi ani.

Calificative nesatisfacatoare

Majoritatea expertizelor tehnice pentru podurile din Cluj-Napoca sunt vechi de mai bine de zece ani. Chiar si asa, rezultatul acestor expertize, din 2002, arata ca peste 22 de poduri sunt in stare tehnica “satisfacatoare”. Printre ele se numara podul din zona Abator, cel de pe strada Portelanului, construit in 1940, podul de pe strada Fabricii, care dateaza din anul 1971. Lista podurilor cu o stare tehnica satisfacatoare continua cu cele care traverseaza Canalul Mori, pe strazile Ilie Macelaru (construit in 1969), George Cosbuc (din 1966), Sindicatelor, Regele Ferdinand, David Francisc, Constanta, Paris, Bucuresti, Campul Painii.

Si cele doua poduri de pe strada Oasului, ce traverseaza Valea Chinteni, sunt vechi din anii ’50.

Un singur pod a primit calificativul “foarte bun” la expertiza tehnica realizata in 2002. Este vorba de podul care traverseaza Canalul Morii, de pe strada Sindicatelor.

De asemenea, o singura expertiza tehnica a fost realizata anul acesta, in cazul podului de pe strada Traian. Asta, dupa ce partea pietonala a podului s-a prabusit, in 16 august. In prezent, pe acest pod circulatia masinilor se desfasoara pe trei benzi, cu restrictia de viteza la 20 km/h si restrictive de greutate la 30 de tone.

Primaria Cluj-Napoca a propus doua poduri pentru reabilitare anul viitor. Este vorba de Podul Garibaldi si Podul Traian, care va fi reconstruit in 2014. Alte cateva structure sunt incluse in executia tramei stradale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *