Focus

Cum arată metroul în cel mai mic oraș din lume. În Cluj, construirea unei astfel de rețele de transport ar putea începe abia în 2038

Scris de 2,083

De anul trecut, conducerea Primăriei Cluj-Napoca insistă mai mult ca niciodată cu realizarea unei rețele de metrou în oraș. Arhitecții consideră însă că un astfel de proiect nu ar putea începe decât peste 20 de ani. Orașe mai dezvoltate din punct de vedere economic care au deja metrou sunt în dubii dacă să își extindă liniile de metrou. Cel mai mic oraș din lume care are metrou este mai mic decât orașul de pe Someș.

Arhitectul Ionel Vitoc a declarat, joi seara, la emisiunea “Pentru Cluj” de la NCN, că primul pas în realizarea unei rețele de metrou în Cluj-Napoca este realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, iar începerea efectivă a lucrărilor nu ar putea demara mai devreme de 2038.

“Studiul de fezabilitate stabilește exact locurile prin care va trebui să se facă legătura din subteran cu suprafața terestră, deci stațiile de metrou. Deci, astea trebuie stabilite în decursul celor 20 de ani până când să începi execuția metroului. Eu nu cred că se va putea începe mai repede, aceasta este părerea mea.Eu nu cred că se va putea începe mai repede, aceasta este părerea mea. Este absolut necesar să se facă studiul de fezabilitate și prefezabilitate”, a declarat Ionel Vitoc.

De asemenea, construirea propriu-zisă a unei rețele de metrou în Cluj-Napoca este o chestiune de ani de zile, mai ales că implică și sume mari de bani.

“Eu susțin ideea că această grabă aparentă e bine venită ca să facă studiul de prefezabilitate și fezabilitate. După aceea se pot lua hotărâri și se pot face planificări și demersurile care trebuie făcute. Nu poți, dacă 300 milioane euro este bugetul Primăriei și lucrarea costă peste 1 miliard euro, înseamnă trei bugete…Nu poți să dai tot  bugetul pe metrou. Aceasta este o lucrare de ani și ani de zile”, a mai spus arhitectul Ionel Vitoc la NCN.

Deși s-a pus problema că în Cluj-Napoca nu ar fi nevoie de un metrou din cauză că este un oraș mic, există orașe mai mici care au un astfel de mijloc de transport. Rennes din Franța este cel mai mic oraș din lume cu metrou. Populația orașului este de 210.000 locuitori, populația întregii regiuni metropolitane este de 690.000 locuitori, rețeaua extinsă de autobuze are 38 de linii. Are o linie de metrou de tip VAL (trenuri autonome fără conductor) de 9,4 kilometri, cu 15 stații și a cărei construcție a costat 500 milioane euro.

Toulouse este un alt oraș asemănător cu Cluj-Napoca din punct de vedere al populației și care are metrou. Acum se pune problema extinderii rețelei de metrou în Toulouse, oraș care este mult mai dezvoltat decât Cluj-Napoca, dar cu toate acestea autoritățile publice locale se gândesc dacă să înceapă sau nu acest proiect.

În Tolouse se discută acum dacă să se construiască sau nu a treia linie de metrou. Costul de bază estimat pe kilometru de linie de metrou este de 120 milioane euro, cost de bază pe kilometru de linie suprafață, 45 milioane euro, metroul este în proporție de 40% linie aeriană (16,8 kilometri cu linie subterană și 11,2 kilometri cu linie de suprafață). Costul total al extinderii rețelei de metrou în Toulouse este de 2,5 miliarde euro, din care 10% este subvenție de la Guvern. Stațiile sunt gândite la 300 metri una de alta. Sunt indeciși pentru că este prea mare costul, deși ei sunt o zonă industrială puternică.



ULTIMA ORĂ

  • Acum 5 hours PubliNews
    Mai multe branduri s-au alăturat campaniei Winter Sale din Iulius Mall Cluj, iar reducerile ajung până la 70%!
  • Acum 5 hours Politica
    Marcel Ciolacu după reținerea lui Pițurcă: ”Cred că nu va fi singurul caz!”
  • Acum 8 hours General
    L-A PUS LA LOC, PROBABIL CA SĂ-L POATĂ DA ÎNAPOI JOS, DAR DE DATA ACEASTA, “CU RESPECT”. Iuliu Maniu a revenit pe soclu
  • Acum 8 hours Politica
    “DOTTORE” LA “DOTTORE”, NU CRITICĂ “DOTTORATUL”. Ciucă despre acuzațiile de plagiat la adresa lui și a lui Lucian Bode: “Lăsăm să se desfășoare procesele din justiție”
  • Acum 8 hours Politica
    MINCIUNA, BOALĂ PROFESIONALĂ ÎN FAMILIA LIBERALĂ: Ligia Deca le-a spus liderilor PNL că Legile educației ar fi stat deja în consultare și că trebuie aprobate până în luna iunie pentru a nu pierde bani din PNRR. În realitate, proiectele nici acuma nu sunt publice!
  • Acum 9 hours In vizor
    În 2020, lui Piţurcă Jr. i se fluidizau în conturi 11 milioane de lei din conturile Ministerului Apărării. Luni, măştile neconforme din acel contract, l-au verticalizat pe Piţurcă Sr. direct în poartă la DNA
  • Acum 9 hours Din oras
    AICI SUNT VOTURILE DUMNEAVOASTRĂ: Primăria plătește 14 milioane de lei compensaţie pentru căldură clujenilor
  • Acum 10 hours Politica
    PSD își face planurile pentru preluarea conducerii Guvernului: puncte “fierbinți” în relația cu PNL
  • Acum 10 hours Jos palaria
    JOS PĂLĂRIA! Campanie pe #Clujul_Civic: “Haideți să îi încălțăm pe micuții de la Pata Rât. Eu pot trăi fără 100 de lei în portofel, dar ei cum pot trăi fără încălțăminte?!”
  • Acum 11 hours In vizor
    Din 2014 suntem anunţaţi că se va putea ateriza şi “cu ceraceaful pus pe geam” pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Banii ăia s-au topit ca şi o ceaţă. Acum suntem “ameninţaţi” cu un nou sistem ultra-modern. BONUS: care este diferenţa dintre cei 150 de metri din 2014 şi cei 150 de metri din 2023? S-a devalorizat şi metrul de atunci?
  • Acum 11 hours In vizor
    Cum arată un proiect european la Dej. Apa din rigole refulează prin canalizare în casele oamenilor
  • Acum 12 hours In vizor
    VAL DE REVOLTĂ LA CLUJ DUPĂ CE STATUIA LUI IULIU MANIU A FOST TRATATĂ CA UN DEŞEU: “Spargerile de asfalt, rebordurările continuă în Cluj fără ruşine”. Constatăm că Boc nu ştie ce să mai mintă
  • Acum 13 hours Din oras
    DE CE NU NE MIRĂ? După ce a pus monopol pe Cluj, Supercom își dă arama pe față: tarifele aproape s-au dublat, dar gunoiul nu e ridicat
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE