Din oras

Extinderea infrastructurii pietonale în zona Someșului Mic: doar supravegherea lucrărilor costă peste 120.000 EURO

Nu doar șantierele deschise în municipiul Cluj-Napoca costă bugetul local milioane de euro, ci și simpla supraveghere a lucrărilor de modernizare – ceea ce se traduce prin „diriginție de șantier” – însumează sute de mii de lei, precum este cazul proiectului de revitalizare a culoarului de mobilitate aferent Someșului, plus extinderea infrastructurii pe malurile râului în zona Lunca Someșului Mic – servicii ce presupun fonduri în valoare de 600.000 lei/peste 120.000 EUR doar pentru supravegherea lucrărilor.
 

Autoritățile locale au lansat recent licitația pentru contractarea serviciilor de diriginție de șantier pentru realizarea proiectului „Revitalizarea culoarului de mobilitate nemotorizată aferent Someșului, modernizarea și extinderea infrastructurii pietonale și ciclistice pe malurile râului zona 1 – Lunca Somesului Mic“în valoare de 600.000 lei. 

Descriere: Servicii de supraveghere a lucrărilor.

Beneficiile anticipate de către autoritatea contractantă:

Beneficiul anticipat după prestarea acestor servicii este siguranța obținerii unor lucrări de
calitate, care respectă proiectul tehnic (normele tehnice în vigoare, materialele și tehnologiile folosite etc.),
se arată în caietul de sarcini afferent licitației. 

Potrivit detaliilor înscrise în documentația aferentă licitației, supravegherea lucrărilor pentru revitalizarea culoarului aferent Someșului presupune câteva etape:

Perioada de pregătire a executării lucrărilor, cerințe precum:

Verificarea existenţei autorizaţiei de construire

Verificrea concordanţei dintre prevederile autorizaţiei de construire, certificatului de urbanism, avizelor, acordurilor şi ale proiectului

Verificarea existenţei tuturor pieselor scrise şi desenate din proiect

Verificarea respectării reglementărilor cu privire la verificarea proiectelor de către verificatori de proiecte atestaţi şi însuşirea acestora de către expertul tehnic atestat.

Perioada de executare a lucrărilor, cerințe precum: 

Urmărirea realizării construcţiei în conformitate cu prevederile autorizației de construire

Verificarea existenţei documentelor cu privire la calitatea produselor pentru construcţii

Participă la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante;

Verifică, în calitate de reprezentant al beneficiarului, respectarea prevederilor legale în
cazul schimbării soluţiilor tehnice pe parcursul execuţiei lucrărilor;

Etapa receției lucrărilor: Participarea la recepția finală a lucrărilor, precum și emiterea unui raport de supervizare la sfârșitul perioadei de garanție acordată lucrărilor.

Astfel, prin externalizarea serviciilor de „diriginție de șantier” reprezentanții autorităților locale nu vor putea fi trași de mânecă la finalizarea proiectului pe seama unor neconcordanțe. Orice pretenții/obiecții ulterioare vor fi redirecționate de către Primăria Cluj-Napoca către operatorul economic care a supervizat efectuarea propriu-zisă a lucrărilor de modernizare a culoarului Someșului. 

În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor
generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de
investiţii finanţate din fonduri publice, Supervizorul se definește astfel:

Supervizor operator economic sau echipă din cadrul Beneficiarului, desemnat de către
Beneficiar. Supervizorul are atribuţiile tehnice, financiare şi contractuale stabilite în Condiţiile
Contractuale. Supervizorul are în echipa sa diriginţi de şantier autorizaţi, potrivit prevederilor Legii şi
orice alte persoane pentru îndeplinirea rolului său”
, se arată în detaliile proiectului. 

Chiar dacă Beneficiarul proiectului, respectiv Primăria Cluj-Napoca este doldora de specialiști în domeniul IT, digitalizare și calitate a vieții, administrația locală nu dispune de specialiști în domeniul lucrărilor de modernizare a infrastructurii. Și preferă să apeleze la serviciile unui operator economic extern. 

Durata de execuție a lucrărilor care urmează a fi supravegheate/supervizate este de 19 luni, respectiv perioada de garanție acordată lucrărilor este de 60 de luni.

Obiectivul general al proiectului de revitalizare a malurilor Someșului/culoar de mobilitate pietonală și velo constă în îmbunătățirea condiţiilor pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme), creșterea deplasărilor cu transportul public şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.

Zona studiată are o suprafață de aprox.146.500 m2 și cuprinde malurile intravilane ale Someșului în
zona străzilor Paul Ioan, 1 Decembrie 1918, Plopilor, Gavril Muzicescu, Sigismund Toduță, Splaiul
Independenței, Mamaia, Dragalina, Parcul Rozelor si Iuliu Hatieganu.

Terenurile care compun amplasamentul se află în domeniul public al municipalității, respectiv în domeniul public al statului.

Dată fiind suprafața extinsă a zonei, intervențiile sunt secvențiale, împărțite pe 6 tronsoane. 

În zona Lunca Someșului Mic vor fi montate:

– Mobilier urban – Bancă granit, Bancă granit cu spătar, Scaun din lemn, Cișmea, Cadru oțel pentru biciclete, Coș de gunoi, Stație de încărcare auto și biciclete, Router Wi fi, Dotări spații sportive, Dotări spații de joacă, Pontoane, Camere video. – Echipamente de management trafic – Borne mobilă control acces auto.

Municipiul Cluj-Napoca a înaintat în vederea finanţării prin POR 2014-2020, Axa prioritară 4 – „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” – Prioritate de investiții 4E – „Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare”, proiectul ,,Revitalizarea culoarului de mobilitate nemotorizată aferent Someșului, modernizarea și extinderea infrastructurii pietonale și ciclistice pe malurile râului, zona 1 – Lunca Someșului Mic”.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *