Din oras

Din ce in ce mai putini elevi si prescolari in judetul Cluj. Efectivele din scoli si gradinite scad de la an la an

Numarul elevilor si a prescolarilor din judet este in continua scadere, potrivit Raportului Anual „Starea si calitatea invatamantului preuniversitar clujean”pentru 2014-2015, intocmit de Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Cluj. Astfel, prioritatile manageriale ale anului scolar in cauza au vizat “restructurarea retelei scolare in functie de indicii demografici si programele de dezvoltare la nivel local si regional, precum si incadrarea in costul standard/elev; reducerea invatamantului gimnazial cu predare simultana si a claselor sub efectivul minim admis de lege”. 

Dascalii au mai avut in vedere si sprijinirea accesului la educatie a elevilor proveniti din medii dezavantajate, in vederea prevenirii si combaterii marginalizarii si a excluziunii sociale, precum si facilitarea accesului tinerilor la programe de educatie si formare profesionala de tip „A doua sansa”.

Efectivul elevilor scade de la an la an, asa incat in anul scolar 2013-2014 in Cluj erau 425 de unitati de invatamant, in anul urmator 404, pentru ca in in anul scolar trecut numarul sa scada la 401. 

Ca urmare, au fost desfiintate 20 unitati arondate, intre care Gradinita cu Program Prelungit „Dumbravioara” – Structura 1 Cluj-Napoca; Gradinita cu Program Prelungit „Mica Sirena” – Structura 2 Cluj-Napoca; Gradinita cu Program Normal „Prichindeii Veseli” – Structura 3 Huedin; Gradinita cu Program Normal „Veseliei” – Structura 2 Gherla; Scoala Primara Dealu Botii, comuna Belis, Scoala Primara Pintic Oras Dej; Scoala Primara Leghia, comuna Aghiresu; Gradinita cu Program Normal Coplean, comuna Caseiu . 

In acelasi timp, a fost infiintata o unitate fara personalitate juridica, si anume Gradinita cu Program Prelungit „Degetica” Cluj-Napoca – structura 2; 
Au fost pe parcursul anului trecut si gradinite cu program normal transformate in Gradinite cu program prelungit, cum ar fi Gradinita cu Program Normal „Neghinita” Cluj-Napoca – structura 2. 

De asemenea, sapte scoli cu clasele primare au fost transformate in gradinite in judetul Cluj si o scoala gimnaziala transformata in scoala primara, Scoala Gimnaziala Waldorf Turda. In acelasi timp, Liceul Tehnologic din Rascruci a fost transformat in 2015 in scoala profesionala. Liceul de Muzica “Sigismund Toduta” a fost transformat in colegiu, iar scoala din Mera si Petrestii de Jos si-au schimbat numele. 

Totodata, trei unitati arondate in Stolna, Tranisu si Valea Ungurasului au fost desfiintate si o gradinita cu program normal s-a schimbat in unitate cu program prelungit. Trei scoli primare au fost transformate in gradinite si una si-a schimbat denumirea. 

Numarul tot mai mic de copii a dus si la scaderea efectivului cadrelor didactice din Cluj, In cursul anului scolar trecut judetul avea 7370,94 de posturi didactice, cifra care reprezinta o scadere cu 0,02% fata de anul scolar 2013-2014, din cauza cresterii efectivelor de prescolari/elevi pe grupa/clasa cu scopul incadrarii in bugetul aprobat, calculat conform reglementarilor legale in vigoare pe baza costului standard pe elev/ prescolar sau prin restructurarea unor unitati de invatamant.

Raportul evidentiaza, de asemenea, o crestere a numarului de norme didactice finantate de catre Consiliul Judetean (CJ) Cluj, datorita cresterii numarului de elevi cu nevoi speciale, atat prin scolarizarea elevilor din judetul Cluj, cat si din alte judete din tara.

Personalul didactic auxiliar a insumat 898,31 posturi, o scadere cu 0,03% a numarului de posturi fata de anul scolar 2013-2014. 

Personal nedidactic a avut 1867,75 posturi, o scadere cu 0,09 % a numarului de posturi fata de anul scolar 2013-2014. 

Autorii raportului subliniaza “o scadere a personalului didactic auxiliar si nedidactic, in conditiile scaderii efectivelor de elevi si a restructurarii unor unitati de invatamant”. 

Raportul mediu numar elevi/numar cadre didactice este de 12,70. Concret, au fost 7.370,94 de posturi la 93.619 de elevi. Valorile mici s-au inregistrat la 
clasele din invatamantul special, clasele de nivel gimnazial din zonele izolate,  clasele pentru minoritati, la nivelul scolilor de arta, la clasele din anii terminali, in special la cele tehnologice.

De asemenea, se observa o tendinta de scadere a numarului de posturi ocupate prin plata cu ora. Astfel, titularii pot ocupa peste norma de baza, in regim plata cu ora, pana la jumatate de norma de predare si se practica si angajarea personalului didactic pensionat, din cauza lipsei personalului didactic calificat (in special la educatoare si invatatoare).

Foto: citynews.ro

Fata de anul scolar anterior numarul cadrelor didactice inscrise la examenul national de definitivare in invatamant a scazut cu 15,86% (482 inscrieri in anul scolar 2013/2014; 416 inscrieri in anul scolar 2014/2015). 

Scaderea are ca si posibile cauze promovabilitatea de 75,81% in anul scolar 2013/2014, faptul ca au fost mai putine intrari in sistem, sau vechimea minima in activitate didactica efectiva, necesara participarii la examen, redusa la un an, potrivit raportului intocmit de ISJ Cluj. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *