In vizor

Concluziile auditului Curții de Conturi Cluj la Direcția de Asistență Socială a Primăriei: plăți pentru persoane cu handicap decedate de peste 125.000 lei/Plus: abateri privind controlul managerial, depozitarea deșeurilor și gestionarea documentelor

Raportul întocmit recent de Curtea de Conturi Cluj în urma auditului efectuat în cadrul Direcției de Asistență Socială și Medicală din subordinea Primăriei Cluj-Napoca scoate la iveală o serie de abateri, dintre care cea mai flagrantă care poate fi amintită vizează efectuarea unor plăți reprezentând prestații sociale pentru persoane cu handicap decedate în valoare de 128.347 mii lei. Cu toate acestea, în bună tradiție birocratică, Curtea de Conturi notează că „nu au fost constatate abateri de la legalitate și regularitate” pentru alte segmente verificate, constatări subliniate de reprezentanții municipalității clujene în proiectul de hotărâre de Consiliu local, cu o linie îngroșată

Așadar, în perioada 21 ianuarie – 28 februarie 2020 la Direcția de Asistență Socială și Medicală s-a desfășurat misiunea de audit financiar a Camerei de Conturi Cluj. 

Principalele abateri constatate:

Plata nejustificată a sumei de 5.082.66 lei pentru cheltuieli de natura accizelor aferente consumului de energie, chiar dacă conform unei Hotărâri de Guvern instituțiile de asistență socială sunt scutite de la asemenea taxe. 

Astfel, după cum notează reprezentanții Camerei de Conturi Cluj, în urma verificării cheltuielilor din categoria de operațiuni „Cheltuieli cu bunuri și servicii”, s-a constatat efectuarea de plăți de accize către E.ON Energie Romania SA Târgu Mureș aferente consumului de energie, respectiv gaz natural, utilizat pentru încălzirea spațiilor instituției de asistență socială. 

„Potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr 1/2016, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr 227/2015 privind Codul fiscal, în cazul furnizării gazului natural utilizat pentru încălzirea instituțiilor de asistență socială, scutirea se acordă în mod direct, prin facturarea consumului de gaz natural fără accize. 

Cu toate acestea furnizorul de gaz nu a acordat scutirea directă, a calculat și inclus în facturile emise contravaloarea accizelor aferente, iar DASM a acceptat și plătit integral valoarea facturilor, cu toate că beneficia de scutirea de la plata accizelor pentru gazul metan utilizat drept combustibil pentru încălzire”, arată raportul Camerei de Conturi Cluj. 

Valoarea estimativă a abaterii constatate este de 5.082,66 lei, reprezentând valoarea totală a plăților de accize aferente anului 2019. 

Cauzele și împrejurările care au condus la apariția deficienței constatate constau în exercitarea unei activități necorespunzătoare de către managementul entității, nerespectarea procedurilor operaționale de lucru emise și funcționarea defectuoasă a formelor de control intern. 

Concluziile echipei de audit: funcționarea necorespunzătoare a controlului intern a condus la efectuarea de plăți nedatorate. 

De asmenea, au fost efectuate plăți, reprezentând prestații sociale pentru persoane cu handicap care au decedat în perioada 2017-2019, în sumă totală de 128.347 lei. 

În urma intersecțiilor de date efectuate cu IDEA (lista de decedați în anul 2019 și persoane cu handicap beneficiare-plătite în anul 2019), s-a constatat că au fost efectuate plăți necuvenite, reprezentând indemnizații pentru persoane cu handicap, persoane care au decedat în perioada 2017-2019, implicit în afara perioadei de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap, emis de comisiile de specialitate. 

Astfel, au fost identificate 7 cazuri de persoane cu handicap care au decedat în perioada 2017-2019 și care au beneficiat de indemnizație în perioada 2017-2020, în sumă totală de 122.929 lei.

Potrivit reglementărilor legale, persoanele cu handicap, însoțitorii acestora și asistenții personali beneficiază de gratuitate pe toate liniile de transport urban. 

Tot în urma intersecțiilor efectuate cu IDEA, în anul 2019 s-a constatat că au fost decontate abonamente pentru transportul urban de călători pentru persoane cu handicap decedate. Astfel, au fost identificate 4 cazuri de persoane decedate care au beneficiat de abonamente pe liniile de transport urban în sumă totală de 5.418 lei. 

Valoare estimativă a abaterii constatate este de 128.347 lei, reprezentând valoarea totală a plăților necuvenite aferente persoanelor cu handicap decedate. 

Concluziile echipei de audit: funcționarea necorespunzătoare a controlului intern a condus la efectuarea de plăți nedatorate, explicată prin faptul că instituția nu are acces la informații privind decedații din afara Municipiului Cluj-Napoca, arată reprezentanții Camerei de Conturi Cluj. 

Din păcate, în plină eră a digitalizării și a funcționarului virtual Antonia, contrar reclamei constante a Primăriei Cluj-Napoca în materie de digitalizare, comunicarea dintre instituții și subordonate, culegerea de informații dintr-o bază de date actualizată continuă să reprezinte un punct vulnerabil al Primăriei lui Emil Boc.  

După cum apreciază CC Cluj, în urma raportului efectuat la Direcția de Asitenți Socială și Medicală din subordinea Primăriei Cluj-Napoca, mediul de control al entității este unul „satisfăcător”, iar la capitolul performanță, „nu au fost elaborate un plan de acțiune pentru minimizarea riscurilor identificate”. De asemenea, un alt punct vulnerabil este reprezentat de controlul intern managerial: „conducerea entității nu a beneficiat de suficiente asigurări și consiliere pentru o mai bună administrare a cheltuielilor publice în anul 2019”, mai arată sursa citată. 

Alte aspecte constatate:

Referitor la protecția mediului, în bugetul de venituri și cheltuieli al DASM s-a prevăzut suma de 145.000 lei, pentru „salubritate”. După cum notează CC Cluj, la nivelul DASM nu există elaborată o strategie de reducere, refolosire și reciclare a deșeurilor, precum și de evacuare a acestora.

Contractele pe care le-a încheiat această entitate pentru colectarea și transportul deșeurilor sunt 3 la număr: cu Brantner Veres și Rosal Grup, dar și cu SC Stericycle Romania SRL Jilava pentru transportul și incinerarea deșeurilor periculoase. 

Totuși, în anul 2019 nu au fost efectuate plăți suplimentare, către Administrația Fondului de Mediu pentru nereducerea cu 15% anual a cantităților de deșeuri eliminate prin depozitare, conform art 9 lit p) din OUG 196/2005. 

Stabilirea răspunderii pentru plata amenzilor aplicate de Garda Națională de Mediu, pentru contravenții la legislația de mediu (ex. depozitări necontrolate de deșeuri, necolectarea separată a deșeurilor, abandonarea și depozitarea de deșeuri în locuri neautorizate etc). 

În anul 2019 nu au fost aplicate amenzi. 

Un alt aspect semnalat se referă la proasta gestionare a documentelor, care nu este implementat la nivelul întregii instituții: 

„astfel, nu a fost elaborată o procedură de sistem referitoare la primirea/expedierea, înregistrarea, repartizarea și arhivarea documentelor sau implementarea unor măsuri de securitate pentru protejarea documentelor împotriva distrugerii, furtului, pierderii, incendiului”, notează sursa citată. 

Valoarea estimată a abaterii constatate: întrucât abaterea nu este materială, auditorii publici externi nu au estimat valoarea acestei abateri. 

În urma auditului efectual de către Camera de Conturi la DASM (Primăria Cluj-Napoca), au fost realizate o serie de recomandări pentru diminuarea abaterilor constatate și recuperarea prejudiciului, iar Consiliul local urmează să ia act de măsurile adoptate de DASM Cluj în acest sens. 

Astfel, directorul instituției cu valențe sociale din subordinea Primăriei clujene, domnul Aurel Mocan, informează că deja au fost făcuți pași pentru remedierea situației:

din 16 standarde cuprinse în raportul Camerei de Conturi, 12 sunt implementate, iar alte 3 sunt „parțial implementate”.

De asemenea, conducerea DASM a dispus măsurile legale pentru dezvoltarea controlului intern/managerial până la 31 08 2020. 

În plus, din suma totală nedatorată de 133.429.66 lei a fost recuperată deja suma de 106.383,64 lei.

Diferența ce urmează a fi recuperată este de 21.628,02 lei. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *