Din oras

Cum ii transforma Clujul pe cei mai slabi elevi la Matematica in studenti de top Shanghai

Cei mai slabi elevi la matematica din lume sunt transformati in cei mai buni studenti la Cluj. Elevii de 15 ani din Romania se claseaza printre cei mai slabi din lume la Matematica, potrivit studiului PISA, derulat si in 2012 de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD).

Pe de-o parte, dascalii clujeni sustin ca de vina pentru rezultatele proaste ale scolarilor la Matematica este programa, nicidecum elevii, altfel nu s-ar justifica rezultatele remarcabile pe care absolventii de liceu le obtin la facultate. Pe de alta parte, insa, profesorii universitari din Cluj sustin ca institutiile de invatamant superior ii triaza foarte bine pe candidatii prost pregatiti in sistemul preuniversitar. Acum cateva zile, Facultatea de Matematica a Universitatii “Babes-Bolyai” a fost inclusa in primele 150 cele mai bune institutii de invatamant din lume, potrivit clasamentului Shanghai.

Studiul PISA 2012 a evaluat peste 510.000 de elevi din 65 de tari si economii la Matematica, Lectura si Stiinte. Elevii romani se claseaza in coada topului si ocupa locul 45 din 65 posibile la disciplina Matematica. Ei au obtinut o medie de 445 puncte, fata de 494 – media tarilor OECD.

Reprezentantii Inspectoratului Scolar al Judetului (ISJ) Cluj arata ca nu elevii sunt de vina pentru rezultatele slabe, ci programa care ar trebui schimbata.

“Cred ca trebuie schimbata programa in concordanta cu cererea de la nivel international. La Matematica avem copii foarte buni care obtin rezultate remarcabile la concursurile internationale, deci nu putem spune ca e vina lor. Nici vina profesorilor nu e”, a comentat seful ISJ Cluj, Valentin Cuibus.

Sistemul de invatamant preuniversitar din Romania trebuie regandit, considera reprezentantii dascalilor. Seful ISJ Cluj a aratat ca, pentru a obtine rezultate mai bune la teste, simularile joaca un rol foarte important.

„Testele care sunt introduse din acest an la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, precum si simularile pentru clasele a XI-a si a XII-a joaca un rol foarte important in dinamica de invatamant, pentru ca astfel copiii se vor putea adapta mai bine la conditiile de examen, care constituie un stress in plus si va putea reliefa mai bine nivelul de pregatire al elevilor inainte de examene. Astfel va putea fi corectat ce e de corectat”, a adaugat Cuibus.

Incepand din acest an scolar, Ministerul Educatiei a introdus, incepand cu al doilea semestru, simulari suplimentare pentru scolarii din ciclul primar si gimnazial.

Reprezentantii universitatilor de profil arata, insa, ca simularile nu sunt suficiente si ca absolventii de liceu incearca sa intre la facultate desi nu sunt atat de bine pregatiti. Decanul Facultatii de Matematica din cadrul UBB, considerata printre cele mai bune din lume, potrivit Top 500 Shanghai, Adrian Petrusel a aratat ca rigoarea universitara aduce performanta. Calitatea pregatirii in liceu a scazut foarte mult, arata profesorii universitari de la Cluj, drept care selectia riguroasa a facultatilor se traduce in performanta.

„La matematica intra 100 de oameni. E o selectie riguroasa pe care o facem prin proba scrisa din matematica sau informatica . Pe de alta parte mai pierdem 20% din studenti pe parcurs; sunt cei nu fac fata ritmului, iar ceea ce rezulta oameni bine pregatiti care dau tonul pe matematica la nivel mondial. (…)  Meseria de dascal nu mai e motivanta pentru cei care termina studiile.  Nu mai sunt dascalii motivati, iar cei mai buni studenti nu se indreapta spre cariera didactica. Absolventii de matematica-informatica obtin 500 de euro la nivel entry-level, bani pe care un profesor din preuniversitar nu-i primeste nici macar la pensie”, a explicat, pentru Ziar de Cluj, decanul Facultatii de Matematica din cadrul UBB, Adrian Petrusel.

La admiterile din vara, la Facultatea de Matematica-Informatica concurenta a fost de 7 pe un loc. S-au prezentat 700 de candidati si doar 100 au fost admisi.

In studiul PISA 2012, elevii romani s-au clasat pe locul 50 la disciplina Lectura cu 438 puncte. La Stiinte, scolarii din Romania au obtinut 439 de puncte si locul 49 din 65 posibile. Per total, la toate disciplinele incluse in studiul PISA: lectura, matematica si stiinte, elevii romani s-au clasat pe locul 48.

Fot:  clare.cam.ac.uk

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *