Focus

Inspecțiile școlare ”inopinate” în urma ”creșterilor” salariale din învățământ. Care e legătura dintre salariile profesorilor, calitatea educației și lipsa de investiții din învățământ?

Recent, ministrul Educației, Valentin ”Pamblică” Popa, s-a întâlnit cu directorii şcolilor din judeţul Hunedoara, cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar şi cu cei ai sindicatelor, prilej cu care au fost abordate mai multe teme din învăţământ. Ministrul a declarat că, întrucât salariile cadrelor didactice au crescut, acest aspect trebuie să se reflecte și în calitatea actului educațional. Astfel, Popa i-a îndemnat pe directorii și inspectorii școlari să participe la ore în afara inspecțiilor ”programate”. Au ”crescut” într-adevăr salariile profesorilor? Și poate fi stabilită o conexiune între salarii și calitatea educației? Ori rezultatele pot fi evidente în urma unor investiții concrete în întregul sistem de învățământ?

Ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a cerut directorilor şi inspectorilor şcolari să meargă în inspecții ”inopinate” la ore, după ce, susține acesta, veniturile nete ale profesorilor s-au dublat în ultimii ani, motiv pentru care, consideră acesta, este acum în măsură să solicite o creştere a calităţii actului educaţional din învăţământ:

„Am subliniat că au crescut salariile, că au crescut veniturile cadrelor didactice. Acum suntem însă şi în măsură de a cere o creştere a calităţii actului educaţional. La întâlnirea cu directorii am subliniat acest aspect şi chiar m-am gândit să le spun şi soluţii pentru a ajunge să creştem calitatea prestaţiei la clasă a profesorilor. Dintre soluţii, chiar am solicitat tuturor directorilor, directorilor adjuncţi, inspectorilor, tuturor cadrelor care au atribuţii de control, să meargă la clasă inopinat, în afara inspecţiilor programate, să asiste la ore. Prezenţa oricăruia dintre ei la clasă nu va fi decât benefică şi pentru elevi şi pentru cadrul didactic care se va strădui, cu siguranţă, mai mult şi, în final, şi pentru părinţi, care vor vedea că suntem implicaţi şi că dorim să urmărim ca profesorul să vină la ore şi să presteze cât mai bine în faţa elevilor”, a afirmat, într-o conferinţă de presă, Valentin Popa.

Într-adevăr, Regulamentul de inspecție a unităților de învățământ, OMECTS 5547/2011, derivat din Legea Educației Naționale nr.1/2011, specifică toate situațiile în care pot fi făcute inspecții școlare.

Problema ministrului este alta: Valentin Popa propune inspecții ”inopinate”, în afara celor ”programate”. Iar aceasta deoarece, salariile cadrelor didactice au fost ”mărite”. 

În ceea ce priveşte salariile viitoare, ministrul Educaţiei a subliniat că, la o analiză comparativă a veniturilor preconizate în anul 2022, raportate la anul 2016, în învăţământul preuniversitar va fi o creştere cu 90% a venitului mediu net al cadrelor didactice.

”Se sparie gândul”, vorba aia… Să compari veniturile ”preconizate” din anul 2022 cu cele din 2016, parcă e prea mult.

Și totuși, inspecțiile școlare trebuie să evidențieze calitatea actului educational în urma unor investiții în sistemul de învățământ, care ar trebui să fie de durată, nu în urma unor măriri artificiale. Sau să verifice modul în care sunt făcute meditațiile. Ce impact au meditațiile asupra actului educational de masa? Să verifice cum sunt ajutați copiii defavorizați, dacă sunt ajutați să obțină nota 5, nu doar să facă publice cazurile de performanță. Ce măsuri a luat MEN vizavi de cazurile de bullying din unitățile de învățământ etc?

Am discutat în acest context cu Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean și iată ce am aflat despre așa-zisele măriri salariale:

”Nu este nici o creștere semnificativă. Putem spune chiar că, dacă este în comprarație cu creșterea prețurilor, este o stagnare. Fiind că sunt anomalii în Legea 153/2017 a Salarizării Unitare, unde, și la acest moment avem cu aceeași încadrare, cu aceeași vechime și cu aceleași studii, salarii diferite. Deoarece nu ne permite grila… Pot să dau și exemplul meu, concret. Cu 35 de ani vechime, nu am primit acel spor de vechime din anul trecut, din septembrie, iar un alt coleg – cu două luni inainte de a apărea această lege – cu aceeași vechime și cu același grad, are un alt salariu. 

Deci, trebuia să se facă o reîncadrare pentru toată lumea. Ori, la momentul acesta este o bulibășeală, ca să spun așa. Unii sunt încadrați, alții sunt reîncadrați, nu este o coerență în această nouă Lege a Salarizării, pur și simplu. La fel se întâmplă și la personalul nedidactic, didactic-auxiliar și la noi, profesorii, cadrele didactice.

Revenind la întrebare, domnul ministru nu știu de ce face asemenea declarații. Pe lângă faptul că nu s-au mărit aceste salarii, adică măririle de salarii nu au fost resimțite, nu cred că trebuie asociate măririle de salarii cu creșterea calității actului educational, fiind că un profesor își face datoria și până acum, chiar dacă nu i-a fost mărit salariul.

Dar revenind punctual-juridic, conform Legii Educației Naționale, trebuie să spunem foarte clar că nu pot fi perturbate cadrele didactice în timpul activității lor. Scrie foarte clar, doar în anumite excepții, când este vorba de ultimă urgență sau legate de sănătatea fizică a elevilor sau profesorilor, atunci când este în pericol…

Nu cred că este oportun să se vină cu asemenea declarații din partea unui ministru.

Noi, cei din învățământ, am rămas ultima categorie, cu salarii foarte mici. 

Și acestea sunt măriri artificiale, după cum s-a și văzut. Promisiunile electorale nici până în momentul acesta nu sunt onorate. Se spune că situația e pe ultima sută de metri, cu privire la voucherele acelea de vacanță, dar nici până acum nu sunt onorate.

Plus măririle acelea care n-au fost din anul trecut din iulie. Au fost acum în ianuarie, dar au trecut contribuțiile sociale, iar măririle au fost de 3%-4% și creșterile nu s-au văzut. Iar cei 20%, cât trebuia să fie măririle, nu se văd efectiv, fiind că situația de pe piață, cu creșterile de prețuri, nu satisfac nevoile unui cadru diactic sau a unei familii, iar majoritatea sunt așa, în care ambii parteneri sunt cadre diactice. Iar în asemenea situații e vorba de două salarii foarte mici. Și dezamăgirea este foarte mare”, a afirmat Lucia Cojocaru.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *