Editorial

Isi mai permite Clujul sa cheltuie 20 de milioane de euro pe gratuitatea transportului in comun la pensionari si subventia la gigacalorie?

POPULISM – atitudine favorabila satisfacerii dorintelor poporului, chiar in detrimentul intereselor reale ale acestuia. (din Dictionar Explicativ al Limbii Romane)

Daca anul de start al crizei din Romania este 2008, inseamna ca tocmai am pasit in cel de-al 6-lea an de criza economica. Ce repede a trecut ultimul cincinal si cat a suferit Romania in acest timp! Economia e distrusa, populatia e saracita, perspectivele sunt proaste, agenda politicienilor e subtire si contine doar proiecte in favoarea buzunarelor lor, Romania e racita, iar guvernantii se uita la ea si ii spun: „Hai, Romanie, daca ne mai lasi sa tragem de pe tine inca 7 piei, iti dam o bomboana!”.

Chiar si in aceste conditii extrem de dificile, exista un loc pe pamant, Clujul, unde administratia locala chetuie de 8 ani de zile, an de an, zeci de milioane de lei pe gratuitati si subventii. Nu-i un populism ieftin, cum ati fi tentati sa il numiti, ci unul scump si, din punctul meu de vedere, un exercitiu de aruncat banii pe geam ce vaduveste dezvoltarea acestui oras important.

Este siretlicul administrativ cu care Emil Boc a castigat pana acum 3 mandate de primar.

Subiectul gratuitatii la transportul in comun pentru pensionari si a subventiilor date pentru studenti nu a fost niciodata important pentru presa la nivel local.

Nici cel al subventiilor la gigacalorie, oferite persoanelor cu venituri mici.

Dar ar trebui sa devina nu numai un subiect de presa, ci un subiect de dezbatere in Consiliul Local sau pentru opinia publica.

Fiindca aceste subventii si gratuitati au ajuns sa ne coste aproape 10 la suta din bugetul local.

Potrivit rectificarii bugetare din decembrie pentru anul 2012, la RATUC s-au alocat 33.400.000 de lei pentru gratuitati si reduceri (pensionari si studenti). La Regia Autonoma de Termoficare, s-au alocat 50.000.000 de lei pentru diferenta de pret la tarif (oamenii platesc 165 de lei pe gigacalorie, iar Primaria 196, ca sa iasa totalul de 361).

In 2012, din banii orasului s-au cheltuit aproape 20 de milioane de euro pe aceste gratuitati si subventii.

Bugetul pe 2013 nu s-a facut inca, de obicei se face prin februarie (anul trecut asa a fost), dar din declaratiile lui Boc se merge mai departe cu subventiile si cu gratuitatile. Asta in conditiile in care Emil Boc a apreciat ca bugetul estimat va trece de 200 de milioane de euro, dar va fi mai mic decat miliardul de lei pe care il avea la dispozitie Sorin Apostu in perioada mandatului sau.

Cu alte cuvinte, in 2013, orasul de 5 stele Cluj-Napoca va avea un buget mai mic cu aproximativ 100 de milioane de lei. In loc sa crestem, noi, clujenii, ar trebui sa ne multumim ca scade? Eu, Liviu Alexa, un cetatean ca si tine, draga cititorule, nu sunt multumit. Ba mai mult, eu cred ca bugetul local ar trebui optimizat, iar proiectiile de cheltuieli si strategiile de investitii sa fie calibrate la contextul actual, de criza.

Intrebarea pe care o adresez in mod public domnului Emil Boc si domnilor consilieri locali este:

Cluj-Napoca isi mai permite sa cheltuie 10 la suta din buget pentru aceste subventii si gratuitati?

 

Ca sa intelegem de ce este important sa analizam oportunitatea acestor cheltuieli, trebuie sa tinem cont de cateva lucruri:

CE AR PUTEA FACE

CLUJ-NAPOCA CU 20 DE MILIOANE DE EURO PE AN?

 

– ar putea cumpara (nu construi) circa 750 de garsoniere la cheie (intre 30 si 34 mp), cu care s-ar acoperi integral cererile pentru locuinte sociale in regim ANL (190 de cereri valide inregistrate la Primarie);
– ar putea construi 7 parkinguri de cate 460 de locuri in cartierele Clujului, pe modelul parkingului din Primaverii si ar oferi comunitatii 3220 de locuri noi de parcare;
– ar putea achizitiona inca 13 tramvaie noi, acelasi model cu cele deja achizitionate, astfel incat, cu cele 12 anuntate de Primarie, Clujul ar avea 25 de garnituri de tramvai moderne;

– exista foarte multi clujeni nemultumiti de aglomeratia pe care pensionarii o provoaca pe mijloacele de transport in comun. Nu e un subiect de discutat intre consilierii locali, caci ei sunt blatisti politici, dar acest curent de opinie e tot mai solid in randul celor ce calatoresc cu mijloacele de transport in comun (cateva zeci de mii de clujeni zilnic)

– banii care se acorda ca subventie pentru gigacalorie sunt bani aruncati pe caldura Sambetei. Cu banii cheltuiti DOAR in 2 ani de zile pe aceste subventii, puteai pune cate o centrala termica in fiecare locuinta ce beneficiaza de subventie. De ce Consiliul Local si Emil Boc nu gasesc o solutie eficienta pentru a termina cu aceste cheltuieli si a directiona banii rezultati spre o protectie sociala solida?

– Cluj-Napoca este izolat politic, ACUM orice milion de euro din bugetul local conteaza. Avem cateva proiecte pe bani europeni, dar au anvergura medie si, mai rau, in ultimul an s-a muncit putin la generarea de noi proiecte. Ideea ca bugetul poate fi marit din acest bani europeni este un blabla penibil, asa o fi in teorie, dar realitatea din teren este alta. Domnul Emil Boc da declaratii pe orie tema, ne-am obisnuit, acum 3 zile era clar ca 2013 va fi un an sarac in proiecte, azi dimineata l-am vazut citat in presa ca iar face tunele si proiecte mirobolante! As prefera sa imi spuna care mai e situatia cu firma Relians, ce s-a mai intamplat cu acest parteneriat, de ce exista impresia ca lucrurile stagneaza?

Tinand cont de toate astea, revin cu intrebarea:

ne mai permitem?

Va rog sa mai cititi inca o data definitia POPULISMULUI din DEX. Cred tot mai tare ca aceste populisme initiate de Emil Boc acum cativa ani sunt in detriminetul REAL al locuitorilor si al comunitatii.

Cluj-Napoca are nevoie de proiecte, are nevoie de dezvoltare; vaduvindu-se singur de propriile resurse prin deciziile populiste luate de primarul Emil Boc, orasul isi dinamiteaza singur potentialul de a ajunge cu adevarat un oras de 5 stele.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *