In vizor

După ZECE ANI, CNAIR și-a amintit de DEȘEURILE PERICULOASE descoperite pe amplasamentul autostrăzii Câmpia Turzii – Gilău și vrea să le elimine

Acum 10 ani a fost inaugurat tronsonul de autostradă Câmpia Turzii – GIlău din Autostrada Transilvania. La acea vreme s-a descoperit că  pe o portiune de circa 12.000 de metri, pamantul este infestat cu cianuri, mercur si alte deseuri toxice. 

Pe data de 16 iunie 2009, CNADNR aincheiat cu asocierea formata din firmele Euroconstruct Trading ‘98 SRL, Uni-Recycling SRL, Setcar SA, I&C Transilvania Constructii SRL si Minesa&ICPM SA, contractul de proiectare si executie a lucrarilor pentru eliberarea amplasamentului de materiale periculoase (HCH) de pe sectiunea 2B, km 10+500, din Autostrada Transilvania. Prin acest contract, CNADNR a alocat consortiului avand ca lider de asociere pe Euroconstruct Trading ’98 – firma „regilor asfaltului” de la Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, suma de 16,2 milioane de euro, pentru decontaminarea terenului de pe amplasamentul autostrazii,in zona Turda. Ulterior, acest contract de decontaminare a solului a fost suplimentat de CNADNR cu inca opt milioane de euro. 

Conform contractului,in prima etapa, au fost excavate, transportate si eliminate 49.998,98 tone de pamant contaminat cu substante periculoase, iarin etapa a doua, au mai fost preluatein acelasi mod alte 25.000 de tone. Ulterior, pe 9 septembrie 2009, contractul a fost suplimentat ca volum, cu excavarea ainca 65.846 de tone de pamant contaminat, care au fost transportatein depozitul temporar aflat la o distanta de circa 6,5 km de zonain care Euroconstruct Trading ’98 a executat lucrarile. 

Pentru excavarea celor 65.846 de tone de pamant contaminat, firma controlata de Dan Besciu si Sorin Vulpescu a solicitat de la CNADNR sa achite, prinincheierea unui act aditional, suma de 36.033.105,45 euro, fara TVA, reprezentand „contravaloarea lucrarilor suplimentare de decontaminare, la care se mai adauga si profitul nerealizat”. CNADNR nu a fost de acord cu solicitarea „regilor asfaltului” de la Golden Blitz, fapt pentru care Euroconstruct Trading ’98 a deschis actiune in instanta impotriva CNADNR. Pe data de 24 februarie 2012, Tribunalul Bucuresti a respins actiunea celor de la Euroconstruct Trading ’98, prin care se solicita achitarea de catre CNADNR a celor 36 de milioane de euro. Firma tandemului Besciu-Vulpescu a contestat decizia Tribunalului Bucuresti la Curtea de Apel Bucuresti, care, prin sentinta din 1 iunie 2012, le-a dat castig de cauza acestora si,in plus, „a trimis spre rejudecare aceleiasi instante capetele de cerere privind acordarea daunelor intererse pe alt temei decat contractual.

După 10 ani, CNAIR și-a adus aminte de existența acestor deșeuri și a publicat în SEAP procedura de licitație deschisă pentru atribuirea contractului având ca obiect: “Tratarea și eliminarea deșeurilor constituite din solul contaminat cu hexaclorciclohexan (HCH) și mercur (Hg) rezultat din eliberarea amplasamentului Autostrăzii Brașov – Cluj- Borș, secțiunea 2B (Câmpia Turzii-Gilău) și depozitat în depozitul  temporar de deșeuri periculoase de la Fata Dealului, com. Moldovenești, jud. Cluj”.

Explicația pentru această întârziere de 10 ani, este lipsa finanțării și lipsa accesului în cadrul depozitului. 

„Precizăm că lipsa finanțării, modificarilor legislative din domeniul mediului, precum si lipsa accesului în cadrul depozitului au fost principalele cauze care au dus la imposibilitatea demarării procedurii de achiziție publică pentru contractarea lucrărilor de decontaminare. În februarie 2020, conducerea CNAIR a decis constituirea unui nou grup de lucru pentru întocmirea Caietului de sarcini, în vederea demarării unei noi licitații. Aceasta pentru că era nevoie de o documentație de atribuire completă care să asigure finalizarea proiectului. În acest sens, având în vedere importanța și necesitatea acestei proceduri și consecințele implementării asupra mediului, CNAIR invită toți operatorii economici care îndeplinesc cerințele de participare să depună oferte până la termenul  limită stabilit”, potrivit unui comunicat CNAIR.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 12.02.2021, ora 15:00.

Valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 143.078.124,00 – 157.385.936,40 lei fără TVA.

Durata de executie a contractului va fi maxim 18 luni, din care maxim 1 lună pentru activitatea de proiectare și maxim 17 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor.

Durata contractului de maxim 18 luni poate să scadă în functie de durata ofertată de operatorii economici participanți.

Obiectul acestui contract constă în tratarea și eliminarea cantității de 65.774,85 t deșeuri periculoase.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *