In toamna anului 2007 la Cluj-Napoca s-au inaugurat doua mall-uri: Polus Center in 12 octombrie si Iulius Mall in 10 noiembrie. Un psiholog, un sociolog si un designer vestimentar au analizat felul in care acestea au revolutionat orasul, ce transformari radicale, convulsii si noi oportunitati au adus atat in viata clujenilor, cat si in a celor din judetele din jur.
De la intoarcerea de la promenade “pe centru” la shoppingul la mall, cu afectarea unor firme si implicatiile economice si sociale aduse, la cresterea competitiei pe piata, pana la deschiderea brusca a ofertei vestimentare de la Sora, Central sau Piata Marasti spre branduri internationale care aduc produsele cele mai cool, mall-urile au adus la Cluj transformari radicale care evolueaza de la an la an.
Psihologul Daniel David: mall-urile au crescut regiunea prin “tensiunea competitionala” adusa
Potrivit lui Daniel David, psiholog principal in psihologie clinica, consiliere psihologica si psihoterapie, director al Institutului International de Studii Avansate de Psihoterapie si Sanatate Mentala Aplicata, Seful Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie din Universitatea „Babes-Bolyai” si seful Clinicii Universitare de Psihologie “Babes-Bolyai – PsyTech”, intr-un oras modern, prezenta unor mall-uri reprezinta “un semn de normalitate si chiar de prosperitate economica”.
“Psihologic vorbind, mall-urile din Cluj au avut un impact semnificativ asupra contextelor de socializare, mai ales asupra tinerilor (dar la toate varstele). Astfel ca multe din vechile zone de socializare din Cluj (ex. „centrul”) si-au pierdut din aceasta influenta; unele au chiar disparut (vezi unele cinematografe) si/sau au trebui sa se reinventeze. In concluzie, prezenta mall-urilor este nu doar un fapt benefic in sine, ci si prin tensiunea competitionala pe care a adus-o pentru alti actori economici si sociali din Cluj, facandu-i pe acestia din urma sa fie mai creativi si mai buni, in final totul fiind in beneficiul clujenilor (si a celor din zonele limitrofe)”, a apreciat specialistul.
Mall-urile Clujului au schimbat comportamentul de consum in Transilvania
Sociologul Ioan Hossu este de parere ca prima functie a aparitiei mall-urilor in peisajul clujean a fost de schimbare a comportamentului de consum in randul celor care populeaza atat Clujul, cat si judetele invecinate. De asemenea, a fost subliniata inca o data schimbarea adusa centrului orasului, depopulate de mari magazine care au fost inlocuite de cafenele.
“In alta ordine de idei, mall-urile sunt spatii de socializare, oamenii tind sa se orienteze catre acestea pentru a petrece timp alaturi de alti oameni, in detrimentul spatiilor centrale. Au ajuns sa faca parte din peisajul urban care are niste standarde. Clujenii au ajuns sa se orienteze spre branduri mai scumpe. Populatia tanara a orasului se indreapta mai mult spre mall si mai putin spre locurile traditionale de socializare, prefera in mod clar acest gen de spatiu”, a precizat Hossu.
Un alt aspect adus in discutie de catre sociologul clujean este faptul in in mall-uri se dezvolta mai multe comportamente de consum.
“Exista asa-numitul window shopping, in care oamenii se plimba prin mall doar ca sa vada ce se poarta, ce s-a mai adus nou. Si asta tine de viata urbana de tip consumerist. Plimbarile si socializarea de calitate se transforma in goana dupa cumparaturi, se manifesta un consum ostentativ in care oamenii cumpara mai mult decat au nevoie, pentru a-si dovedi potenta financiara. Exista si la Cluj o tendinta de depasire a conditiei sociale prin consum exagerat. Eu nu sunt un fan al mall-urilor, dar pentru unii oameni e acel “must”, cel putin saptamanal. Sa stii ce se poarta face parte din stilul de viata contemporan, e o noua forma de cultura urbana”, a mai spus Ioan Hossu.
Sociologul este convins ca mall-urile contribuie la dinamizarea economiei locale prin cresterea consumului, insa crede ca “din pacate, nu stiu ce se intoarce in comunitate” .
Vestimentar, mall-urile au adus culoare, insa si produse pentru Europa de Est
Vestimentar, aparitia mall-urilor a schimbat Clujul in bine, dar exista si aspecte negative, potrivit designerului Calina Langa, doctorand la Universitatea de Arte si Design (UAD) Cluj.
“Un lucru bun este ca piata s-a imbogatit cu un alt tip de oferta vestimentara si vizuala. Ulterior insa, s-a dovedit ca sunt cam aceiasi chiriasi in toate magazinele din cele doua mall-uri, in general firme de mass-market. Mai sunt si branduri ca Motivi sau Mango, care au ca target clasa de mijloc, insa romanii nu prea cumpara produse de aici, pentru ca sunt scumpe, chiar daca au o calitate mai buna, atat a materialelor, cat si a executiei. Cea mai buna dovada este ca daca ai nevoie de ceva simplu, cum ar fi o camasa alba sau pantaloni negri, pur si simplu nu gasesti in magazinele din mall-uri”, a precizat specialista.
Designerul clujean atrage atentia ca produsele de genul H&M, Stradivarius, Bershka si tot ceea ce inseamna franciza inseamna productie de slaba calitate pentru Europa de Est.
“Hainele si accesoriile pe care le gasim la noi sunt mult mai proaste decat aceleasi produse de aceleasi firme pentru tarile occidentale. Inca suntem izolati sub o cortina de fier. Exista si o parte buna, faptul ca aceste magazine au adus la Cluj culoare si inventivitate. Daca ne uitam pe strada, cel mai bine se vede la tineri, cei care sunt mereu conectati la Internet si la noutati. Se incurajeaza insa un comportament in care ne schimbam garderoba in fiecare sezon, in functie de tendinte. In Occident se merge mult pe lucruri putine, de calitate. Oamenii care au resurse financiare nu merg in mall, ci aleg haine de pe site-uri, de la designeri”, a explicat Langa.
Designerul explica aceasta aplecare a romanilor spre stralucire si tendinte prin anii de austeritate prin care au trecut anterior.
“Romanii ar trebui sa se maturizeze si sa consume design facut de romani, de propriii conationali. E drept, la noi industria modei este inexistenta, iar la nivel guvernamental nu se ia nici o masura de incurajare in acest sens”, a mai apreciat Calina Langa.
Oficialii Polus Center: s-a dezvoltat o cultura locala de shopping
Potrivit reprezentantilor Polus Center Cluj, dezvoltarea acestui obiectiv a avut “un impact pozitiv din punct de vedere cultural si socio-economic la nivel local si regional”.
“In cei 7 ani de la inaugurarea sa, Polus Center Cluj si-a adus aportul in crearea si dezvoltarea unei culturi locale de shopping si de petrecere a timpului liber. In timp, a devenit o traditie printre clujeni sa participe cu regularitate la evenimentele organizate de catre centrul comercial, care consideram ca au impulsionat organizarea ulterioara de evenimente si festivaluri la nivel local”, a declarat Razvan Alistar, PR Officer al Polus Center Cluj.
Reprezentantii Iulius Mall: clujenii au devenit mai selectivi si mai exigenti
Iulius Mall Cluj a fost, inca de la inaugurare, un punct de atractie pentru intreaga regiune, oferindu-le clientilor sai un nou stil de viata.
“Din dorinta de a acoperi toate preferintele in materie de shopping si petrecere a timpului liber, exista o preocupare continua pentru optimizarea portofoliului de chiriasi, modernizarea designului interior si extinderea ofertei de entertainment in concordanta cu cerintele pietei. Iulius Mall a adus mai aproape de clujeni branduri renumite, publicul din aceasta zona fiind preocupat de tendintele in moda si punand un accent deosebit pe calitate. Insa Iulius Mall Cluj nu inseamna doar o oferta atractiva pentru shopping. Centrul comercial aduce plusvaloare comunitatii, fiind o destinatie cu multiple functiuni. Dincolo de utilitatea lui principala, aceea de loc in care clientii pot face cumparaturi, Iulius Mall Cluj este un spatiu social foarte dinamic, in care oamenii se intalnesc, se distreaza, se relaxeaza impreuna cu prietenii sau cu familia si participa la o varietate de evenimente”, a precizat Adelina Isachi, PR Assistant in cadrul Iulius Management Center.
15,1 milioane de persoane vin la Iulius Mall Cluj anual
Un alt proiect care a schimbat in bine viata clujenilor este Iulius Parc, apatiul verde inaugurat in 2013 ca o investitie pentru comunitate, cu multiple posibilitati de recreere.
“Consumatorii au devenit mult mai selectivi, mai exigenti cu serviciile pe care le primesc si interesati sa aleaga dintr-o varietate de optiuni de petrecere a timpului liber. Iulius Mall Cluj si Iulius Parc raspund acestor trenduri. Manifestarile pe care le organizam, pentru toate categoriile de varsta, si interactiunea directa cu publicul sunt modalitatile prin care venim in intampinarea preferintelor clientilor nostri de relaxare, de culturalizare, de socializare. Targuri variate, manifestari sportive, concerte, expozitii si actiuni culturale sunt doar o parte dintre evenimentele pe care le organizam periodic si care se bucura de aprecierea unui public eterogen si numeros. Ca dovada ca investitiile companiei au raspuns unei necesitati, anual, 15,1 milioane de persoane din Cluj-Napoca si din judetele invecinate vin la Iulius Mall Cluj, iar numarul acestora este in continua crestere”, a conchis reprezentanta mall-ului clujean.
Foto: Facebook