Vocea ta

Încurcate sunt căile electrificate ale CTP! Cum se poate deconta călătoria, când POS-ul nu eliberează chitanță?

Fiindcă POS-urile din mijloacele de transport în comun ale CTP consumau rola de hârtie când eliberau chitanța cu rol de titlu de călătorie, compania a luat decizia, în urmă cu o lună, ca POS-urile să nu le mai elibereze călătorilor chitanță.

Se pare că CTP nu s-a gândit la toate inconvenientele deciziei sale, înainte de a o pune în aplicare. Conducerea companiei nu și-a pus problema, de pildă, cum vor deconta contravaloarea călătoriei cei care beneficiază de deconturi. Situația a fost reclamată de un clujean care a trimis o sesizare atât către CTP, cât și către Ziar de Cluj:

„Prin prezenta doresc să aflu poziţia companiei Dvs în două (2) chestii.

1) După cum am observat în cazul plăţii biletului de călătorie în mijlocul de transport în comun cu card bancar, nu se mai emite chitanţă. Acest lucru încă nu apare pe site-ul companiei. Pe de altă parte vreau să aflu cum se poate deconta în acest caz contravaloarea călătoriei?

2) Dacă comportamentul unui controlor de bilete este în concordanță cu etica şi principiile companiei, în cazul în care la nedumerirea călătorilor avertizează la existența uni afiş pe aparat, respectiv la întrebările călătorilor între ei referitoare la posibilitatea demonstrării plăţii biletului, afirmă că demonstrează el, dacă nu s-a plătit. Tot acest controlor, la întrebarea mea, referitoare la posibilitatea decontării, mi-a răspuns că nu ştie, nici nu-l interesează. Pentru care „l-am felicitat”. La aceasta reacţia a fost că există abonamentul, care se poate deconta, şi că există şi bilete. Iar la următoarea mea întrebare, ce fac cei din alte oraşe care vin de ex. în delegaţie, a zis: „Fac pe ei.” Atunci „l-am felicitat” din nou, aducându-i la cunoştinţă că o să fac cunoscut conducerii companiei această atitudine. La aceasta m-a întrebat dacă mai cunosc alt oraş, unde să fie atâtea posibilităţi de plată a călatoriei. Răspunsul meu a fost că „Da, dar nu neapărat în România”. La aceasta a rămas gură cască, şi cu ochii și mai rotunjiţi la afirmaţia mea, că în prezent, având în vedere şi pandemia, se încurajează folosirea cardului bancar.

Totodată vreau să vă anunţ, că acest controlor nu purta la vedere ecusonul, dar mi-am dat seama cine este din afirmaţiile lui. Şi până nu m-am dat jos din mijlocul de transport nu s-a ridicat de pe scaun, nu cumva să trebuiască să vină şi la mine, şi să-i vad numele. Cum s-a pornit autobuzul din stația unde m-am dat jos, s-a apucat de controlat!

Toate acestea s-au întâmplat azi, 17. 05. 2021, dimineaţa între orele 07:45 şi 08:00 pe autobuzul cu numărul 838 pe linia 35 între staţiile Piaţa Gării S şi Opera.”

Ziar de Cluj a contactat reprezentanții CTP, în urmă cu două zile, pentru a le solicita punctul de vedere privind sesizarea de mai sus. Până la ora publicării acestui articol, nu am primit niciun răspuns.

Contactat în luna aprilie, Alin Oaida, șeful Serviciului Exploatare și Siguranța Circulației din cadrul CTP Cluj ne-a explicat că au fost eliminate chitanțele pentru că rola de hârtie… se termina:

„Validatorul nu mai eliberează chitanță!

Au fost situații în care POS-ul nu mai avea rolă de hârtie, iar conducătorul auto nu era semnalizat asupra acestui fapt. În numeroase cazuri, conducătorul auto fiind la volan nu avea posibilitatea de a interveni imediat asupra POS-ului. Călătorul de bună credință apropia cardul de mai multe ori și de fiecare dată se reținea contravaloarea călătoriei. Pentru a elimina acest inconvenient, s-a anulat opțiunea de eliberare a chitanței și modificarea softului pentru a nu putea achita decât o călătorie. Validările multiple pot fi efectuate doar prin alegerea opțiunii dedicate, astfel că nu există riscul validărilor multiple prin apropierea accidentală de validator a cardului bancar.

Tranzacția este confirmată de mesajul “APROBAT”, afișat pe ecranul verde al validatorului. Aprinderea succesivă a celor 4 leduri ale validatorului confirmă citirea corectă a datelor de pe card și inițierea tranzacției. Dacă ecranul terminalului devine roșu și este afișat mesajul “DECLINAT”, tranzacția nu a fost aprobată, iar călătoria trebuie achitată prin modalități alternative.

Controlorii de bilete pot constata dacă plata călătoriei a fost efectuată, la echipamentul la care a fost validat cardul bancar, prin verificarea ultimelor 4 cifre ale cardului, care vor fi comunicate de călător.

Până în prezent au fost modificate doar câteva POS-uri amplasate în tramvaie și urmează ca în perioada următoare, în funcție de feedback-ul primit de la publicul călător, acest proiect să fie implementat pe toată flota companiei”, ne-a transmis ing. Alin Oaida.

Ieri, unele POS-uri inscripționate că nu mai eliberează chitanță au reînceput să scuipe hârtie:

Încurcate sunt căile electrificate ale tramvaielor și troleibuzelor clujene!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *