Politica

În timp ce orașele mici riscă un colaps financiar și cer bani guvernului, Primăria Florești încheie contracte pentru „promovare evenimente culturale”

Mai mulți reprezentanți ai autorităților publice locale au solicitat recent premierului Ludovic Orban sprijin financiar în condițiile în care localitățile mici și medii nu mai au bani în lipsa încasărilor din taxe, nu dispun de suficiente forțe de ordine pentru a păstra izolarea populației și nici de echipamente sanitare împotriva noului coronavirus SAR-COV-2. În acest răstimp în care primăriile de comune și orașe mici, cu excepția municipiilor, riscă un colaps financiar, Primăria Florești a încheiat în plină stare de urgență contracte neesențiale, de „promovare”. 

Efectele stării de urgență impuse prin decret prezidențial afectează negativ activitatea economică, dar are și un rezultat direct asupra încasărilor la nivelul bugetului public: astfel, în doar două săptămâni de la declararea stării de urgență, încasările la bugetul local din Cluj-Napoca au scăzut cu 7,5 MILIOANE LEI.

Prin urmare, efectele negative sunt resimțite chiar și la nivelul unui municipiu cu potențial financiar, precum este Cluj-Napoca. 

Dar consecințele măsurilor adoptate de Guvernul instalat de președintele Iohannis sunt resimțite mult mai dur de către comune și orașele mici, unde primăriile se tem că pot intra într-un faliment financiar și instituțional din cauza crizei provocate de starea de urgență, impusă în contextul combaterii răspândirii infecției cu coronavirus. 

Reprezentanții comunităților locale i-au transmis săptămâna trecută, în timpul videoconferinței de joi, premierului Ludovic Orban faptul că în comunitățile locale nu mai sunt bani, nu sunt dotări și nici echipamente şi materiale sanitare.

„Am cerut să fim ajutați și cred că acest lucru se va întâmpla la următoarea rectificare bugetară. Domnul premier Ludovic Orban a promis că ne va ajuta”, a declarat Ionel Chiriță, președinte executiv al Asociației Orașelor din România, citat de G4media.ro La videoconferința cu autoritățile locale au mai participat și alți miniștri, cum ar fi Ion Ștefan, ministrul Dezvoltării.

Comunele și orașele care nu sunt municipii din Tulcea, Constanța, Călărăși, Bacău, Galați, Alba, Satu Mare, Ialomița, Sălaj, Suceava, Neamț sau Botoșani sunt la limita colapsului financiar.

Pe de altă parte, societatea civilă și presa au scris în mod repetat despre achizițiile inutile făcute de multe primării mici, care continuă să arunce banii pe activități ne-esențiale, precum promovare sau evenimente inutile.

Primăria Florești: contracte grase din bani publici pentru promovare

Un exemplu de contract absurd în această perioadă este oferit chiar de Primăria satului Florești, supranumit și „dormitorul Clujului”, unde primarul Horia Șulea, condamnat penal în primă instanță și suspendat din funcțiile pe care le deținea în Partidul Liberal la nivel județean, a încheiat luna trecută contracte de zeci de mii de euro pentru servicii de promovare și publicitate. 

Ultimele două contracte, încheiate în 27 martie, în plină stare de urgență, în valoare totală de aproape 18.000 euro, sunt pentru ”promovare evenimente culturale”.

Tot în luna martie, primăria condusă de Horia Șulea a încheiat contracte bănoase de promovare de 100.000 de lei.

În perioada în care un număr tot mai mare de localități se confruntă cu un risc financiar iminent, din cauza suspendării încasărilor la bugetul public, unele primării, precum cea din Florești, se pregătește de „evenimente culturale”, pompând bani publici în contracte grase. 

Peste 60% din valoarea impozitelor şi taxelor locale pentru întregul an erau înregistrate până pe 31 martie, iar aceasta în condițiile în care termenul de 31 martie, până la care se acorda acea reducere de 10%, era un instrument care reuşea să mobilizeze majoritatea contribuabilor să facă plata acestor contribuţii la bugetele locale. În acest an, până la 31 martie, puţine primării s-au apropiat de o treime din încasările prognozate.

Visteria comunităților locale este aproape goală pentru că sunt grav afectate veniturile proprii  – în principal impozitele şi taxele locale – precum şi sumele provenite din cotele de 63% din impozitul pe venit şi sumele alocate din TVA destinate echilibrării, menite să asigure un minim de 830 lei/locuitor/an pentru fiecare comună oraş şi municipiu.

„Autorităţile administraţiei publice locale din toate unităţile administrativ-teritoriale, aflate într-o dificultate vizibilă privind asigurarea funcţionării, vor fi în imposibilitatea de a finaliza proiectele începute şi cu atât mai greu vor reuşi să iniţieze alte proiecte. De aceea am atras atenţia premierului şi ministrului de finanţe că nu vom mai putea încasa aceeaşi sumă, deoarece, după ridicarea stării de urgenţă, oamenii vor avea alte priorităţi şi că  nevoile personale i-ar putea face pe contribuabili să nu mai plătească chiar dacă vor fi nevoiţi să suporte majorări, dobânzi şi penalităţi. De aceea propun să împărţim acest efort bugetar, pe care în vom parcurge până la sfârşitul anului, între autorităţile locale şi Ministerul Finanţelor Publice”, a declarat Ionel Chiriță, președinte executiv al Asociației Orașelor din România, citat de G4media.ro

Măsuri solicitate de primarii orașelor pentru a evita colapsul

În cadrul videoconferinței cu premierul Ludovic Orban, primarii orașelor au propus prim-ministrului o serie de măsuri care ar ajuta localitățile. Acestea ar fi:

– Ministerul de Finanțe să asigure sume pe modelul de calcul prevăzut de Legea 5/2020, cu asigurarea unui minim de 830 lei/locuitor/an pentru fiecare comună oraş şi municipiu sunt grav afectate şi a unui buget minim de 2.000 mii lei/comună/an, 5.000 mii lei/oraş/an şi 10.000 mii lei/municipiu/an;
– Ministerul de Finanțe să asigure sume suplimentare între 200 şi 400 lei/locuitor/an, în mărimea și specificul fiecărei localități;
– Guvernul să asigure sume necesare pentru susţinerea unui program de tichete/vouchere sociale acordate de autorităţile administraţiei publice locale, pentru familiile și persoanele singure aflate în nevoie de sprijin cu hrană şi materiale igienico-sanitare, în perioada situaţiei de urgenţă şi un timp rezonabil după această perioadă;
– Guvernul să furnizeze sumele necesare cofinanţării cheltuielilor eligibile şi a celor neeligibile pentru proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile şi stabilirea unui mecanism de atribuire a acestor sume către unităţile administrativ-teritoriale.
– Autorităţile admministraţiei publice locale vor pune umărul la depăşirea acestei situaţii dificile prin implicarea în colectarea într-un grad cât mai ridicat a impozitelor şi taxelor locale şi la gestionarea raţională a cheltuielilor suplimentare, cauzate de criza generată de pandemia de Covid-19.

Lipsa forţelor de ordine face ca asigurarea ordinii şi siguranţei, dar mai ales a verificării persoanelor care circulă prin comunităţi să fie imposibil de realizat la acest moment, au mai transmis reprezentanții comunităților locale premierului Ludovic Orban.

Chiar și în asemenea condiții, forțele de ordine ale organului de control, Poliția locală Florești, sunt folosite de Primărie nu în sensul prevenției și a respectării măsurilor de izolare la nivelul satului Florești, impuse prin intermediul ordonanțelor militare, ci pentru amendarea localnicilor care își permit critici la adresa administrației comunale în spațiul virtual. 

CITEȘTE ȘI: Şulea s-a apucat să îi amendeze pe alegătorii care îl critică

 

 

 

 

 

 

sursa foto: horiasulea/facebook.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *