Anchete

In atentia DNA Cluj: Dovada INCONTESTABILA ca oficialii SHARE au TRUCAT licitatia pentru Guetta si Avicii de un milion de euro din bani publici!

Opt luni de zile cu zeci de articole si sute de intrebari despre “Afacerea SHARE”. Atat a trecut pana cand Ziar de Cluj, singura publicatie locala care a mirosit subiectul, care s-a tinut de el si care nu a renuntat, in ciuda amenintarilor cu datul in judecata sau cu faptul ca am avea “interese obscure”, reusind sa obtina dovezi incontestabile ale ilegalitatilor Federatiei SHARE.

N-am fi insistat daca am fi primit raspunsuri la intrebari. Cand am vazut ca oficialii Primariei si sinecuristii de la SHARE incep sa ascunda informatii, am inceput si noi sa sapam. E drept, nu am stiut ca o sa sapam in rahat si nici ca o gasca aparent banala de fosti studenti ONG-isti este in stare sa creeze un sistem atat de elaborat de dumicare a banului public.

Dupa luni de frustrari, in care autoritatile locale ne-au ignorat si niciun procuror anticoruptie nu a catadicsit sa-si arunce un ochi pe munca noastra de investigatii, suntem pe cale sa dam lovitura finala. O lovitura jurnalistica, desigur, care sa incheie cazul nostru. De aici incolo e treaba procurorilor DNA Cluj sa se autosesizeze, macar IN REM, despre aspectele sesizate, procedura pe care n-am prea mai vazut-o la Cluj in ultimii ani. DNA Cluj are toata munca bruta de investigatii facuta.

Daca procurorii nu au realmente o opreliste in a se apropia de cladirea de pe Motilor si de Emil Boc, atunci ar trebui sa ia cel putin in considerare o analiza a acestor texte. Joaca perfida cu un milion de euro din bani publici duhneste a penal. Vrem o rezolutie din partea procurorilor, ca e alba sau neagra. Ca ziaristi, nu putem sa facem denunturi penale, suntem deasupra acestor lucruri, fiindca avem o profesie vocationala. Cetatenii din noi insa considera ca gasca de “baieti destepti” de la SHARE a trucat licitatia de un milion de euro, fapta “cat china” de penala. Avem dovada si o prezentam in materialul de azi. Ramane de vazut cine au fost “colaboratorii” din Primaria Cluj-Napoca, fara de care golania SHARE nu putea sa prinda contur.

 

Te Zero

Totul a inceput in 3 decembrie 2014, cand, prin HCL 479, s-a aprobat alocarea sumei de 1,8 milioane de lei de la bugetul local pe anul 2014 pentru Federatia Share, pentru proiectul “rezervarea artistilor internationali principali pentru programul 2015”, organizat sub egida Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca. Alocarea de bani, multi bani, s-a facut intempestiv si cu o repeziciune nemaiintalnita in 25 de ani de la Revolutie in primaria clujeana.

Mai rau, “focile” din Consiliul Local au votat cu titlu generic aceasta alocare. Ei, consilierii locali, au inghitit o galusca penala fara sa stie la ce va fi folosit banul public. Altii, insa, stiau.

In 8 decembrie 2014, la nici cinci zile de la alocare, Primaria Cluj-Napoca si federatia Share semneaza un contract de finantare nerambursabila in valoare de 1,8 milioane de lei in care sunt trecute obligatiile beneficiarului, obligatiile autoritatii finantatoare, cat si modalitatea de virare a sumei de bani. Se arata ca Primaria vireaza direct in contul Federatiei Share 1,8 milioane de lei, finantare nerambursabila. Lucru pe care primaria l-a si realizat. 

SHARE a emis factura catre institutia publica in 12 decembrie 2014, la patru zile de la semnarea contractului. In treacat fie spus, un eveniment precum TIFF, care duce numele Clujului in intreaga lume, n-a beneficiat niciodata de un tratament atat de special.

Tot in 8 decembrie, Bogdan Buta, responsabil financiar al Federatiei Share la acea vreme, si Vlad Pop, presedintele federatiei, depun la Primaria Cluj-Napoca un buget narativ de patru randuri, in care estimeaza ca, pentru rezervarea artistilor e nevoie de 2 milioane de lei.

Cei doi anexeaza si un formular scris in cel mai analfabet mod cu putinta, in care explica de ce este nevoie de acesti bani.

In acest formular, ei spun, printre altele, ca “pentru a avea cu adevarat succes in randul tinerilor, la nivel european, pentru a atrage turisti de la nivel international si national, avem nevoie de artisti de renume, care sa aduca un plus de imagine pentru programul si evenimentele capitalei. La nivel de tineret, un trend care aduna tineri din toate nationalitatile lumii sunt festivalurile. Asemenea Exit Festival – Serbia, Ultra Europe – Croatia, Sziget – Ungaria atrag zeci de mii de turisti si vizitatori anual. Numele mari pe care acestea le rezerva le asigura o rata de succes ridicata si o prezenta record la fiecare festival (…) Ne dorim sa rezervam si aducem artisti de renume mondial, care sa puna accent pe programul si orasul nostru. Aceste nume ne vor promova la nivel international, prin intermediul media-internationala si vor aduce un plus valoare programului, trezind interesul companiilor internationale, nationale, media si presa locala si nationala si vor da un plus de credibilitate pentru activitatile Cluj-Napoca 2015”.

In 12 decembrie 2014, adica EXACT in ziua in care a fost inregistrata factura de la SHARE (cu cei 1,8 milioane de lei, suma nerambursabila), functionari ai Biroului Invatamant-Cultura din primarie, responsabili cu finantarile nerambursabile, semneaza “ordonantarea de plata” nr. 450957, luand din cele peste 11 milioane de lei disponibili in Capitolul 5.102, suma de 1,8 milioane de lei, pentru a o transfera catre Federatia SHARE. La timona semnaturilor ii regasim pe functionarii Ovidiu Campean, Cristofor Filipas si Marius Panfiloiu.

Trei zile mai tarziu, in 15 decembrie 2014, se emite si Ordinul de Plata nr. 3556 catre Federatia SHARE. Ordinul a fost semnat de viceprimarul Gheorghe Surubaru.


Ziar de Cluj l-a contactat pe acesta si l-a intrebat daca isi mai aminteste de semnarea acestui Ordin de Plata.

“Va rog sa ma credeti ca nu mai stiu la aceasta ora. Este posibil. La mine vin ordine de plata in fiecare zi. Nu am fost sunat de nimeni sa semnez mai repede vreun ordin de plata. Ordinele de plata vin de la Directia Economica, asta inseamna ca sunt in ordine. Toate lucrurile au fost in ordine si acceptate la plata”.

Intrebat de ce au fost ascunse documnetele Federatiei SHARE, timp de patru luni, acesta a declarat: “A fost o simpla indatorire, eu semnez ordinele de plata”. Apoi, viceprimarul a completat: “Din punctul meu de vedere, orice document trebuie pus la dispozitia oricarui cetatean”.

In acelasi context, Ziar de Cluj a contactat-o si pe Anna Horvath, viceprimar al Primariei Cluj-Napoca.

“Nu este legal. Toate documentele care tin de informare publica de Legea 544/2001, trebuie furnizate in termen de 30 de zile. Nu au ajuns la mine aceste intrebari. Eu habar nu am in acest moment care sunt aceste documente”, a declarat ipocrit Anna Horvath, desi are intalniri saptamanale cu reprezentantii Federatiei SHARE.

Curaj, nenicule, pe Buta si pe Pop!

 

In aceeasi ordine cronologica, in 11 decembrie 2014, European Event Service din Germania incheie cu Federatia Share contractul cu numarul DG141110-07, prin care se obliga sa aduca la Cluj  doi DJ-i internationali  – David Guetta si Avicii – pentru suma totala de 904.000 de euro, adica exact cei 1,8 milioane de lei, alocati de primarie din bani publici, avansul platit catre PFA-ul din Germania fiind de 452.000 de euro.

In contract, semnat in 11 decembrie 2014, sunt expuse toate conditiile si ceea ce au cerut cei doi artisti pentru a fi prezenti la festivalul Untold din Cluj-Napoca. Practic, Fedeatia SHARE, prin presedintele Vlad Pop, decide sa aloce acest contract si acesti bani catre PFA-ul german cu “de la sine putere”, in conditiile in care, abia in 7 ianuarie 2015, se publica pe SEAP anuntul de atribuire al acestui contract din bani publici.

De ce a trebuit sa treaca o luna de la semnarea contractului SHARE – European Event Service si pana la publicarea in Sistemul Electronic de Achizitii Publice al rezultatului acestei achizitii publice? Ce i-a determinat pe smecherii de baieti destepti Vlad Pop si Bogdan Buta sa recurga la SEAP? Ce s-a intamplat in acea luna? Ce greseala majora au facut?

Tot in 11 decembrie, European Event Service emite si factura cu cei 452.000 de euro, avansul pentru rezervarea artistilor, catre Federatia Share, in atentia “Mister Bogdan Buta”. Ochii atenti ai jurnalistilor Ziar de Cluj au observat aceasta mica intimitate comerciala, care statueaza relatia veche dintre Bogdan Buta si Primo Bello, cel care detine European Event Service, si care dovedeste inca o data ca, in nesimtirea lor, sefii de la SHARE au mintit opinia publica si au spus, inca din noiembrie 2014, ca Bogdan Buta nu mai are nicio legatura cu SHARE.
 

In tot acest timp, Ziar de Cluj a incercat sa obtina, in baza Legii 544/2001, toate documentele pe care vi le prezentam astazi in exclusivitate. Toate detaliile si informatiile legate de felul in care s-au alocat acesti bani.
Am fost mintiti luni de zile. Am fost impiedicati sa aflam adevarul de catre chiar oamenii Statului.

 

O „romaneasca” penibila in arsita lui august

 

Revenind insa la momentul confuz, care nu ne-a dat pace timp de cateva luni, adica cel al premeditarii acestei golanii din bani publici, mereu am crezut, noi, jurnalistii, ca decizia de organizare a Festivalului Untold s-a luat la inceputul lunii decembrie, in mod intempestiv, grabit.

Astazi avem dovada ca premeditarea a fost totala, facuta cu buna stiinta, si nu in decembrie, ci in luna august a anului 2014. In acea luna a avut loc adevarata selectie de oferte, asa cum arata documentele pe care vi le prezentam astazi, in exclusivitate.

Din punctul nostru de vedere, al celor care scriu investigatii jurnalistice despre licitatii trucate de ani de zile, asistam la o “romaneasca” de cea mai joasa speta. Ultimul elev de clasa a cincea ar ridica din sprancene daca ar vedea trei emailuri cu trei oferte venite la interval de aproximativ 30 de minute si avand intre ele o diferenta fixa, de opt mii de euro.

Daca l-am intreba insa nu pe un elev, ci pe un procuror, ce ar crede daca, vazand ca Federatia SHARE a primit in august, pe emailul oficial al presedintelui Vlad Pop, niste oferte comerciale care, ulterior, vor fi folosite pentru crearea aparentelor unei licitatii corecte, dar, de fapt, trucate, cu un caiet de sarcini “mega-dedicat” cu niste conditii strigator la cer de „servite”, ne intrebam daca ar semna o ordonanta de retinere pe loc sau nu.

Sa trecem, insa, la stire. Avem dovada de netagaduit ca in dimineata zilei de 12 august, in intervalul orar cuprins intre 09.00 – 11.00, Vlad Pop a primit trei oferte financiare, dupa cum urmeaza:

Primul mail a  trimis de Broadway International Artists Agency luni, 12 august, la ora 9.00, catre Vlad Pop:

“In atentia celor interesati,
In numele Broadway Productions HU, dorim sa va multumim pentru utilizarea serviciilor noastre. La cererea companiei dvs, biroul nostru va poate oferi o data de rezervare preliminara conform specificatiilor pe care ni le-ati trimis:
1. David Guetta
2. Dimitri Vegas & Like Mike
Taxa standard pentru rezervarea datii este 468.000 Euro cu TVA inclus, reprezentand 50% avans.
Suma totala este de 936.000 Euro si conform regulamentului companiei, taxa poae fi modificata dupa 5 zile lucratoare”.

Cel de-al doilea mail a venit de la firma castigatoare a licitatiei, European Event Service Booking, in 12 august, la ora 09 si 42 de minute, catre acelasi Vlad Pop:

“In atentia d-lui Vlad Pop,
In numele European Event Service De, reprezentat de Dl Bella Primo, dorim sa va felicitam pentru utilizarea serviciilor noastre. In ceea ce priveste cererea dvs., conform listei de specificatii va putem oferi urmatorii DJ din top 10 pe plan mondial la pretul de 452.000 Euro taxa de rezervare, 904.000 Euro pret total.
1.Avicii
2.David Guetta – terta parte ca support act

Atasat acestui e-mail veti gasi metodele standard de rezervare, cerintele de plata si fisele artistilor. Subliniem faptul ca acesti doi artisti sunt invitati impreuna numai la cele mai importante festivaluri din lume si astfel de oportunitati apar o data in viata.

Sperand ca veti lua in considerare propunerea noastra,

Cu stima
Bella Primo – Manager”. (Introducerea “in economia jocului” a celei de a doua oferte ca temporalitate este o practica curenta pentru smenarii ce trucheaza licitatii in Romania. Este amuzant cum li se pare unora ca pot disimula, prin asemenea tertipuri ieftine, adevaratele ilegalitati).

Cel de-al treilea mail a ajuns la Vlad Pop in aceeasi zi, 12 august, la ora 10 45, din partea unui alt ofertant, Deag Entertainment:

“Catre Vlad Pop/cluj2015

Stimate d-le Vlad Pop, asa cum ati solicitat, dupa o scurta cercetare a listei, agentia noastra de rezervari va poate oferi o tranzactie premium conform specificatiilor trimise vineri.

Urmatorii 2 artisti la cel mai bun pret de pe piata
1.Avicii si Skrillex 920.000 Euro cu TVA inclus
Taxa standard de rezervare este 50% – 460.000 Euro cu notificare de confirmare.

Atasat veti gasi conditiile si regulamentul”.

Cu aceste dovezi incontestabile, tot mai ramanea sa aflam CAND a fost “proiectat” Caietul de Sarcini, cel care a fost scos de la naftalina doar la presiunea Ziar de Cluj anul acesta, in luna februarie.

 

Vladut s-a auto-dat in gatut

 

L-am contactat telefonic pe Vlad Pop, inregistrand convorbirea, si l-am intrebat in ce data a fost emis si redactat Caietul de Sarcini pentru rezervarea a cel putin doi artisti de talie internationala. Asta, deoarece Caietul de Sarcini publicat de Federatia SHARE nu este datat!

Raspunsul presedintelui Federatiei SHARE a fost urmatorul:

“Exact dupa semnarea Contractului cu primaria, ori 11, ori 12 decembrie, trebuie sa verific. Nu ai cum sa faci astfel de contracte, pentru ca, daca nu ai semnat cu primaria, nu sunt in regula”, ne-a raspuns destul de calm presedintele SHARE.

Apoi, l-am intrebat pe Vlad Pop daca Federatia SHARE avea ofertele financiare in momentul in care s-a intocmit Caietul de Sarcini.

In acel moment, Vlad Pop a negat, vorbind clar si raspicat: “Nu. Acestea au fost trimise de catre ofertanti DUPA redactarea Caietului de Sarcini”.

Practic, prin aceasta fraza, Vlad Pop se autoincrimineaza, caci ne-a mintit cu nerusinare, deoarece Ziar de Cluj are dovada  – asa cum puteti vedea mai sus – a faptului ca cele trei oferte financiare si variantele artistilor propusi au fost trimise catre Federatia SHARE, pe emailul lui Vlad Pop, in 12 august 2014! Adica cu patru luni inainte ca primaria sa ofere, de urgenta, 1,8 milioane de lei pentru rezervarea a doi artisti de talie internationala.

Convorbirea telefonica a continuat cu presedintele Federatiei SHARE intr-un ton tot mai tensionat. Reporterul Ziar de Cluj i-a aratat acestuia ca detinem dovezi care il contrazic, conform carora Federatia SHARE a primit cele trei oferte financiare in luna august.

“Voi oricum aveti dovezi cum vreti, nu am vazut niciun pic de obiectivitate la voi. Aveti tema de casa sa dati in noi, sunteti presa, dar hai sa nu ne jignim”, a fost reactia presedintelui SHARE.

I-am spus apoi presedintelui federatiei ca cele trei oferte financiare au fost trimise in luna august 2014 “in atentia d-lui Vlad Pop”. Raspunsul lui a fost urmatorul:

“Avand in vedere ca eu sunt domnul Vlad Pop si sunt titularul contului, eu nu am primit asa ceva. Daca voi ati falsificat sau ati folosit alte modalitati de a produce astfel de dovezi, atunci sper ca vi le asumati”.

Il anuntam pe domnul Pop ca si-a mai strans un centimetru din lat. Nu numai ca avem dovada ca cele trei oferte primite de Federatia SHARE pentru rezervarea a cel putin doi artisti de talie internationala au fost primite de insusi Vlad Pop, dar cele trei emailuri au fost depuse in instanta de catre chiar Primaria Cluj-Napoca, in dosarul rezultat in urma plangerii penale semnate de Florin Danciu si Liviu Alexa, in ianuarie 2014.

Practic, dupa ce timp de patru luni primaria si-a batut joc de jurnalisti, somata de judecatori, institutia lui Boc n-a mai indraznit sa-si bata joc si de instanta. Primaria Cluj-Napoca a dat in gat totul, domnule Vlad Pop.

E reconfortant gandul sa stim ca nu am gresit si mai ales sa stim ca in primarie se contureaza tot mai acut gandul ca dumneavoastra, onorata conducere SHARE, sa fiti aruncata din barca, de vreme ce surse extrem de solide din primarie ne-au spus ca Emil Boc a ordonat, cu o saptamana inainte de Sarbatorile Pascale, un audit complet pentru Federatia SHARE. Impresia noastra este ca domnul Boc vrea sa se acopere cu foarte multe hartii, in cazul unor eventuale descinderi ale organelor statului. Care-or fi ele.

Ati inteles, dragi cititori,”time-frame-ul” ciordelii.

 

Un caiet de sarcini fara data, scris in pripa, ca o sentinta

In incheiere, va lasam in compania catorva criterii scrise pe genunchi din Caietul de Sarcini, duhnind a premeditare de la o posta:

“Rezervare artisti – 2 artisti – in vederea asigurarii de servicii de recreere ce vor include prestatia live a artistilor de minim 60 min/artist.

Cumulativ cei doi artisti vor atinge urmatoarele criterii:

DJ muzica house si muzica DJ muzica electronica – recunoscuti la nivel mondial, avand minim 8 milioane albume vandute. Popularitate social-media: 70 milioane fani Facebook, 16 milioane followers pe Twitter, 2 milioane vizualizari pe Youtube, 5 milioane fani Spotify.

Recunoasteri/Premii:
Minim patru premii la: American Music Awards si Billboard Music Awards, in ultimii 3 ani.
Minim 4 premii la DJ Awards, in ultimii 7 ani. Clasarea in primele 10 locuriale Topului 100 Djs conform DJ Magazine in perioada 2007-2014. Minim doua premii la Grammy Awards in ultimii 4 ani. Minim doua premii MTV Europe Music Awards, in ultimii 3 ani. Minim un premiu la Premios 40 Principales, in ultimii 3 ani. Minim doua premii la Teen Choice Awards. Minim sase premii la World Music Awards in ultimii 7 ani. Selling DJ – 2007, World’s Best DJ. Clasarea in primele trei locuri ale Housepodium DJ Top 50 in ultimii 5 ani.

Se vor prezenta preturi pentru aceste servicii, exprimate in RON. Preturile raman ferme pe toata durata de valabilitate a contractului. Ofertantii vor depune obligatoriu oferta de pret pentru serviciile mentionate in tabelul de mai sus sub sanctiunea respingerii ofertei”.

In lumina celor prezentate de Ziar de Cluj, ii solicitam oficial doamnei Anca Gabriela Marincean, sefa DNA Cluj, sa se autosesizeze de urgenta vizavi de documentele prezentate de Ziar de Cluj. Vor urma si alte dezvaluiri despre ONG-urile care au beneficiat de finantare publica in numele Capitalei Europene a Tineretului 2015.

Stimata doamna Marincean, ziaristi mai experimentati si faimosi decat noi au asteptat ani de zile ca procurorii DNA sa solutioneze “Gala Bute”.

Va asiguram ca vom avea aceeasi rabdare ca dumneavoastra sa demarati dosarul “Gala Buta”, un festin al raptului de bani publici.

Speram sa nu dureze atat si sa intelegeti ca, desi mai infierbantati, si noi, ziaristii, luptam impotriva hotilor si coruptilor.

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *