Anchete

Consiliul de Administrație al Transgaz Mediaș, companie de stat uriașă, este condus de clujeanul Remus Lăpușan, deși nimic nu îl recomandă pentru această funcție, plătită cu 14.700 lei/lună

Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Transport Gaze Naturale Transgaz Mediaș este condus de clujeanul Remus Lăpușan. De ce și cum a fost numit în această funcție importantă, remunerată cu 14.700 lei/lună, dacă nu are studii și nici experienţă profesională în domeniu? Din 2017 când a intrat în CA până acum, Lăpușan a încasat aproximativ o jumătate de milion lei.

Nu este niciun secret pentru nimeni faptul că multe funcții de conducere în instituții publice sunt distribuite pe criterii politice, iar concursurile sunt doar o mascaradă. Tot cam așa se distribuie și funcțiile de membri ai consiliilor de administrație ai societăților comerciale de stat. Nu contează dacă ai sau nu studii sau experienţă profesională potrivite cu obiectul de activitate al companiei respective. Ceea ce primează este funcția politică. Este foarte important să ai și o rețea de prietenii politice extinsă.

Vă arătăm astăzi un caz concret al unui personaj fără experienţă profesională și fără studii potrivite, dar cu toate acestea a reușit să ajungă președinte al Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Transport Gaze Naturale Transgaz Mediaș, o companie uriașă, deținută de Statul Român în proporție de 59%. Vorbim despre Remus Lăpușan, fost președinte PSD Cluj, actualmente președinte PRO România Cluj, fost consilier local și fost consilier județean.

În 2017, Remus Lăpușan a ajuns membru al Transgaz, iar acum ocupă funcția de administrator neexecutiv – președinte al Consiliului de Administrație. Din CA fac parte și Ion Sterian (administrator executiv – director general), Bogdan George Iliescu, Nicolae Minea, Petru Ion Văduva. Pentru a vă face o imagine despre importanța funcției pe care o deține Remus Lăpușan vă spune că potrivit celor mai recente date financiare disponibile, transportatorul de gaze naturale Transgaz a avut în 2019 o cifră de afaceri de 387 milioane euro, profit net de peste 72,8 milioane euro și 4.246 angajați.

După cum spuneam anterior, Remus Lăpușan nu are nicio experienţă profesională sau studii legate de obiectul de activitate al companiei. Conform CV-ului său, a absolvit Facultatea de Electronică și Comunicații în cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca (1990 – 1995) și Școala de Înalte Studii Posuniversitare – Managementul Sistemelor de Producție din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca.

Nici experiența profesională nu are legătură cu obiectul de activitate al Transgaz. Lăpușan a intrat în câmpul muncii în 1998, la vârsta de 27 ani, conform CV-ului postat pe site-ul companiei. A fost administrator la firma SC Beridava COM Cluj-Napoca (firmă de distribuție de apă minerală) și agent de asigurări la UNITA SA Cluj-Napoca, în perioada 1999 – 2001. Apoi, din simplu agent de vânzare de asigurări și administrator a ajuns director executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Cluj. A ocupat această funcție în perioada 2001 – 2003.

Imediat după încheierea activității la AJOFM Cluj, Lăpușan a ajuns din nou director, dar de data aceasta la Uniqa Asigurări Cluj, funcție pe care a ocupat-o în perioada 2003 – 2011. În 2011, a fost promovat de la funcția de director la cea de președinte directorat CEO al Uniqa Asigurări de Viață. Încă ocupă această funcție.

În paralel, Remus Lăpușan a avut și funcții politice, respectiv consilier local și consilier județean. A fost consilier local timp de 12 ani, în perioada 2000 – 2012, iar consilier județean a fost în perioada 2012 – 2019. Funcția de membru CA nu este deloc străină pentru Remus Lăpușan. În perioada când era consilier local, a fost membru în cadrul CA al Regiei Autonome de Termoficare Cluj-Napoca și al Aeroportului Internațional Cluj-Napoca. De asemenea, a fost membru în Consiliul de Administrație al mai multor licee din Cluj-Napoca.

La Transgaz, Remus Lăpușan este membru în mai multe comitete începând cu anul 2017: Comitetul de Reglementare și Relații cu Autoritățile Publice, Comitetul de Siguranță și Securitate, Comitetul de Audit și Rating. Tot în 2017 a intrat ca membru în Consiliul de Administrație, iar ulterior a ajuns președinte al CA Transgaz.

De când ocupă această funcție la Transgaz, Lăpușan a încasat sume importante de bani. Conform declarației de avere aferentă anului 2019, el a încasat într-un an 176.978 lei, ceea ce înseamnă 14.700 lei/lună. În cei trei ani de când este membru, respectiv președinte al CA Transgaz, Lăpușan a încasat aproximativ o jumătate de milion lei.

Lăpușan nu trăiește însă doar din această funcție foarte bine remunerată. Din declarația de avere reiese că în urmă cu doi ani a încasat 484.268 lei/an (40.300 lei/lună) din funcția de CEO Uniqa Asigurări de Viață și 8.000 lei indemnizație de consilier județean.

Remus Lăpușan are și 846 acțiuni la Romgaz SA și 6607 acțiuni la Electrica SA. Are și conturi bancare și plasamente în valoare de 1 milion lei, 73.800 euro și 1300 dolari. Mai are și un apartament și o casă în Cluj-Napoca și un spațiu comercial și o casă în Berindu. De asemenea, deține și 9 terenuri de diverse categorii.

Pe lângă numirea sa ca membru și președinte al CA deși nu are experienţă sau studii în domeniu, mai există o întrebare importantă referitoare la clujeanul Remus Lăpușan: de ce declarația sa de avere la zi nu apare, în mod transparent, pe site-ul Transgaz, așa cum se întâmplă cu restul colegilor? Apar totuși declarațiile de avere vechi, respectiv pe anii 2019 și 2018. În 2020 nu a mai publicat declarația. A fost nevoit să își facă publică declarația de avere pe site-ul Agenției Naționale de Integritate, anul trecut în august 2020, înainte de alegerile locale, când a candidat din partea Pro România pentru funcția de președinte de Consiliu Județean.

Prin ascunderea veniturilor, Lăpușan sfidează alegătorii datorită cărora se află într-o funcție foarte bine plătită. Această tehnică nu îi este străină fostului social democrat. Și în lunga perioadă când a fost consilier local, el a refuzat de mai multe ori să își publice declarația de avere. Foarte greu s-a obișnuit cu transparența, deși a încasat ani la rând bani publici.

Până la această oră, Ion Sterian, directorul general și administratorul executiv al Transgaz nu a răspuns solicitărilor Ziar de Cluj cu privire la situația lui Remus Lăpușan. Îi adresăm și aici, în mod public, cele două întrebări la care nu ne-a răspuns:

1. De ce declarația de avere a domnului Remus Lăpușan nu este pe site, în mod transparent, așa cum se întâmplă în cazul celorlalți angajați?

2. Considerați că numirea domnului Remus Lăpușan este politică? Ce competențe are pentru a fi membri și președinte CA?

Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:

a) aprobă structura organizatorică și regulamentul de organizare și funcționare a societății comerciale;

b) aprobă nivelul garanțiilor și modul de constituire a acestora pentru directorul general, directorii executivi ai societății comerciale și pentru persoanele care au calitatea de gestionar;

c) încheie acte juridice prin care să dobândească, să înstrăineze, să închirieze, să schimbe sau să constituie în garanție bunuri aflate în patrimoniul societății comerciale, cu aprobarea adunării generale a acționarilor, atunci când legea impune această condiție;

d) numește, suspendă sau revocă directorul general al societății comerciale și avizează numirea, suspendarea sau revocarea directorilor executivi din cadrul societății comerciale;

e) aprobă delegările de competență pentru directorul general și pentru persoanele din conducerea societății comerciale în vederea executării operațiunilor acesteia;

f) aprobă încheierea oricăror contracte pentru care nu a delegat competența directorului general al societății comerciale;

g) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar, raportul cu privire la activitatea societății comerciale, bilanțul contabil și contul de profit și pierdere pe anul precedent, precum și proiectul programului de activitate și proiectul bugetului de venituri și cheltuieli ale societății comerciale pe anul în curs;

h) aprobă încheierea contractelor de import-export necesare în vederea dezvoltării, până la limita cuantumului valoric stabilit de adunarea generală a acționarilor;

I) stabilește drepturile, obligațiile și responsabilitățile personalului societății comerciale, conform structurii organizatorice aprobate;

j) stabilește competențele și nivelul de contractare a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale pe termen scurt și mediu și aprobă eliberarea garanțiilor;

k) aprobă numărul de posturi și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție;

l) aprobă programele de dezvoltare și investiții;

m) stabilește și aprobă, în limita bugetului de venituri și cheltuieli aprobat de adunarea generală a acționarilor, modificări în structura acestuia, în limita competențelor pentru care a primit mandat;

n) negociază contractul colectiv de muncă și aprobă statutul personalului;

o) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor sau care sunt prevăzute de legislația în vigoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *