In vizor

Clujul a fost vaduvit de investitii prioritare

Desi contribuie la bugetul national cu sume importante in fiecare an, Clujul va fi atins de finantarile prioritare pentru 2014 doar tangential, pentru autostrada Brasov-Cluj-Bors, mai exact tronsonul Suplacu de Barcau-Bors si, respectiv, pentru autostrada Sebes-Turda.

Pe lista proiectelor care vor fi finantate cu prioritate, dar integral de la buget de stat au fost introduse autostrazile Brasov-Cluj-Bors (tronson Suplacu de Barcau-Bors), Bucuresti-Brasov  (include tronsonul Comarnic-Brasov), autostrada de centura a municipiului Bucuresti si refunctionalizarea cladirii spitalului clinic de urgenta Iasi.

Economistul clujean Iosif Pop este de parere ca lista de investitii prioritara anuntata de Guvern e o noua dovada ca nu se urmareste relansarea economiei si doar taxarea tuturor.

“Recentele masuri vor avea numai consecinte nefaste pe care, din pacate, le vom vedea in scurt timp: forta de munca disponibila, mai multe plecari in strainatate, capacitate redusa de plata, falimente”, a declarat Pop.

Adevarata lista de prioritati ale Clujului ar incepe, in viziunea omului de afaceri, cu Autostrada Transilvania care trebuia sa mearga pana la granita cu Ungaria. De asemenea, nu ar lipsi din lista proiectelor cu finantare prioritara Spitalul Regional de Urgenta, pista aeroportului prelungita intr-o singura lucrare, finalizarea centurilor ocolitoare ale municipiului.

“Ar fi si Sala Polivalenta, dar pentru ea speram sa fie bani de la primarie, acum vad ca s-au dus sa imprumute 500 de milioane’, a adaugat Pop.

“Ducem bani la bugetul local si nu putem decat sa constatam ca nu se mai intorc, trebuie sa cautam alte surse. Am avut o discutie in doua transe cu parlamentarii clujeni. Am constatat ca au o forta de persuasiune atat de slaba, incat nu ne putem baza ca vor face mare lucru pentru Cluj”, a incheiat Iosif Pop.

Clujul este inexistent in ceea ce inseamna „peisajul geografic al Guvernului”, a apreciat deputatul PDL de Cluj Daniel Buda.

“Lista de prioritati demonstreaza incapacitatea USL de la nivel local de a se impune la nivel national. Mi-as fi dorit ca ei sa dea Clujului de doua ori cat a dat domnul Boc si sa isi capitalizeze apoi plusul de imagine aferent”, a spus Buda.

Intregul buget actual nu ar fi fondat pe baze reale, in opinia deputatului clujean.

“Guvernul ne indreapta spre un drum infundat: taxele alunga investitorii, cresterea accizelor la carburanti va scadea nivelul de viata. Toate masurile recente ne demonstreaza un dispret fata de tot ce inseamna Transilvania. Vom uza de toate mijloacele constitutionale de care dispunem ca sa mai reparam ceva”, a mai spus Buda.

Aurelia Cristea, deputat PSD de Cluj a declarat ca nu doreste sa intre in polemici pe aceasta tema.

“Ce inseamna mult si ce inseamna putin? Atat se poate acum. Ar trebui sa fim multumiti ca primim si aceste sume in conditiile de acum. Eu sunt foarte bucuroasa ca incep sa se miste lucrurile in ceea ce priveste Autostrada Transilvania”, a spus deputatul.

Cei 52 de kilometri ai actualei autostrazi Transilvania au “inghitit” 1,4 miliarde de euro, iar contractul cu Bechtel a fost reziliat.

Guvernul a anuntat lista de investitii prioritare in 2014, mai exact noua autostrazi, Magistrala 5 metrou si linia de metrou spre Otopeni. Sunt incluse aici 21 de proiecte care vor fi finantate cu prioritate din fonduri europene nerambursabile, fonduri rambursabile si de la bugetul de stat. La acestea se adauga 4 proiecte care vor fi finantate integral de la bugetul de stat, fiecare cu o valoare mai mare de 100 milioane lei.

Potrivit unei analize publicate de gandul.info in martie 2012 Clujul aducea venituri la bugetul de stat de 436.261905 euro, in timp ce bugetul local primea inapoi 192.166.667 lei. Astfel, judetul primeste de la stat mai putin de jumatate din taxele si impozitele platite de clujeni, suma care ajunge la bugetul central.

Dealtfel, la inceputul acestui an, presa atragea atentia ca din proiectul bugetului de stat pe 2013 lipsesc banii pentru marile proiecte ale Clujului. Pentru anul viitor, Guvernul a selectat proiecte ca autostrazile Lugoj-Gherla, Orastie-Sibiu, Sebes-Turda, Arad-Timisoara sau Cernavoda-Constanta, largirea centurii Bucuresti Sud, reabilitarea unui drum intre Craiova si Calafat, doua magistrale noi de metrou, reabilitarea unor linii de cale ferata in zona Brasov – Simeria, protectia si reabilitarea partii sudice a litoralului romanesc a Marii Negre, consolidarea Teatrului National I.L. Caragiale Bucuresti sau proiectul de lasere de la Turnu Magurele.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *