PORTRET

Designerul de obiect Adrian Balcău, un deschizător de drumuri artistice în Cluj-Napoca

Adrian Balcău este un designer de obiect care nu se mulțumește doar să creeze produse artistice inedite, ci unul care, observând lipsa de evenimente și de spații expoziționale și de desfacere din Cluj, a inițiat o serie de târguri și de expoziții, pentru a introduce pe piața locală obiectele de design și pentru a deschide apetitul clujenilor pentru obiectele ”designer made”.

După ce a terminat Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția Design, artistul, simțind nevoia firească de afirmare, a fost obligat să se îndrepte spre București, singurul oraș din România unde existau entități care se ocupau cu promovarea designului de obiect. Timp de doi ani, după absolvire, deși locuia în Cluj, Adrian expunea și își valorifica creațiile doar în București, unde întâlnea frecvent și alți designeri clujeni, nevoiți să meargă în Capitală, ori de câte ori doreau să se promoveze.

Observând numărul mare de designeri locali lipsiți de oportunități de afirmare în Cluj-Napoca, Adrian Balcău a inițiat o serie de evenimente menite a crea un spațiu de manifestare a creativității autohtone, chiar aici, în locul unde produsele artistice iau naștere. ”Cluj Design Days”, primul eveniment creat în acest sens, a găzduit, în luna octombrie a acestui an, obiectele a 27 de designeri clujeni și a atras peste 2000 de vizitatori. Încurajat de acest succes, Adrian va organiza, în perioada 17-20 decembrie, un al doilea eveniment, un târg de cadouri de Crăciun, ”Christmas B[u]y Design”. Artistul intenționează să le confere acestor  prime două evenimente un caracter anual și, în plus, să continue să organizeze târguri de produse ”designer made”, în diferite perioade ale anului:

„Prin această serie de evenimente ne dorim să încurajăm producția de design, să le oferim artiștilor oportunitatea de a se autosusține și să le trezim clujenilor apetitul pentru produse originale, pentru ca ei să aprecieze un produs creat local de un designer independent.”

„De mic îmi plăcea să îmi confecționez singur jucăriile”

De când era copil, lui Adrian îi plăcea să își confecționeze singur jucăriile, sau să construiască din Lego roboți și clădiri. A fost întotdeauna pasionat și de desen, iar când a venit momentul să își aleagă liceul, designul și desenul au fost direcțiile spre care a dorit să își canalizeze eforturile:

„Am ales să merg la Liceul de Arte Plastice, la secția de Design. Am preferat să merg la design și nu la pictură, sau altceva, pentru că, deși aveam latura aceasta creativă, ea era înrădăcinată în pragmatism – țineam să fac ceva concret cu creativitatea, ceva care să poată fi utilizat.”

După liceu, Adrian și-a continuat studiile la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, la secția de Design. În cadrul lucrării de licență a organizat și prima sa expoziție solo cu o colecție de corpuri de iluminat:

„Practic, atunci mi-am ales direcția aceasta, spre corpuri de iluminat. Eu acum asta fac, pentru că e o arie a designului care permite foarte multă creativitate și experiment.”

După terminarea facultății, Adrian a urmat masteratul de Design de obiecte, în cadrul aceleiași universități, iar în această perioadă a beneficiat și de o bursă Erasmus, în Manchester, unde a învățat ”Communication design”. După masterat a început să studieze piața de design din România, din dorința de a se afirma profesional.

Piața locală a obiectelor de design

Imediat după încheierea studiilor universitare, Adrian Balcău și-a creat conexiuni cu magazine de profil din Capitală și a început să participe la diverse târguri și expoziții de grup din București. Timp de doi ani de zile, deși locuia în Cluj, a activat doar în București, pentru că numai acolo găsea entități (magazine, organizații, publicații, galerii) care să se ocupe de promovarea designului de obiecte:

„Mi se părea ciudat faptul că tot timpul când voiam să lansez o colecție nouă sau să mă promovez, trebuia să merg la București, și acolo întâlneam designeri din Cluj, despre care nu știam nimic și de care am aflat abia acolo.

Și atunci am avut un fel de revelație, că ar trebui să facem noi, aici, ceva, pentru că sunt suficienți designeri clujeni și am putea organiza evenimente foarte faine în Cluj, cu design calitativ, pentru că există așa ceva în orașul nostru, doar că nu se vede, pentru că nu îl expune și nu îl promovează nimeni.”

Astfel s-a născut ideea de ”Cluj Design Days”, concretizată în luna octombrie a acestui an printr-un eveniment complex compus dintr-o expoziție de obiecte de design local (create de 27 de designeri) și dintr-o serie de discuții și workshopuri conexe pe tema designului cu ateliere locale de arhitectură, studiouri autohtone de design și cu diverși profesioniști din acest domeniu.

Evenimentului, care s-a desfășurat la Casa Tiff, i-au trecut pragul peste 2000 de vizitatori și, având drept scop expunerea producției locale în materie de design independent, acesta a putut fi considerat un succes, iar reușita l-a ambiționat pe Adrian să continue cu astfel de demersuri:

„Planul este să creăm o serie de târguri designer made, prin care să introducem pe piața locală obiectele de design, iar primul va avea loc în perioada 17-20 decembrie, la Casa Tiff, un târg cu cadouri de Crăciun, unde vor fi regăsite o mare parte din obiectele de la Cluj Design Days. Târgul acesta și Cluj Design Days vrem să aibă un caracter anual și, în plus, să mai organizăm și alte asemenea târguri de profil, chiar de două-trei ori pe an.”

Obiecte iluminate de artă

Adrian Balcău creează în special corpuri de iluminat, însă are și două colecții de perne, un design de taburet, a proiectat și o jucărie de lemn și încearcă, în general, să nu se limiteze doar la corpuri de iluminat, ci să aibă un corp de lucrări cât mai divers. Adrian face și proiecte de design interior și amenajare, le-a oferit tinerilor de la „Reactor” consultanță la producerea fațadei și a creat designul de interior la Culina Nostra Bistro și la Pasta la Vista, două localuri din zona centrală a Clujului.

Obiectele ”designer made” sunt puțin mai scumpe decât cele produse la scară industrială însă, fiind produse în serie mică sau chiar unicat, prețul este justificat de costurile pe care le presupune realizarea lor:

„Corpurile de iluminat designer made pornesc de la prețul de 200 de lei și ajung departe. Depinde și de reputația designerului și de cât de recognoscibil devine corpul de iluminat respectiv – dacă devine un obiect clasic, crește și prețul lui.

Corpurile mele de iluminat de până acum sunt realizate din materiale plastice, din Komatex și plexiglas, dar acum explorez și materiale mai experimentale, de genul textil elastic și metal.

Partea bună acum e că există o gamă foarte largă de becuri și mecanisme pentru a produce lumina, deci ai de ales dintre foarte multe opțiuni. Faptul că becurile sunt mai performante și nu se mai încălzesc permite unui designer o creativitate mult mai mare, acum putem folosi materiale pentru crearea corpurilor de iluminat, pe care înainte nu le-am fi putut folosi, pentru că nu ar fi rezistat la căldură.”

„Piața de design din România este încă la început”

Adrian Balcău consideră că piața de design din România este încă la început, că mai este mult de muncă pentru a o dezvolta și pentru a crea o veritabilă industrie:

„Dar se poate dezvolta, cu siguranță, pentru că există foarte mulți designeri talentați și în Cluj, și în România, în general, și încep să apară evenimente în toată țara.

Anul acesta a fost un fel de explozie în Cluj în materie de evenimente de design. Și localurile din oraș încep să arate mult mai bine, cu design interior profesional și calitativ. Lucrurile acestea sunt o dovadă clară că există deschidere pentru acest domeniu.

Noi vrem să continuăm cu seria de târguri B[u]y Design, cu Cluj Design Days, în 2016 vrem să includem și zona de fashion în cadrul acestui eveniment, lucru care se va întâmpla și în cazul târgului de Crăciun de anul acesta.

Eu sunt o persoană foarte pragmatică și am început seria aceasta de evenimente dintr-o nevoie foarte clară, pe care am remarcat-o. Ca designer, cred că sunt foarte experimental, îmi place să mă joc cu materialul, să încerc diferite tehnici de prelucrare, pentru a-i da o formă cât mai proaspătă. Privesc mereu ce se întâmplă și în afară, dar, în același timp, încerc să îmi găsesc o identitate personală și influențat de locul din care mă trag. Încerc să îmi dau seama ce ar însemna design românesc, cum ar trebui să arate designul românesc, prin ce ar trebui să se distingă de designul din alte țări”, încheie, cu optimism, Adrian Balcău.

Foto: Adrian Balcău Studio, Attila Hajos Photography

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *