In vizor

Institutul de Științe ale Educației, singura structură publică de cercetare din România, a fost desființat și înlocuit cu Centrul de Politici în Educație. Un birou pentru minorități urmează să fie deschis la Cluj

Institutul de Științe ale Educației a fost desființat, oficial, după ce în Monitorul Oficial a fost publicat actul care stabilește normele de funcționare ale noului Centru Național de Politici și Evaluare în Educație. Singura instituție publică de cercetare în educație din țara noastră, a fost desființată după 30 de ani de activitate neîntreruptă. 

Noul Centru de Politici va fi format din defunctul Institut de Științe ale Educației și din Centrul Național de Evaluare și Examinare. Motivul acestei modificări este reprezentat de „o abordare unitară” în derularea activităților „menite să pună în aplicare Programul de guvernare”, potrivit notei de fundamentare a actului normativ, citat de edupedu.ro

Noua instituție vine și cu două structuri noi: un birou pentru minorități la Cluj-Napoca și un al doilea la Miercurea-Ciuc.

În activitatea noului Centru vor fi încadrate atât elaborarea curriculumului, cât și subiectele tuturor examenelor naționale, de la evaluările naționale, bacalaureat, până la titularizare.

Institutul de Științe ale Educației a mai fost desființat în anii 60, de către regimul comunist de la acea vreme și reînființat în 1990 de Ministrul Educației, Mihai Șora.

În timpul guvernării liberale, Institutul de Științe ale Educației a fost desființat pentru a face loc unui nou centru care să răspundă „Programului de guvernare” liberal, cu un buget minim alocat Educației de guvernul Orban din ’89 și până în prezent. 

– doar 2,7% din PIB din Bugetul 2020, iar Cercetarea e la un minim istoric de 0,12%, în condițiile în care angajamentul României la Comisia Europeană prevede alocarea a 1% din PIB pentru Cercetare din fonduri publice.

De altfel, printre primele proiecte „de cercetare” supervizate de Ministerul Educației se referă la controlul populației prin intermediul dronelor: „Soluții și sisteme pentru activități de monitorizare și lucru aerian în sprijinul sistemului de sănătate publică în cazul pandemiei COVID-19 utilizând sisteme UAS”, este una dintre cele mai noi teme de cercetare propuse de către Ministerul Educației și Cercetării.

Guvernul a decis pe 6 noiembrie 2019, în prima ședință a Cabinetului Orban, printr-o Ordonanță de Urgență, ca Institutul de Științe ale Educației, care concepe curriculumul școlar și face cercetare în științele educației, și Centrul Național pentru Evaluare și Examinare, care concepe subiectele tuturor examenelor naționale și organizează licitațiile de manuale, să fie comasate într-o instituție nouă, numită Centrul Național de Politici și Evaluare.

Abia două luni mai târziu, Ministerul Educației punea în dezbatere publică Hotărârea de Guvern care prevede care este forma de organizare a noii instituții: Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

sursa captură: edu.ro 

Noua instituție vine și cu două birouri pentru minorități, structuri inexistente până acum, la Cluj-Napoca și Miercurea Ciuc.

Apariția birourilor ridică întrebări privind capacitatea de a asigura confidențialitatea subiectelor de examene, având în vedere că Centrul Național de Evaluare și Examinare s-a confruntat și în trecut, cu un singur birou, cu suspiciuni de scurgere a subiectelor, notează edupedu.ro

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) – acesta este numele noii instituții – este „organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, care se organizează și funcționează în subordinea Ministerului Educației și Cercetării”, prevedea proiectul de HG, pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației.

Activitățile de cercetare pe care până acum le realiza Institutul de Științe ale Educației (IȘE) vor fi preluate de o „unitate” din cadrul CNPEE, cu „structură de cercetare-dezvoltare, fără personalitate juridică”, prevede nota de fundamentare.

Conducerea Centrului va fi asigurată de un director general și de un director general adjunct, „numiți prin ordin al ministrului educației și cercetării, pe baza rezultatelor concursurilor organizate în condițiile legii”.

În cei 30 de ani de activitate, Institutul de Științe ale Educației a fost printre cele mai active instituții de educație în stimularea cooperarii europene și internaționale. A participat în anii 90 la primele cercetări comparative internaționale din domeniu educației și al formării profesionale IEA, ETF; a realizat primele studii privind informatizarea învățământului și a fundamentat domeniul consilierii școlare și al consilierii carierei în țara noastră, fiind totodată și promotorul modelelor pedagogice alternative. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *