Reportaj

Cum renaste batrana fabrica Clujana, de la celebrele ghete galbene la pantofii stiletto animal-print

Pentru prima data in istoria sa de un secol, batrana fabrica Clujana a scos pe piata, anul acesta, cateva zeci de modele elegante de incaltaminte. Pantofi si sandale stiletto, dar si seria de ghete cu talpa flexibila, unisex, produsa in culori vii si branduita cu sigla tricolora. Noile modele ce se vand, deja, in cele 11 magazine ale Clujana din intreaga tara, se nasc din mainile pricepute ale aceleiasi echipe de creatie care a lucrat la fabrica din Piata 1 Mai in perioada ei de glorie. In aceasta toamna, Clujana va scoate pe piata interna 16.000 de perechi de incaltaminte.

Livia Oniga este cea care a creat, pentru Clujana, primul model de pantof stiletto. Il tine in mana cu admiratie, este din piele de cal, cu model animal-print. Femeia este trecuta de prima tinerete, marturiseste ca nu mai poarta incaltaminte cu toc, dar cu toate acestea este mandra de creatia sa. Livia Oniga este si cea care conduce Departamentul de Creatie de la fabrica Clujana. Nu este noua in fabrica, a lucrat aici un sfert de secol, din ’70 pana in ’96, prima data in Productie, iar in ultimii sase ani, la Creatie.

A revenit la Clujana de mai bine de un an, cam in aceeasi perioada in care fabrica de incaltaminte a inceput sa produca modele din piele subtire, elegante, lasand in urma epoca ghetelor galbene Clujana, care au facut celebru brandul romanesc.

Cu un zambet larg, arata spre noile modele, peste 50 la numar, care urmeaza sa ajunga, in curand, pe rafturile magazinelor.

Creatia pantofilor Clujana incepe intr-o camaruta de numai cativa metri patrati, unde doua femei deseneaza si decupeaza tiparele. Totul porneste de la o imagine, o idee, o pagina de revista. Ideea se naste in incaperea ticsita de calapoduri, hartii cartonate si cutii. Doamna Dragoste este una dintre ele, iar ultimul model creat este un bocanc pentru barbati, la care va adauga si o bareta din piele.

“Ideea am ales-o dintr-o revista, iar dupa talpa si calapod, s-a ales modelul. Am facut, prima data, o pereche, a urmat seria zero, iar acum va fi si o alta varianta, cu bareta”, spune Mariana Dragoste.

Modelul este creat pentru piata interna, pentru cele 11 magazine Clujana din intreaga tara.

Pe masa Marianei Dragoste, pantofii sunt tinuti la loc de cinste. Femeia a lucrat in fosta fabrica Clujana timp de 23 de ani, iar de putin timp a revenit la Creatie. Atunci cand nu realizeaza modele pentru piata romaneasca, creativii de la Clujana lucreaza, in mare parte, dupa modelele primite de la clientii din Italia si Portugalia, cei mai frecventi in ultima perioada. Acestia isi trimit la fabrica romaneasca plansete si fotografii, desene realizate de designerii lor. Ajunse aici, desenele sunt adaptate la procesul tehnologic, iar apoi sunt transformate in pantofi, sandale sau adidasi.

“Aici clientul a dorit un model sport, ne-a trimis desenul si mostrele din piele. Ei isi fac insemnari, iar noi le respectam in masura in care putem. Ei au designeri care stiu foarte bine sa deseneze, dar uneori din punct de vedere tehnologic nu pot fi realizate”, arata Mariana Dragoste spre o mapa plina cu desene.

Incaltamintea eleganta este o noutate pentru linia de creatie si de productie a fabricii. Clujana nu avea pana acum nici dotarea necesara, dar nici oameni cu experienta, care sa lucreze cu piele si cusaturi fine. Fabrica a fost renumita pentru pantofii de barbati, ghete si cizme, incaltaminte practica.

Noile modele elegante au inceput sa fie produse inca de la sfarsitul anului trecut. Pentru colectia primavara-vara s-au realizat 100 de modele noi, din care o buna parte au ajuns in magazine. Totul a venit de la sine, insa piata a impus aceasta schimbare.

Primul model stiletto este din piele de cal, animal-print, si este creatia Liviei Oniga.

“Tin la aceste modele, din pacate nu mai pot sa le port, dar imi plac foarte mult”, spune aceasta. Apoi, a creat sandale si balerini, iar ideile ei au fost continuate de celelalte colege.

Astfel de modele se vand cu 140-190 de lei perechea in magazinele romanesti, in timp ce modele similare, produse sub alte branduri, sunt vandute la preturi cel putin duble.

Pantofii cu talpa flexibila sunt o alta noutate, introdusa din acest an de Clujana. Modelele au un aspect tineresc, in culori vii, iar marimile pornesc de la 32 si ajung pana la numele mari, pentru barbati. Ultima noutate a Sectiei de creatie este varianta stiletto pentru cizme, care va intra in productie in perioada imediat urmatoare.

In aceasta perioada, angajatele de la Creatie lucreaza la seria toamna-iarna, iar din septembrie deja se va incepe lucrul la modelele de primavara-vara.

“Am fost foarte ramasi in urma, dar acum am ajuns la zi. In primavara am intarziat putin productia, am avut de facut trei colectii, pentru a ajunge la zi. Ne-am propus ca in septembrie sa fim cu magazinele pline”, spune Livia Oniga.  

Clujana produce, deocamdata, putin pentru piata interna, intre 5-10%. Mare parte din productie se face, insa, in sistem lohn, pentru clienti din Europa. Din cele cinci linii de cusut, doar una lucreaza pentru piata romaneasca. Cu toate acestea, in ultimii doi ani, papucii Clujana au fost din ce in ce mai cautati. Pe rand, s-au deschis magazine in mai multe orase: Cluj-Napoca, Bucuresti, Zalau, Bistrita, Satu Mare. “In aceasta toamna am planificat 16.000 de perechi de incaltaminte pentru magazinele din Romania”, spune Livia Oniga. Cam cat producea Clujana intr-o zi, in vremurile de glorie ale fabricii.

Din incaperea de Creatie, trecem intr-una mai mare. Aici sunt realizate mostrele, care ajung, apoi, pe linia de productie.

Camera dreptunghiulara este un furnicar de femei, peste 20 la numar, cele mai bune cusatorese pe care le-a avut Clujana vreodata, adunate la un loc. Si ele sunt angajate vechi ale fabricii, care dupa redeschidere au revenit cu placere in halele fabricii din Piata 1 Mai.

Aici, totul se lucreaza manual, dupa desene, aici se nasc noile modele.

Corina Toth este maistrul echipei si explica activitatea cusatoreselor: trei croitori manuali, o persoana la insemnat, iar de acolo se porneste lucrul, din fundul incaperii, cu montarile dupa tiparul de baza. Fiecare model are specificatiile lui, unele sunt cu cusaturi decorative, altele sunt simple. Procesul tehnologic si-l face fiecare. Corina Toth are 30 de ani de experienta in Creatie, lucrand, de-a lungul timpului, in mai multe fabrici de incaltaminte. La 6.00 dimineata, fetele incep lucrul, iar Corina Toth este aici cu mult inainte, pentru a pregati cel mai mic detaliu.

“Eu ma ocup de toate modelele. In ultima perioada se vede o schimbare, si ca si culori, si ca si piei. Ne-am mai finisat si noi, lucram cu piei mult mai subtiri, ceea ce este foarte important”, spune maistrul.

Pielea subtire, pentru modelele de femei, este adusa de pe piata turceasca, printr-un distribuitor din Capitala. Pregatirea mostrelor si executia se poate face si intr-o ora-doua, in timp ce pregatirea pentru productie dureaza doua-trei saptamani, timp in care sunt comandate calapoadele, se fac probe si se achizitioneaza accesori.

“Nu mai este ca inainte, cand aveam tot in Clujana, acum trebuie sa comandam totul de la alti furnizori”, completeaza Livia Oniga.

Putini stiu ca la Fabrica Clujana se realizeaza si modele la comanda. In fiecare luna se fac peste o suta de perechi pe baza de comanda. Clientii sunt dusi in magazie, isi aleg pielea si apoi se ajunge la un model.

Istoria Fabricii Clujana incepe in anul 1911, cand a fost infiintata de familia Renner. Dupa Primul Razboi Mondial, s-a transformat in societate pe actiuni, numindu-se Dermata, iar in aceeasi perioada a devenit si cea mai mare fabrica de incaltaminte din Romania. In 1948, a trecut in patrimoniul statului comunist si redenumita “Fabrica de incaltaminte Janos Herback”, “Fabrica de Pielarie si Incaltaminte Cluj” si “Clujana SA”. In perioada comunista, Clujana avea 11.000 de angajati si producea incaltaminte pentru piata interna si pentru export. Era un adevarat combinat, cu sectii de tabacarie, de cauciuc, ateliere de mase plastice. Activitatea fabricii s-a redus treptat dupa 1990, cand au scazut comenzile si s-a ajuns la disponibilizari colective, intai in 1998, urmate de un al doilea val, in 1999, cand s-a si inchis.

Fabrica a fost redeschisa in 2004, actionari fiind Consiliul Judetean Cluj, Asociatia Priv 92 si SIF Oltenia. In prezent, fabrica are in jur de 350 de angajati , iar cea mai mare parte a activitatii se realizeaza in sistem lohn.

Fotografii: Eugen Olariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *