Politica

Despre indolenţa funcţionarului public şi politica de laudă de sine a preşedintelui CJ Cluj Alin Tişe

Recenta ştire aruncată pe piaţa media clujeana cu privire la faptul că Ministerul Agriculturii ar sabota dezvoltarea Aeroportului Cluj prin faptul că a solicitat în instanţă intrarea în posesie a unui teren amplasat în incinta aeroportului, demonstrează faptul că, atât functionarii publici ai Consiliului Judeţean Cluj, cât şi cei  de ai Direcţiei Agricole, au dat dovadă de delăsare și incompentenţă în ultimii ani. Terenul aflat în litigiu, aflat în domeniul public al judeţului, trebuia întăbulat de către cei de la CJ Cluj încă din 2010, însă lenea functionarilor a determiant ca acest lucru să nu se întâmple, ceea ce a fost un bun prilej pentru actualul preşedinte al CJ, Alin Tişe, ca să mimeze opoziţia şi să sară la gâtul ministrului Agrigulturii. 

Afacerea cu terenul de la aeroportul clujean are un istoric de aproape două decenii. Ingineria juridică prin care un privat a reuşit să acapareze un teren al statului a început în 1999. Atunci terenul ce reprezintă “cale de rulare avioane și platformă parcare avioane” în suprafaţă de 8.344 metri pătraţi se afla în proprietatea municipiului Cluj-Napoca fiind ulterior inclus în proprietatea judeţului Cluj. 

În anul de graţie 2002 Guvernul Năstase a decis să dea HG 969 privind atestarea domeniului public al județelor. Motiv pentru care și cei de la CJ Cluj aveau obligaţia de a întăbula terenul cu pricina. Ei bine, reprezentanţii CJ Cluj nu au reuşit întăbuarea, deoarece în Cartea Funciară terenul era trecut deja pe Avitrans SRL. Avitrans SRL a cumpărat, în 21 decembrie 1999, de la Aviaţia Utilitară Timişoara un hangar (în suprafață de 864 mp), două magazii (42,5 mp și 39 mp) și pista pentru avioane utilitare (8.344 mp) pentru suma de 1,071 miliarde de lei vechi. După încheierea contractului AUT s-a obligat să facă demersurile pentru obţinerea actelor doveditoare privind proprietatea a  ceea ce a vândut. Cum la acea vreme terenul se afla în proprietatea municipiului Cluj-Napoca, iar AUT era doar administrator, s-a constatat că AUT a vândut un bun care nu i-a aparţinut deoarece bunurile folosite de AUT nu au intrat niciodată în proprietatea acesteia.  Între timp Aviatrans a rămas fără certificat de operator aerian, n-a mai avut activitate și a intrat în insolvență. 

UTI Grup, companie deţinută de Tiberiu Urdăreanu, a făcut o plângere penală împotriva companiei Aviatrans aflată în insolvenţă, patronată și administrată de Liviu Oros. Înainte de a formula plângerea penală, cei de UTI au instituit sechestru pe terenurile administrate de cei de la Aviatrans, printre care și bunurile CJ Cluj. Ani de zile, Aeroportul, care se află în proprietatea Consiliului Județean, și-a disputat prin instanțe o parte din teren cu firma Aviatrans. Procesele nu au împiedicat ca Aeroportul să-și urmeze cursul dezvoltării. Pe vremea când președinte de Consiliu Județean era Alin Tișe, a fost atribuit un contract firmei UTI Grup, care s-a angajat să realizeze și să administreze un parking suprateran, o parcare la sol, dar și un hotel în incinta Aeroportului. Pentru că terenul era insuficient, până la soluționarea litigiului cu Aviatrans, s-a convenit să fie amânată construcția. UTI a finalizat parcarea, dar a omis să amenajeze și parkingul.

În 2005 Consiliul Judeţean Cluj a deschis procesul de revendicare pentru recuperarea platformei de 6.000 mp și a căii de rulare de 2.000 mp de la Aviatrans, proces câștigat definitiv prin decizia din 8 februarie 2012 a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Absolut fără altă explicație decât cea a neglijenței în serviciu, și în ziua de azi platforma și calea de rulare apar în Cartea Funciară ca fiind în proprietatea Aviatrans. În momentul când această firmă a pierdut un proces cu UTI Grup, instanța a pus sechestru pe bunurile ei – printre care figurau și bunurile altora (adică terenul pentru care s-a făcut Tișe că face atâta gargară).

Cu mult înainte ca instanța să accepte impunerea sechestrului în favoarea UTI Grup, intuind cam ce va urma, conducerea Aeroportului a solicitat președintelui interimar al CJ Cluj, Vakar Istvan, să demareze un proces de rectificare a cărţii funciare, în conformitate cu sentința definitivă din 2012. Trebuia o sentinţă în sensul radierii dreptului de proprietate a SC Aviatrans SRL asupra căii de rulare avioane și a platformei avioane și înscrierea dreptului de proprietate a Județului Cluj.  Cum funcţioanrii publici ai CJ Cluj nu au făcut înscrierea în cartea funciară, terenul în cauză se află atât în inventarul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cât şi în inventarul domeniului public al judeţului Cluj. 

Încă din 2010 când preşedinte al CJ era însuşi Alin Tişe, cel care zilele trecute acuza guvernul că blochează dezvoltarea Aeroportului Cluj, Direcţia Agricolă Cluj a transmis numeroase adrese forului judeţean prin care a oferit spre transfer terenul în cauză. Cum adresele DAJ Cluj au rămas fără răspuns instituţia a demarat o acţiune în instanţă. Singura procedură legală de clarificare a situaţiei juridice a terenului era promovarea unei HG de transfer din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a judeţului, promovată de CJ Cluj sau MADR ceea ce nu s-a întîmplat

Cum se face că niciun judecător şi nici Direcţia Agricolă judeţeană Cluj  în  momentul litigiului dintre Aeroport și Aviatrans, respectiv UTI și Aviatrans, nu s-a întrebat cu privirel a dreptul de proprietate pe acel teren venit din partea DAJ Cluj. Explicaţia ar fi una simplă: ori atât pe functionarii de la DAJ Cluj cât şi pe cei de la Consiliul Judeţean îi durea în fund, ori a intervenit pe undeva ceva para-ndărăt.

Potrivit noilor prevederi ale legeii proprietății publice, toate instutițiile au obligația ca până la finalul anului 2017 să-și rezolve problemele privind identificarea imobilelor pe care le dețin în proprietate, iar Direcția pentru Agricultură Cluj nu face excepție de la această regulă. De altfel, reprezentanții Consiliului Județean au fost dintotdeauna la curent cu situația juridică a acestui teren din incinta Aeroportului, fapt care, însă, nu i-a împiedicat să-l includă într-un proiect de investiții.

Așa că mai multe întrebări ar trebui să şi le pună singur preşedintele CJ Cluj şi să facă verificările în interiorul departamentelor de specialitate din subordine, nu să speculeze un eveniment precum cel al acţiunii în instanţă demarat de către DAJ pentru a mima că face opoziţie guvernului PSD și a se lăuda în presa de casă că a avut dreptate în demersul făcut.

Trebuie reamintit faptul că în 2010 premierul României era Emil Boc şi preşedinte a CJ Cluj Alin Tişe, iar pâine şi cuţitul era la ei în mână. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *