In vizor

Istoricul prabusirilor SMURD. Salvarea aeriana: 14 morti in 12 ani

Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD) a primit primul elicopter medical in 1999. Patru ani mai tarziu se ingregistra primul accident – un elicopter s-a prabusit atunci la Cojocna, iar cei 4 membri ai echipajului si-au pierdut viata. De atunci, alte patru elicoptere SMURD s-au prabusit, iar mai multi salvatori si-au pierdut viata din cauza unor erori pe care nimeni nu si le asuma.

Prabusirea celui de-al cincilea elicopter SMURD a fost o noua tragedie neasumata de guvernanti. Din pacate, din 2003 incoace, de la primul accident, romanii se intreaba de fiecare data cine e vinovat, iar de cele mai multe rezultatele anchetelor sunt ingropate alaturi de eroii care si-au pierdut viata in accidente aviatice medicale.

Prima tragedie inregistrata de SMURD a fost in 2003, cand un elicopter Alouette SMURD s-a prabusit in Cojocna. Cei patru membri ai echipajului au fost zdrobiti in carlinga elicopterului. Victimele accidenteului se intorceau de la Budapesta, unde transportasera un nou-nascut din Bistrita.

Trei ani mai tarziu, alti patru salvatori isi pierd viata

In ianuarie 2006, un Eurocopter SMURD s-a zdrobit de buza unui deal din Iasi. Cele 4 persoane aflate la bord si-au pierd viata in momentul impactului cu solul. Aparatul de zbor Eurocopter EC135 efectua un zbor tehnic, de verificare.

„Elicopterul era imprastiat, cadavrele erau in afara”, a povestit lt. col. Adrian Apostol, pompier ajuns printre primii la locul tragediei, citat de gandul.info.

Cateva luni mai tarziu, in decembrie 2006, un elicopter operat de SMURD a aterizat fortat in Pasul Tihuta din Bistrita-Nasaud. Cele patru persoane – echipajul complet – au  scapat cu viata. Elicopterul se indrepta spre Vatra Dornei si a fost nevoit sa aterizeze fortat din cauza conditiilor meteo.

Tragedia din Apuseni, ramasa fara raspuns

In 20 ianuarie 2014, un avion Britten-Norman comandat de SMURD pentru o interventie medicala s-a prabusit in Muntii Apuseni. Din cele sapte persoane aflate la bord, doua si-au pierdut viata – pilotul Adriann Iovan si studenta Aura Ion. Celelalte cinci au fost ranite si recuperate cu mare greutate, dupa o operatiune de salvare confuza. Atunci, motii din Apuseni au ajuns la victime inaintea salvatorilor. Dupa aproape un an de la tragedie, autoritatile cerceteaza inca acest caz si nimeni nu si-a asumat operatiunea deficitara de salvare.

Patru vieti pierdute in apele Lacului Siutghiol

Cel mai recent accident aviatic medical s-a petrecut ieri, cand un alt elicopter Eurocopter al SMURD s-a prabuseste in Lacul Siutghiol. Din declaratiile oficiale reiese ca aparatul tocmai iesise din revizia tehnica de preluare de la CJ Constanta.

„Elicopterul Eurocopter are doua motoare, sisteme de zbor pe timp de noapte, flotoare. Este proprietatea Consiliului Judetean Constanta, achizitionat pe Programul Transfrontalier Romania-Bulgaria in 2013, operat de Aerodromul Tuzla. In urma unei licitatii publice a fost preluat in noiembrie 2014 de SMURD, fara acceptul meu, schimbandu-i-se destinatia pentru achizitia pe fonduri UE! Achizitia elicopterului si costurile mentenantei lui (inclusiv orele de zbor minimale pe luna in numar de 5 pe pilot) sunt anchetate de DNA!”, declara Nicusor Constantinescu, presedintele Consiliului Judetean Constanta, potrivit ziuaconstanta.ro.

Martorii accidentului au mentionat ca s-au auzit strigate si rugaminti de ajutor dupa caderea aparatului. Din pacate, si de aceasta data operatiunea de salvare a fost marcata de erori: niciunul din cei patru membri ai echipajului nu a supravietuit, in ciuda faptului ca nu si-au pierdut viata in momentul prabusirii.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *