Din oras

Despre ciorbe imobiliare reîncălzite și Cluj-Napoca în epoca mall-urilor și a bloculețelor turn

Conform Ziua de Cluj, milionarul clujean Ștefan Gadola pregătește un super-mega-proiect imobiliar în Piața Abator pe terenul “Opel-Ecomax” cumpărat de la Arpad Paszkany în urmă cu un an jumătate, doi. Profitând de lacunele vechiului PUG, milionarul de Top 300 a obținut autorizație pentru un mall de 38.000 de metri pătrați și trei blocuri turn de birouri. Căci pe vechiul PUG și-a aranjat obținerea autorizațiilor.

Nici un mall fără turnulețe, este noua deviză a urbanismului din Cluj-Napoca

Oxygene Mall, aşa se va numi centrul comercial din Piaţa Abator. Va fi compus din două corpuri de clădire, unul cu parter şi mezanin, altul cu parter, mezanin şi etaj retras. Parcarea va fi comună şi va avea trei niveluri. Mall-ului i se alătură trei clădiri, dintre care două aspiră la titlul de „zgârie-nori”. Un imobil va fi mic, cu parter, mezanin şi etaj, iar celelalte au 19, respectiv 20 de niveluri supraterane: parter + mezanin + 16 etaje + etaj retras, respectiv parter + mezanin + 17 etaje + etaj retras. La toate aceste blocuri, parcarea va avea două niveluri subterane.

„Vreau să aducem numai magazine de top, branduri mari. Avem deja cerere. Am rezervat doar 2.500 de metri pătraţi pentru un supermarket, nu va fi cât Cora sau Auchan, în principal să poată veni locuitorii blocurilor pe care le construim să se aprovizioneze. Mall-ul va avea acoperiş verde. Acolo vom realiza un parc privat foarte mare, care se va continua cu Parcul Feroviarilor, pe care primăria doreşte să îl modernizeze. Va fi o zonă superbă. Parcul de pe acoperiş se va numi, desigur, Oxygene Parc.

Încercăm să fim cât mai prietenoşi cu mediul. Avem blocuri în Bună Ziua, care la ultimul etaj au centrală, iar deasupra, panouri solare. Cei care locuiesc acolo nu au consumat niciun pic de gaz pentru încălzirea apei pe timp de vară. Aşa dorim să procedăm şi în Piaţa Abator”, a declarat, pentru Ziua de Cluj, Ștefan Gadola.

Remarcăm din materialul colegilor de la Ziua de Cluj și evergetismul omul de afaceri care susține că a donat municipalității clujene circa 3.000 de metri de teren, în apropierea Someşului, pe care, “cândva, se va face un drum”. Valoarea donației este de 1,5 milioane de euro. Cam 1,2 – 1,5% din valoarea aprobată a investiției estimate la “80, 90, poate chiar 100 de milioane de euro”…

Nu știm nimic despre impactul urbanistic asupra zonei, dar ne vom interesa.

Reamintim faptul că fostul patron al echipei de fotbal CFR Cluj, Arpad Paszkany, voia să ridice pe terenul din spatele show-room-ului său Opel Ecomax din Piața Abator un ansamblu multifuncțional de 80 de milioane de euro, botezat Riverfront, care să grupeze clădiri de până la 22 de etaje – deci ideea lui Gadola nu este deloc nouă.

Complexul Riverfront conținea un centru comercial, locuințe și birouri, pe 68.000 mp. El includea patru corpuri: două de birouri, un imobil destinat locuinţelor şi un centru comercial pe două niveluri, cu Carrefour sau Auchan printre pretendenți. Apartamentele urmau să ocupe opt etaje, iar cel mai mare regim de înălţime să fie atins de imobilele de birouri. Întregul complex beneficia de un parking subteran pe trei niveluri, cu 1.500 de locuri. Centrul dispunea, conform proiectului întocmit de biroul de arhitectură Assix Creations, de 33.300 mp suprafaţă închiriabilă de birouri, 22.133 mp de retail (închiriabil), un hipermarket pe 5.271 mp. Vorbim despre terenul situat în zona Opel Ecomax – Parcul Feroviarilor. Centrul comercial includea şi servicii de agrement, inclusiv spaţii de cinema multiplex. Pe acoperiş s-a propus amenajarea de zone verzi, terase şi o piscină. De asemenea, existau clădiri cu destinaţii legate de servicii de afaceri. Proiectul avea la început şi hotel, propunere abandonată apoi. Din punct de vedere arhitectural ideea era să se pună în valoare vecinătatea cu râul Someş şi să existe şi o zonă pietonală. Pe malul Someşului se dorea crearea unei esplanade. Iată că avem și explicația “donației lui Gadola către municipalitate lui Boc care se va putea lăuda cândva cu “esplanada” de pe malul Someșului.

Dar să vedem ce s-a întâmplat cu proiectul lui Paszkany și de ce vechiul PUG nu a fost la fel de generos și cu el în ceea ce privește regimul de înălțime dar nici cu căile de acces

Principalele obiecții ale arhitecților din Comisia de Urbanism se refereau la regimul maxim de înălțime, dar și de insuficiența căilor de circulație și de acces – necorelate cu studiul de trafic pentru municipiu realizat de firma Search Corporation, dar și a locurilor de parcare pe care le presupunea noua aglomerare urbană din centrul Clujului. Șerban Țigănaș, președinte al Ordinului Arhitecților din România, a sugerat chiar coborârea în subteran a traficului greu propus, cu toate că proiectanții argumentau că aprovizionarea se va face în general cu vehicule ușoare. Alte propuneri din partea proiectanților sau a “examinatorilor” vizau lărgirea străzii Constanța la patru benzi sau a străzii Anton Pann, mai multe intrări și ieșiri pentru parking.

Ori obținerea autorizației de construire presupunea și avize de la Autoritatea Aeronautică Civile Române sau Administrația Națională Apele Române. Ne gândim că Ștefan Gadola le-a obținut, dar vom verifica.

După patru prezențe în comisie, la sugestia primarului Emil Boc, dezvoltatorii au fost de acord să mai taie 4 etaje, de la 22 la 18 (lui Gadola i-au lăsat 19-20).

În varianta modificată, suprafaţa centrului comercial era de 42.200 mp, birourile au scăzut la 49.000 mp, numărul de apartamente s-a redus la jumătate, ajungând la 220. A fost desfiinţată o curte de serviciu, ceea ce a permis generarea unui spaţiu verde deschis şi legătura cu Parcul Feroviarilor din vecinătate.

Cică proiectul urma să fie concretizat în trei ani de la obținerea autorizărilor – care bănuim că nu s-au mai obținut.

După care proiectul a decedat mortal, ca să zicem așa.

Ca o paranteză, pentru a vedea că nici o declarație nu este nouă sub soarele investițiilor imobiliare, investitorii maghiari de la Riverfront se lăudau că 35% din spațiile comerciale erau deja închiriate de companii dornice să sprijine proiectul. Vă sună cunoscută declarația lui Gadola: “Vreau să aducem numai magazine de top, branduri mari. Avem deja cerere”?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *